Haas-sponsor Rich Energy verliest rechtszaak om logo

  • Sponsoring
  • 24 mei 2019 @ 14:59
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • SponsoringBrandingRechtenMerken

Rich Energy, de hoofdsponsor van het Haas-team in de Formule 1, heeft een rechtszaak over haar logo verloren. De zaak was aangespannen door fietsenfabrikant Whyte Bikes.

Het logo, dat een hert uitbeeldt, zou te veel lijken op dat van het fietsbedrijf uit Sussex. Rich Energy beweert dat het geen kopie is, maar dat 'slechts een paar ingrediënten zijn hergebruikt'.

De rechter oordeelde dus in het voordeel van Whyte Bikes, zo meldt Autosport.com. Dit betekent dat de sponsor van Haas het logo onrechtmatig heeft gebruikt en het dus per direct overal moet verwijderen, ook van de racewagens.

Logo verwijderen

Whyte Bikes beroept zich op inbreuk op auteursrechten. 'Waar onder meer om wordt verzocht is een bevel voor het verwijderen van het logo van de eerste gedaagde, Rich Energy Limited, van de Formule 1-wagen en website van het Rich Energy Haas F1-team', aldus de rechter. Hij gaat erin mee dat het auteursrecht is geschonden en is daarom overgegaan tot een gerechtelijk bevel.

Whyte Bikes zou het logo al sinds 2008 gebruiken, terwijl dat van Rich Energy in 2015 is ontworpen. Het hertenlogo was niet alleen te zien op de energieblikjes, maar ook prominent op de neus van de zwart-gouden Haas-bolide en de helmen van Romain Grosjean en Kevin Magnussen. Rich Energy overweegt nog om tegen de uitspraak in hoger beroep te gaan.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken