RTL Nederland neemt BrandDeli over

RTL Nederland neemt BrandDeli over
  • Media
  • 20 dec 2018 @ 14:25
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • ReclameTelevisieStrategieMediastrategie

Stevige shuffle in tv-advertising: RTL Nederland lijft media-exploitant BrandDeli in. Deze overname leidt vanaf het nieuwe jaar tot een sales-partnership tussen RTL, Discovery, Fox en Viacom.

RTL Nederland (RTL), Discovery Benelux (Discovery), Fox Networks Group Benelux (Fox) en Viacom International Media Networks (VIMN) hebben vandaag bekend gemaakt met ingang van 1 januari 2019 een strategische sales-samenwerking met elkaar aan te gaan. Als gevolg hiervan neemt RTL BrandDeli over.

Deze overname komt (vermoedelijk niet toevallig) een week na de aangekondigde overstap van BrandDeli-topman Allard Ruyl naar Talpa Network. Toen viel op dat het bedrijf 'in goed overleg' met Ruyl had besloten dat hij 'zo snel mogelijk' aan de slag zou gaan bij zijn nieuwe werkgever.

Wat betekent deze verandering van het medialandschap?

RTL krijgt voor tenminste drie jaar het recht om de advertentieruimte voor het merkenportfolio van Discovery, Fox en Viacom te verkopen en biedt daarmee een groter aanbod van spotzendtijd, branded partnerships en online (video en display) advertentieruimte.

Adverteerders krijgen toegang tot een groter overall bereik, met name in jongere doelgroepen zowel in het daytime- als in het primetime-tijdslot. Discovery, Fox en Viacom houden de mogelijkheid om daarnaast hun eigen zendtijd te verkopen. 

Ton Rozestraten, CCO RTL Nederland: 'BrandDeli is in vijf jaar tijd uitgegroeid tot een succesvol bedrijf waar we met bewondering naar kijken. Desamenwerking stelt ons in staat om met de prachtige merken die BrandDeli vertegenwoordigt een nog breder en gevarieerder aanbod in de markt te zetten. Het past in onze groeistrategie om met name onze positie als lokale speler binnen het globaliserende speelveld te verstevigen. Als geen ander weten wij de massa te bereiken met kwalitatieve programma’s en digitale proposities. Door die kracht te combineren met het rijke crossmedia-aanbod (apps, social media, lineaire TV en websites) van BrandDeli bieden we adverteerders toegang tot een nog meer gevarieerde en groeiende fanbase.'

Susan van Geenen, Vice President Commerce Fox Networks Group Benelux, namens het BrandDeli-bestuur: 'BrandDeli is het ultieme voorbeeld dat internationale mediapartijen met elkaar kunnen samenwerken en elkaar versterken. We zijn als aandeelhouders ontzettend trots op BrandDeli en zijn medewerkers die dit bedrijf met heel veel passie en inzet tot het succes van vandaag hebben opgebouwd. Door de samenwerking met RTL gaan we de volgende fase in. Met een ijzersterke combinatie van bereik en specialisatie in doelgroepen zijn we nog aantrekkelijker voor de adverteerder, nu en in de toekomst.'

BrandDeli blijft het komende jaar onder dezelfde naam opereren vanuit Amsterdam. De samenwerking op het gebied van sales start zo snel mogelijk. De komende periode worden de mediabureaus en adverteerders geïnformeerd over de inkoop voor 2019.

Ton Rozestraten: 'Wij zijn heel blij om aan de slag te gaan met het betrokken en professionele team van BrandDeli. Het doel is om een geïntegreerde verkooporganisatie te creëren die wendbaar en toekomstgericht is en waarbij de kennis van verschillende doelgroepen en markten optimaal is verenigd.'

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken