[column] Waarom 2022 hét jaar van het vrouwenvoetbal wordt

[column] Waarom 2022 hét jaar van het vrouwenvoetbal wordt
  • Sponsoring
  • 7 feb 2022 @ 13:51
  • 24770 x gelezen
  • Link
  • Antonie van Schendel
    Antonie van Schendel

    Managing director
    Crowd Amsterdam
  • Geen tag

Op 30 maart spelen Barcelona en Real Madrid de returnwedstrijd van de Uefa Champions League kwartfinale in een uitverkocht Nou Camp stadion. Maar liefst 85.000 tickets zijn verkocht voor deze Spaanse voetbalkraker. Let wel, het betreft de vrouwenteams van Barcelona en Real Madrid.

Deze UEFA Women’s Champions League match wordt de best bezochte vrouwenvoetbalwedstrijd ooit. De populariteit van het vrouwenvoetbal zit in de lift. Vijf redenen waarom 2022 hét jaar van het vrouwenvoetbal wordt:

UEFA Women’s Euro 2022

Van 6 tot 31 juli vindt in Engeland UEFA Women’s Euro 2022 - het EK Vrouwenvoetbal - plaats. De Oranje Leeuwinnen verdedigen daar hun Europese titel van 2017. De timing en keuze van UEFA voor het gastland kon niet beter. In deze zomerperiode is er geen concurrentie van andere voetbaltoernooien; het WK Voetbal voor mannen vindt in december plaats. Dit zal de kijkcijfers van het Women’s Euro toernooi ten goede komen. De prachtige Engelse stadions en een voetbalgek volk vormen daarbij de ideale backdrop voor een succesvol evenement. 

Volle stadions

De UEFA Women’s Champions League wedstrijd tussen Barcelona en Real Madrid is een voorbode voor meer. Voor de Women’s Euro finale op Wembley eind juli zijn inmiddels 53.000 tickets verkocht.

En van de in totaal 700.000 beschikbare tickets voor het Euro event zijn er in 5 maanden tijd al bijna 350.000 verkocht; 50% van alle beschikbare stadiontickets. Ter vergelijking; in 2017 werden tijdens het EK in Nederland totaal 240.000 tickets verkocht. Voetbalfans snakken meer dan ooit naar het naar het live beleven van interlandvoetbal.

Beijing & Qatar

Ook voor bedrijven en sponsoren lijkt UEFA Women’s Euro 2022 het uitgelezen platform om groots campagne te voeren en commercieel succes te behalen. Niet alleen doordat de Leeuwinnen voor de nodige oranjekoorts zorgen, maar vooral omdat het evenement beter gepositioneerd is dan twee van de andere grote sportevenementen in 2022. De Olympische Winterspelen in China zijn normaal gesproken aanleiding voor veel grote marketingcampagnes. De commerciële acties rondom deze Spelen zijn echter op één hand te tellen. De onzekerheid rondom corona heeft hier zeker mee te maken, maar ook het huidige politieke klimaat in relatie tot China zorgt voor terughoudendheid. Deze aarzeling om te activeren zal ook zichtbaar zijn rondom het WK voetbal in december in Qatar. Naast de timing van dit event, speelt ook hier het sentiment rondom het gastland een belangrijke rol. Het EK vrouwenvoetbal zou hiervan wel eens kunnen profiteren. 

Feyenoord

Naast het interlandvoetbal en clubvoetbal op Europees niveau is het succes van de Eredivisie Vouwen een belangrijke graadmeter voor de ontwikkeling van het vrouwenvoetbal in Nederland.

Na jaren van problemen lijkt de Eredivisie Vrouwen sinds twee seizoenen de weg naar boven te hebben gevonden. Met regie vanuit de KNVB bouwt de Eredivisie Vrouwen gestructureerd en met een duidelijke visie aan de groei van het product. En dit werpt zijn vruchten af. Zo is de zichtbaarheid van de wedstrijden, de clubs en speelsters sterk verbeterd. Diverse Oranje Leeuwinnen - denk aan Sari van Veenendaal en Stefanie van der Gragt - zijn teruggekeerd van Europese topclubs om te spelen in de Eredivisie Vrouwen. En het belangrijkste; het aantal clubs breidt uit en de wedstrijden worden steeds competitiever. Zo maakt Feyenoord sinds dit jaar deel uit van de competitie. Dit is een enorme verrijking voor de Eredivisie Vrouwen waarin nu de klassieke top 3: Ajax, Feyenoord en PSV vertegenwoordigd is. Ook Telstar en Fortuna Sittard hebben recent aangekondigd volgend seizoen toe te treden tot de Eredivisie Vrouwen.

Oranje Leeuwinnen

Tot slot is de populariteit en sympathie van onze Oranje Leeuwinnen ongekend. Europees Kampioen in 2017 in eigen land en verliezend WK finalist in 2019. De Oranje Leeuwinnen zijn absolute wereldtop. Speelsters als Vivianne Miedema en Lieke Martens zijn internationale vedetten en rolmodellen voor jonge voetballende meisjes. De KNVB maakt hier slim gebruik van en heeft als doelstelling om in 2025 te zijn doorgegroeid naar 200.000 vrouwelijke leden. Het stimuleren en begeleiden van verenigingen bij het organiseren van vrouwenvoetbal staat hierbij centraal. En de Oranje Leeuwinnen en de Eredivisie Vrouwen zorgen voor populariteit en aspiratie van de sport.

Alle seinen staan op groen voor de verdere groei van vrouwenvoetbal. Vooral omdat de ontwikkeling plaatsvindt in alle onderdelen en lagen van de sport. Op Europees én nationaal niveau, en zowel in de breedte- als topsport.  

Antonie van Schendel is Managing Director van CROWD, onderdeel van de Make Some NOISE Group. Hij schrijft over de invloed van technologie op de sport & sponsoring industrie. Zijn bedrijf Crowd ontwikkelt digitale producten, diensten en toepassingen voor organisaties actief in sport.

Foto bovenaan artikel: KNVB

 

Antonie van Schendel

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken