Chocomel claimt wintermoment met open haard op winkelvloer

Chocomel claimt wintermoment met open haard op winkelvloer
  • Food-en-retail
  • 4 sep 2019 @ 11:01
  • 9193 x gelezen
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • ActivatieInstore marketing

Winter, sneeuw tegen de ramen, Chocomel en een lekkere dot slagroom erop. Om nog meer sfeer in de winkel te krijgen heeft Brand Builders vorig jaar de Open Haard-display voor het Friesland Campina-merk geïntroduceerd.

Deze introductie is niet ongemerkt voorbij gegaan en heeft nu een nominatie te pakken voor The Perfect Pitch in de categorie POS-materialen. Of Brand Builders straks daadwerkelijk de eerste prijs in de wacht sleept tijdens deze inspiratiemiddag op 26 september is nog even afwachten. In ieder geval de hoogste tijd om contact op te nemen met operationeel directeur Judith Mensink-Büter van Brand Builders.

Judith, jullie werken nu al een flinke periode voor Chocomel. Hoe heeft zich dat ontwikkeld?

‘De samenwerking bestaat nu al meer dan vijf jaar. We zijn echt los gegaan toen de chocoladeletters op de verpakkingen kwamen, waarmee de shopper leuke en grappige woorden kon maken. Daar is een paar jaar geleden de stoomboot uit voortgekomen. Of beter gezegd: de pakjesboot, een schaalbaar model Sinterklaasboot die is af te vullen met Chocomelverpakkingen. De display kon worden uitgebreid tot een oppervlakte van 10 meter, zoals bij de Makro gebeurde, maar je kon ‘m ook beperken tot een kleinere oppervlakte. Elk jaar is er aan de display gesleuteld om deze nog steviger en attractiever te maken.’

Neem je niet een risico door heel specifiek een seizoen te claimen?

‘Alle activaties hangen onder het thema ‘Alles is lekkerder met Chocomel’. Dat thema staat het hele jaar aan, terwijl we daar op verschillende momenten extra op inspelen. De chocoladeletters zijn actueel in de herfst- en sinterklaasperiode, terwijl we nu met de open haard-activatie meer nadruk leggen op het winterseizoen. Ook in het zomerseizoen, en in deze periode waarin mensen terugkomen van vakantie, zijn we actief, maar de nadruk ligt op koudere periode van het jaar.’

Wat was de aanleiding om te komen met de open haard-activatie?

‘De haarddisplay die voor de winter is geïntroduceerd, kent dezelfde schaalbare constructie als de pakjesboot. Je kunt ‘m groot maken of beperkt houden. Dat we nu ’t wintermoment claimen heeft vooral te maken met de associatie tussen koude temperaturen en Chocomel. De winterperiode is typisch een moment waarop mensen genieten van een warme mok Chocomel, misschien wel aangevuld met een lekkere dot slagroom. Dat wintermoment hebben we nu dus doorgetrokken naar de winkelvloer. Zo is de hele campagne weer rond.'

Hoe verklaar je het succes van deze activatie?

‘Als wij het merk zichtbaar maken op de winkelvloer, dan stimuleert dat direct de belangstelling en doorstroming. Chocomel is niet een traditionele frisdrank, je moet de chocoladedrank echt zien en meenemen. Een inspirerende en opvallende activatie kan daartoe een stimulans zijn. Wat de merkactivatie met de open haard-display met name uniek maakt, is dat de retailer in staat wordt gebracht om extra sfeer op de winkelvloer te brengen in een koudere periode.’

Is de belangstelling voor deze activatie wat jou betreft een duidelijk signaal dat instore-materiaal meer betekenis krijgt?

‘Absoluut. Je ziet dat POS-materiaal steeds vaker onderdeel uitmaakt van een totaalcampagne. Wij zitten als Brand Builders steeds vaker samen met de themabureaus aan tafel bij de klant. De doorvertaling van de campagne naar de winkelvloer is nu structureel onderdeel van het totaalproces, terwijl dat vroeger veel meer op ad hoc-basis gebeurde. Het is inmiddels voldoende aangetoond dat zichtbaarheid op de winkelvoer de doorstroming een duidelijke push geeft.’ 

Wie live! wil meemaken of de inzending inderdaad leidt tot het behalen van de eerste prijs in de categorie POS-materialen, dat kan:

Shopper Marketing Update Live!/The Perfect Pitch

Datum: donderdag 26 september

LocatieJoinn, Houten

Entreeprijs:

ISMI-lid: gratis

Abonnees MarketingTribune: 95,-

Overig: 150,-

Lezers van MarketingTribune/Shopper Marketing Update kunnen zich aanmelden via deze link.

Hugo Schrameyer

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken