Comeback Business start platform Sportbrokers

  • Sponsoring
  • 26 okt 2018 @ 10:19
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekSponsorshipSportmarketing

Marketingbureau Comeback Business heeft een nieuw sponsorship-platform ontwikkeld: Sportbrokers. Dit platform draait om deals op basis van data.

Zelf spreken de oprichters over een doorbraak. Sportbrokers heeft een model ontwikkeld dat op voorhand de potentie en de fit van een sponsorship nauwkeurig in kaart brengt, aan de hand van unieke en actuele data. Hieraan liggen de belangrijkste marketing- en sponsor-KPI’s ten grondslag.

Dit resulteert in de Sportbrokers Potential Index (SPI): het uiteindelijke indexcijfer dat aangeeft in hoeverre er een match is tussen het merk en het sponsorobject. Op basis van data en research kan vervolgens een sponsormatch tot stand komen.

Sportbrokers Potential Index

De SPI is aan de ene kant een uitkomst voor sporters, sportclubs, sportbonden, sportcompetities of sportevenementen die op zoek zijn naar een (duurzaam) sponsorship. Zij kunnen fact-based aantonen waarom een potentiële sponsor een match zou zijn en hoe groot de potentie van het sponsorship is.

Aan de andere kant biedt de SPI een oplossing voor merken en bedrijven die hun marketingbudget ook in sportsponsoring willen investeren, maar niets aan het toeval over willen laten. Zij kunnen door Sportbrokers laten onderzoeken welk sponsorobject het beste past bij de doelen die zij met het sponsorship willen bereiken.

Wouter van Kwawegen, commercieel directeur van Comeback Business & Sports: 'Wij geloven in de kracht van data in combinatie met sportsponsoring. Vaak wordt tijdens of zelfs na afloop van een sponsorship pas gekeken hoe succesvol het is en hoe goed de match is tussen beide partijen. Het is echter essentieel om juist op voorhand de match te onderzoeken: passen beide partijen bij elkaar, hoe kunnen onderhandelingen over een sponsorship in een stroomversnelling komen en waar liggen de meeste commerciële kansen met betrekking tot het sponsorship? Wij hebben met de SPI een unieke tool ontwikkeld waarmee duurzame sponsorrelaties worden opgebouwd op basis van feitelijkheden.'

Markteffect levert onderzoeksdata

Voor het leveren van de onderzoeksdata heeft Comeback Business het bureau Markteffect ingeschakeld, vanwege de jarenlange ervaring op het gebied van zowel sportmarketing-research als crossmedia-tracking. Het onderzoeksbureau uit Eindhoven is verantwoordelijk voor het leveren van de onderzoeksdata aan het platform.

Michael Petit, marketingmanager van Markteffect: 'Wij werken voor ontzettend veel mooie clubs, bonden en merken binnen de sport. We zijn erg blij dat we Sportbrokers kunnen helpen met het leveren van ondezoeksdata, op basis waarvan de analyses kunnen worden gemaakt.'

Sportbrokers focust zich op het onderzoeken en analyseren van een mogelijke match tussen merken en sponsorobjecten en kan bovendien ondersteuning bieden bij de totstandkoming van de sponsorship-deal.

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken