Thomas van de Weerd: 'Netflix en Pathé Thuis vullen elkaar aan'

Thomas van de Weerd: 'Netflix en Pathé Thuis vullen elkaar aan'
  • Media
  • 12 dec 2019 @ 00:19
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • BioscoopFilmTelevisieInterview

Streamingdienst Pathé Thuis voert een merkcampagne om meer marktaandeel te pakken op het turbulente speelveld waar diensten als Netflix, HBO en Disney+ domineren. MarketingTribune stelt CEO Thomas van de Weerd enkele vragen over de moordende concurrentie in streaming en de kansen voor een ‘thuisbioscoop’.

Hoe werkt Pathé Thuis precies? En hoe verhoudt zich dat tot de concurrentie?

Thomas van de Weerd: ‘Bij Pathé Thuis zie je vrijwel alle bioscoopfilms binnen enkele maanden thuis en betaal je alleen voor wat je kijkt. Dit is anders dan bij de abonnement-diensten zoals Netflix en Videoland die met hun aanbod vooral focussen op series maar meestal een verouderd en incompleet filmaanbod hebben. Per jaar verschijnen er meer dan 400 films in de Nederlandse bioscopen. Die stream je als eerste voor slechts enkele euro’s per film bij Pathé Thuis. Ook Toy Story 4, Lion King en Alladin van Disney zie je als eerste bij ons.’

Streaming is een dynamische groeimarkt met veel nieuwe toetreders. Hoe houdt Pathé Thuis zich staand in deze concurrentiestrijd?

‘Het is reëel om aan te nemen dat Nederlandse huishoudens straks twee of drie streaming-abonnementen nemen zoals Netflix, Videoland en Disney+. Het aantal abonnementen per huishouden zal echt tot een handjevol beperkt blijven. We gaan thuis niet alle aanbieders stapelen. Voor het complete en actuele filmaanbod blijft het dan heel interessant om af en toe films te huren die je wilt zien, en dat kan dan bij ons. Het is prettig om Pathé Thuis als dienst te hebben waar je zonder verplichting van een abonnement het actuele en complete filmaanbod kan huren. We zien ons vooral als complementair op de streaming-abonnementen: Netflix en Pathé Thuis vullen elkaar enorm aan.’

Er is inmiddels zelfs een 'Pathé Thuis Original', namelijk de veelbesproken speelfilm ‘Suriname’. Waarom deze samenwerking? En hoe is hij tot stand gekomen?

‘De kracht van Pathé Thuis is en blijft een breed en actueel filmaanbod van studio’s zoals Disney, Warner Brothers en Universal. Toch wilden wij als Nederlandse speler ook investeren in lokale producties om onze klanten te verrassen en creatieve ideeën mogelijk te maken. Suriname is een unieke en interessante samenwerking met producten Rodney Leysner en Rodney Lam en smaakt naar meer.  De eerste Pathé Thuis Original brengen wij in februari 2020 uit in de Pathé-bioscopen en is daarna als eerste te streamen bij ons.’

Wat is jouw visie op de ontwikkelingen in de streamingmarkt?

‘Het gemiddeld aantal streaming minuten per dag zal de komende jaren nog fors gaan toenemen. Het gemak van on-demand kijken is niet te stoppen. Daar gaan alle huidige spelers zoals wij en te verwachten nieuwe toetreders allemaal van profiteren.’

Op welke slimme manieren gaat Pathé Thuis proberen om het streamende publiek nog meer naar zich toe te trekken?

‘Dat doen we door doorlopend het aanbod en gebruiksgemak te verbeteren, maar we zien ook nog groeimogelijkheden bij de diverse telecom-operators in Nederland. Wij denken dat Pathé Thuis op de set-top-boxen van onder meer Ziggo en KPN een hele logische verbreding kan zijn. Afgelopen maand introduceerden we een nieuwe awareness-campagne die wij samen met Talpa Creative hebben ontwikkeld en vanzelfsprekend te zien en horen was via de Talpa Network-kanalen. Met deze campagne willen wij Nederland nog beter laten zien wie wij zijn en wat wij bieden. De campagne zoomt in op de bioscoopervaring voor thuis. Ik verwacht dat deze campagne zal bijdragen aan de bekendheid van onze dienst en nieuwe klanten zal aantrekken.’

Interview: Jeroen Mirck (MarketingTribune)

Foto's: Vincent Boon (portret) en Michael von Rhumor



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken