Minder omzet en winst voor moederbedrijf Wehkamp

- Food-en-retail
- 2 aug 2023 @ 08:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - DistributieMarketing
- 2 aug 2023 @ 08:30
- Peter van Woensel Kooy
In het afgelopen boekjaar zag de Wehkamp Retail Group, waar naast Wehkamp ook webshops Kleertjes.com en Union River onder vallen, zowel de omzet als winst dalen.
Dat meldt MT-zustertitel Twinkle. Het retailplatform spreekt van een ‘uitdagend jaar’.
Exacte omzetcijfers noemt het bedrijf niet, maar wel is duidelijk dat de omzet met 9 procent daalde ten opzichte van het vorige boekjaar. Vergeleken met de periode voor de coronacrisis steeg de omzet wel met 11 procent. Onder de streep halveert de genormaliseerde 'ebitda'. Het brutoresultaat komt uit op 20 miljoen euro, vergeleken met 46 miljoen euro een jaar eerder.
‘Onze omzet en winst blijven beide boven het niveau van vóór Covid 2019-2020, ondanks de aanzienlijke druk op consumentenbestedingen en operationele kosten - zoals loonkosten - als gevolg van de economische effecten van het conflict in Oekraïne’, stelt ceo Graham Harris.
Volgens Harris blijft WRG het assortiment uitbreiden en de eigen merken ontwikkelen en hebben de verschillende webshops progressie geboekt. ‘De categorie herenmode boekte dit jaar mooie vooruitgang met de lancering van een nieuwe shop - Union River, onze private label activiteiten zijn verder uitgebreid door de verwerving van de exclusieve rechten van het merk CoolCat, onze categorie beauty heeft sterkere relaties opgebouwd met toonaangevende luxe merken en onze kinderkleding business bij Kleertjes maakt nu gebruik van het logistieke en technologische platform van de groep.’
Over verwachtingen voor het huidige boekjaar worden geen uitspraken gedaan. In aanvulling op dit bericht verwijst Matthijs Goes van Sparrow Strategic Communications naar het op de website van Wehkamp gepubliceerde jaarverslag. 'Daarin kunt u de volledige uitleg over de jaarcijfers zien en zult u op pagina 42 de volgende passage aantreffen: “Weaker macro-economic conditions, inflationary pressures in our supply chain, labour force and with our delivery partners, resulting in lower revenue and gross profit in the financial year under review, are also impacting our future key growth assumptions. As a result we recorded an impairment on the goodwill in the amount of € 28.5 million for financial year 2022-2023 (2021-2022: nil and 2020-2021: nil) which is included in the general and administrative expenses within the operating results.” Een impairment on the goodwill ter grootte van €28,5 miljoen drukt het getal van de winst tot onder nul. Maar zoals u ongetwijfeld weet is goodwill een getal op de balans dat niet cash is. Een afboeking levert dus een puur boekhoudkundig verlies op.'
(bronnen: Twinkle en MT)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- EasyToys en Kesbeke lanceren augurkvormige vibrator
- Unilever verkoopt The Vegetarian Butcher aan Vivera
- Marit van Egmond vertrekt bij Albert Heijn, Etos en Gall&Gall:...
- Dr. Oetker lanceert exclusief 'niet-bestaand' evenement Club...
- Just Eat Takeaway gaat farmaceutische producten thuisbezorgen
- Kruidvat stoot bol van troon als sterkste retailmerk
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Circana Merken Top 100: 'Positie... 26-03-2025
- Claire van Beek (Moodiesundies):... 26-03-2025
- Hans im Glück opent eerste... 25-03-2025
- Thuiswinkel Markt Monitor: China... 25-03-2025
- Gazelle introduceert nieuwe campagne24-03-2025
- Koninklijke Jaarbeurs en Coca-Cola... 24-03-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Een zorgvuldige en veilige inzet van AI
- COMMIT Health Club: 4x meer leads tegen lagere kosten
- Congreshacks: maak je event onvergetelijk
- Privacybewuste consumenten: hoogopgeleid, kapitaalkrachtig en onbereikbaar?
- Ensuring Exceptional Experiences in the Digital Contact Center