[column] Hey Google
- Online
- 14 mei 2019 @ 08:00
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Voice
- 14 mei 2019 @ 08:00
- Sjaak Hoogkamer
Voor mijn verjaardag kreeg ik een verrassend cadeau: Google Home. Ik ben een gadgetfreak, maar deze had ik nog niet zien aankomen. Was ik al toe aan een praatpaal? Durfde ik het aan? Wilde ik wel alles ‘delen’ met een machine die vervolgens alles vastlegt wat ik roep? Waarom eigenlijk?
Volgens een van mijn beste vrienden heb ik hiermee Satan zelf in huis gehaald en hij eist bij een bezoek aan ons huis dat de stekker er uitgaat. Hij is doodsbang dat alles wat hij roept voor eeuwig wordt vastgelegd. Van mij mogen ze alles weten - behalve mijn pincode zolang ik als resultaat van al mijn informatie maar relevante aanbiedingen krijg.
Google Home is nog een leerling. Op veel vragen kent hij of zij het antwoord niet. Verontschuldigend roept ze ‘Ik weet hierop het antwoord niet; ik ben nog aan het leren’ of ‘Ik begrijp de vraag niet’. Het sterkt mij in het geloof dat we hier voorlopig te maken hebben met een goedwillende assistent en niet met een alomvattend orakel dat de hele dag data staat te slurpen. Op de waarom-vraag weet Google Home sowieso al geen antwoord. Veel te gecompliceerd. Het moeten directe en begrijpelijke vragen zijn over het weer, het laatste nieuws of over de muziek van Spotify.
Zoals wij elke dag van alles willen weten, en steeds meer, zo willen marketeers alles van ons weten. Welk soort bier willen we drinken? Waarom? Willen we nog uitsluitend duurzame melk drinken en biefstuk eten van koeien die dagelijks geknuffeld worden in een weide met mals gras en minimaal 20 vierkante meter private space? Hoe meer ze van ons weten, hoe beter de producten en diensten worden. Zo luidt meestal de rechtvaardiging voor al die vragen.
De waarom-vraag is voor veel onderzoekers onder consumenten - en dus ook marketeers - de belangrijkste vraag. Waarom zouden we als consument iets willen? Zitten we te wachten op een nog snellere iPad? Een nog grotere 4K widescreen super HD televisie? Nog een nieuwe jam-variant? Een auto op waterstof? Vaak weten consumenten niet wat ze willen, maar zodra een bepaald product er eenmaal is, kunnen we vaak niet meer zonder. Wie zou nu nog zonder smartphone kunnen? Iedereen kent het filmpje van Frans Bromet uit 1998 toen mensen verklaarden geen mobieltje nodig te hebben. Anno 2019 is de smartphone ons achtste zintuig.
Google Home is de toekomst. Waarom? Dat weten we binnenkort.
Dit is het editorial van MarketingTribune 09, 2019.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- TikTok bereikt 200 miljoen Europese gebruikers en vergroot...
- NS Stations lanceert game met kortingsacties voor reizigers
- Kaart wint van appje bij verjaardagen
- KLM bereikt 6,3 miljoen klanten met Airmail
- [column] Human Intelligence als gamechanger in een AI-tijdperk
- Etos viert 100.000 volgers met luierdonatie
Laatste Nieuws
- KLM bereikt 6,3 miljoen klanten met... 13-09-2025
- Kaart wint van appje bij verjaardagen12-09-2025
- NS Stations lanceert game met... 08-09-2025
- TikTok bereikt 200 miljoen Europese... 05-09-2025
- Etos viert 100.000 volgers met... 29-08-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes