Verticale landbouwbedrijven tekenen eerste 'Vertical Farming Manifesto and Identity'

Verticale landbouwbedrijven tekenen eerste 'Vertical Farming Manifesto and Identity'
  • Food-en-retail
  • 23 sep 2022 @ 11:31
  • 12831 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • InnovatieFoodMVO

Ruim 20 toonaangevende verticale landbouwbedrijven ondertekenden in Brussel het eerste Vertical Farming Manifesto and Identity – twee gedurfde industrienormen.

Ze benadrukken de impact en bijdrage die de industrie van plan is te leveren om de huidige voedselsystemen te transformeren en op een duurzame, circulaire manier voedsel te leveren. 

'Deze verticale landbouwbedrijven hebben zich gecommitteerd aan een Vertical Farming Identity Statement en Industry Manifesto. Een ongekend momentum in de sector om gezamenlijk bij te dragen aan een duurzame transformatie van wereldwijde voedselsystemen', meldt Ralph de Vries namens een der deelnemers Freight Farms, waar hij sinds een paar maanden in de board zit en de business Development voor Europa doet.

Het Vertical Farming Manifesto werd ondertekend op het Vertical Farming World Congress in Brussel (19-21 september 2022).

Groeiomgevuingen beheersen
De Vertical Farming Identity en het Manifest beschrijven de urgentie van het transformeren van huidige voedselsystemen en leggen uit hoe verticale landbouwsystemen significant kunnen bijdragen aan het ontwerpen van voedselsystemen die veerkrachtig en toekomstbestendig zijn, stellen de ondertekenaars. 'Door technologische innovatie ontkoppelt verticale indoor landbouw de voedselproductie van externe factoren zoals klimaat- of volksgezondheidscrises. Door de productie te lokaliseren en de groeiomgeving te beheersen, levert verticale landbouw pesticidenvrije producten op, verbruikt het aanzienlijk minder land en water en zijn er minder transportkilometers nodig. In de richting van het doel van de sector om de transformatie van voedselsystemen te stimuleren, streven de bedrijven ernaar hoge normen te stellen door zich aan te sluiten bij wereldwijd aanvaarde impactkaders.' Als voorbeelden worden het Science Based Targets-initiatief (SBTi), B Corp of de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties ( SDG's) genoemd. 'Bovendien zet de industrie zich in om continu te investeren in onderzoek en ontwikkeling om de technologie voor verticale landbouw te verbeteren en om nog slimmere en duurzamere voedselsystemen te laten groeien.'

Duurzamer voedselsysteem
'Freight Farms is opgericht vanuit het idee om een ​​duurzamer voedselsysteem te bouwen. We zijn verheugd om samen te komen met andere marktleiders om deze formele verbintenis aan te gaan om te werken aan oplossingen voor een veerkrachtig mondiaal voedselsysteem. We erkennen dat geen enkel bedrijf een enkele oplossing kan presenteren; de industrie als geheel moet samenkomen om systemische verandering te bewerkstelligen.', voegt Rick Vanzura, CEO van Freight Farms, toe.
Meer over het initiatief en het Vertical Farming World Congress 2022 staat hier.
(PvWK)

foto: de ondertekenaars

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken