Facebook wil media betalen voor content
- Online
- 9 aug 2019 @ 10:52
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - JournalistiekNieuwsmediaSocial mediaMedia
- 9 aug 2019 @ 10:52
- Jeroen Mirck
Facebook wil nieuwsmedia gaan betalen voor het gebruik van hun content. Het platform heeft meerdere Amerikaanse mediabedrijven benaderd met een miljoenendeal. Inzet is een nog te lanceren nieuwssectie op het sociale netwerk.
Dit meldt The Wall Street Journal, dat zelf ook werd benaderd. Andere mediapartijen die een voorstel van Mark Zuckerberg ontvingen. zijn onder meer ABC News, The Washington Post en Bloomberg. Volgens de krant kunnen sommige media drie miljoen dollar op jaarbasis verdienen.
De licentie-deal die Facebook wil sluiten is bedoeld voor een termijn van drie jaar. Wanneer de nieuwssectie op het platform live moet gaan is onbekend, maar techblog Ars Technica verwacht dat de lancering dit jaar al plaats zou kunnen vinden.
Comflict met media
Facebook lag de afgelopen jaren regelmatig in de clinch met media, net als Google trouwens. Mediabedrijven beklagen zich er regelmatig over dat het netwerk advertentiegeld verdient aan de doorgifte van andermans artikelen.
Om die reden gaat het voorstel van Facebook naar verluidt ook niet over integrale artikelen, maar over een licensering voor headlines en previews van artikelen.
Beeld: Pixabay
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Hoe Moneybird emotie boven product kiest in nieuwe campagne...
- AH wint Greatest TikTok tijdens Ad Awards
- Just speelt in op jongerencultuur met campagne ‘moetje of wilje’
- Waarom e-mailmarketing nog steeds de basis is van digitale...
- Inter Milan introduceert digitaal loyaliteitsplatform Interista
- [column] Marketingfacts Focus #10
Laatste Nieuws
- Petersen presenteert boek... 20-11-2025
- MondoMarketing bekroond tot beste... 19-11-2025
- AH wint Greatest TikTok tijdens Ad... 19-11-2025
- Identity Games kiest voor speelse... 18-11-2025
- [onderzoek] Ruim helft jongeren... 17-11-2025
- Hoe Moneybird emotie boven product... 17-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

