Ford kersttrui voor veilige 1,5 meter

Ford kersttrui voor veilige 1,5 meter
  • Design
  • 16 dec 2020 @ 10:48
  • 26867 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Automotive

Ford vraagt als onderdeel van Share The Road campagne via ‘Anderhalvemeter’-kersttrui aandacht voor afstand houden in het verkeer, tussen automobilisten en fietsers of scooterrijders

Iedereen maakt zich volgens Ford op voor de feestdagen en de foute kersttruien komen weer uit de kast. Ford heeft er een ontworpen waarin je volgens het automerk graag gezien wil worden. Sterker nog: dat is waar het bij het dragen van de trui om draait.

Het lijkt misschien de zoveelste foute kersttrui, maar de ‘anderhalvemeter’-kersttrui van Ford biedt fietsers en scooterrijders iets extra’s

Er zijn lampjes verborgen in het gewei, de neus en de staart van het rendier. Deze verlichten de vloer rondom de drager en markeren zo een ‘veilige zone’ van anderhalve meter in de vorm van een kerstboom, zodat andere weggebruikers voldoende afstand kunnen houden bij het inhalen.

De trui, ontworpen als concept en niet daadwerkelijk te koop, is onderdeel van de doorlopende Ford-campagne Share The Road’

De trui maakt gebruik van het steeds populairder wordende foute kersttrui thema, om zo aandacht te vragen voor de veiligheid van fietsers en scooterrijders. Bijna tachtig procent van fietsers noemt auto’s die onvoldoende afstand houden bij het inhalen het grootste gevaar en negen van de tien regelmatige fietsers zegt dit minstens eenmaal per week mee te maken. In Europa zijn de afstandsregels met betrekking tot het veilig inhalen niet in alle landen gelijk, maar anderhalve meter wordt over het algemeen als veilige afstand beschouwd in langzamer verkeer, en bij snelheden boven de 50 km/u kan dit tot wel twee meter bedragen.

In deze tijd van het jaar zijn volgens Ford fietsers en scooterrijders extra kwetsbaar omdat het langer donker is. In 2020 kan de ‘anderhalvemeter’-kersttrui echter ook voor voetgangers bijzonder goed van pas komen, nu iedereen eraan is gewend om een veilige afstand te bewaren.

Draagbare creaties van Ford

De ‘anderhalvemeter’-kersttrui is het nieuwste onderdeel van een reeks draagbare creaties van Ford met als doel het bewustzijn rond verkeersveiligheid thema’s te vergroten. In 2015 werd een drugs pak geïntroduceerd waarmee weggebruikers de effecten konden ervaren van hoe het is om auto te rijden na drugs te hebben gebruikt. In 2016 werd een vergelijkbaar pak geïntroduceerd waarmee de aandacht werd gevestigd op de vaak genegeerde effecten van een kater: het ‘Hangover Suit’. Daarnaast heeft Ford een ‘seniorenpak’ en een ‘zwangerschapspak’ ontwikkeld om meer te leren over ouderen en zwangere vrouwen die autorijden.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken