Biografie Antonie van Schendel is Managing Director van Crowd, onderdeel van de Make Some Noise Group. Hij schrijft over de invloed van technologie op de sport-industrie. Zijn bedrijf Crowd ontwikkelt digitale producten, diensten en toepassingen voor organisaties die actief zijn in sport.
Antonie van Schendel


[column] The name of the game
Het Jumbo-Visma schaats- én wielrenteam gaan scheiden. Dat is het logische gevolg van de zoektocht naar één of meerdere nieuwe hoofdsponsors nu Jumbo heeft aangekondigd een stap terug te doen. De wielrenners zoeken een groot internationaal merk, er gaan geruchten dat Amazon de nieuwe hoofdsponsor wordt.

[column] Gaat sportsponsoring ook het verschil maken voor Odido?
Odido is de nieuwe naam van T-Mobile en Tele2. De komende periode zal de marketingmachine op volle toeren draaien om de bekendheid en reputatie te laden. Sportsponsoring is hiervoor bij uitstek geschikt, zie Vodafone en Ziggo. Kiest Odido voor een soortgelijke strategie?

[column] De Oranje sportzomer ontbeert drama
Ondanks alle oranje sportsuccessen lijkt er dit seizoen nog geen sprake te zijn van enige Oranjekoorts in ons land. Het wachten is volgens columnist Antonie van Schendel op een “wissel van Dick”. Want sport is het ultieme gespreksonderwerp voor bij de koffieautomaat, maar dan moet er wel iets zijn waar we met elkaar over kunnen praten

[column] Waarom 2022 hét jaar van het vrouwenvoetbal wordt
Op 30 maart spelen Barcelona en Real Madrid de returnwedstrijd van de Uefa Champions League kwartfinale in een uitverkocht Nou Camp stadion. Maar liefst 85.000 tickets zijn verkocht voor deze Spaanse voetbalkraker. Let wel, het betreft de vrouwenteams van Barcelona en Real Madrid.

[column] Logo's plakken is dood, lang leve logo's plakken
Toen Heineken in 2016 een wereldwijd F1 partnership aankondigde, deed dat de nodige stof opwaaien. Niet alleen door de opmerkelijke combinatie van motorsport en alcohol, maar ook door de vraag waarom een merk met de bekendheid en statuur van Heineken investeerde in ‘platte’ merkzichtbaarheid.

[column] De groei van sponsoring als B2B2C marketinginstrument
Het was de gedroomde terugkeer van Cristiano Ronaldo bij Manchester United. Terug in het iconische rode United shirt, maar met op de borst wel een nieuwe sponsor, Teamviewer. Dit is een voor het grote publiek nog onbekend Duits softwarebedrijf. De sponsoring van Manchester United moet hier verandering in brengen.

[column] Sportmarketing in de 1,5m maatschappij
Hoe gaat sportmarketing eruit zien na de coronatijd? Antonie van Schendel benoemt drie mogelijke trends.

[column] Zorgverzekeraars: omarm de sportindustrie
De laatste maanden van 2019 werden de media traditiegetrouw overspoeld met marketingactiviteiten van zorgverzekeraars. De jaarwisseling is hét moment om over te stappen. Toch zagen we dit jaar een trendbreuk in de manier waarop de zorgverzekeraars zich presenteerden.

[column] Internetbedrijven hebben sponsoring hard nodig
Jarenlang lieten de ‘pure digital players’ het middel sponsoring links liggen. Het was een complex en ingewikkeld marketingkanaal voor bedrijven gebouwd op data en digitale clicks. Maar het tij keert.

[column] Thuis sporten, een digitale groeimarkt
Nu de temperatuur daalt en de dagen korter worden, hebben veel sporters minder motivatie om buiten te gaan sporten. Maar door nieuwe technologieën neemt de mogelijkheid om in je eigen huis te sporten toe. Dit biedt kansen voor de sportbranche. Thuis sporten is een groeimarkt, niet als vervanging maar juist als extra alternatief voor activiteiten buitenshuis.

[column] Technologie versnelt strijd om ongebonden sporter
Consumenten willen meer en meer zelf bepalen waar, wanneer en hoe ze sporten. De toename van apps en online platforms in de sportmarkt is dan ook geen toeval. De strijd om de ongebonden sporter is in volle gang, met technologie als belangrijkste wapen.
- AlgemeenNieuws JONGERENICONEN 2026 - Brainrot vs...Nieuws McDonald’s most terrible discussion...Nieuws SAN maakt juryvoorzitters 2025 bekendNieuws JONGERENICONEN 2026 - Next gebreide...Nieuws Tussen chips, retail en rituelenWeblog [column] Magnum haalt de teugels...
- B2BNieuws Marketingtransfers week 51, 2025Nieuws Conclusion Experience bereikt...Nieuws Marketingtransfers week 50, 2025Nieuws Marketingtransfers week 49, 2025Nieuws Sanne Hartman (Ovivio): 'Je kunt het...Nieuws Marketingtransfers week 48, 2025
- BureausNieuws Fashion statement tegen Cobra-vuurwerkNieuws Nieuw agency of record voor SwecoNieuws Aanbesteding gemeente Almere...Nieuws FarmCamps speelt in op vakantiestressNieuws Campagne haalt stigma van...Nieuws Het tijdperk van makkelijke...
- ContentmarketingNieuws [marketeer 239] Madelon van der Tol...Nieuws Rabobank lanceert...Nieuws COC lanceert Paarse-Vrijdag campagne...Nieuws Kerst 2025: McDonald’s Nederland...Nieuws Maestro burger keert terug op...Nieuws Dordrecht lanceert nieuw stadsmerk...
- DesignWeblog [column] Kerstmuziek: de enige trend...Weblog [column] Waarom de Magnum-bite niet...Nieuws Nieuwe merkidentiteit Transavia...Nieuws AIM presenteert grootste...Nieuws CreativeNL Live presenteert tijdens...Nieuws 6 architecten- en...
- Food en RetailNieuws Bahadoer eerste Nederlandse chef in...Weblog [column] Foodmarketing in 2026:...Nieuws Lidl verrast met sterrestaurant voor...Nieuws Horecava Trendrapport 2026 schetst...Nieuws [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in...Weblog [column] Alle 13 goed: Foodtrends...
- MediaNieuws Management neemt PXR Media overNieuws Aandacht voor advertenties blijkt...Weblog [column] De mooiste tijd van het jaar?Weblog [column] Als je kerstcommercial...Nieuws Paramount mengt zich in strijd om...Nieuws Podimo bereikt 300K betalende leden...
- Online MarketingNieuws Etos brengt kerstverhalen tot levenNieuws Artiesten lanceren anti-vape trackNieuws KPN introduceert App de Sint AI...Nieuws Petersen presenteert boek...Nieuws MondoMarketing bekroond tot beste...Nieuws AH wint Greatest TikTok tijdens Ad...
- SponsoringNieuws Audi en Revolut presenteren F1-teamNieuws Unox Nieuwjaarsduik groeit...Weblog [column] De merkwaarde van Ajax...Nieuws Nieuwe deal voor Oranje:...Nieuws PSV-kersttrui maakt comeback met...Nieuws Rabobank nieuwe hoofdsponsor van...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- Etos brengt kerstverhalen tot leven11-12-2025
- Artiesten lanceren anti-vape track03-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

