Mens en machine: de perfecte hybride

Mens en machine: de perfecte hybride
  • B2b
  • 4 feb 2017 @ 09:00
  • 32265 x gelezen
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • MarketingZakelijkInnovatieKennissessie

Het wiel, de boekdrukkunst, de industriële revolutie, het internet… De mens is er in de loop der millennia steeds verder op vooruit gegaan. En met kunstmatige intelligentie (AI) maken we weer een enorme sprong voorwaarts. Toch blijft mensenwerk voorlopig onmisbaar, volgens Robert Soetens. Als director of technology bij Equiniti KYC Solutions vervult hij een sleutelrol in de online strijd tegen terrorisme en witwassen. Daarbij ontstaat een unieke hybride van mens en machine.

Je gaat het bij de F5 sessie hebben over de combinatie tussen fintech en de strijd tegen terrorisme. Intrigerende combinatie…
‘Iedereen kent de verhalen wel, over criminelen die even cash een auto af komen rekenen. Maar in de praktijk is het voor de georganiseerde misdaad onmogelijk om alles handje contantje af te rekenen. Vroeg of laat moet er geld worden getransfereerd. Precies daarom zijn er in de financiële wereld allemaal regels en procedures in het leven geroepen die witwassen, terreur en fraude tegen moeten gaan. En daar komen wij in het spel.’

Hoe ziet dat er in de praktijk uit?
‘Het gaat dan bijvoorbeeld om het on-boarden van nieuwe klanten bij een bank. Wil je wel met bepaalde bedrijven in zee? De know your customer-aanpak: KYC. Banken brengen de beschikbare gegevens in kaart. Maar vaak komt daar een enorme hoeveelheid niet-gedigitaliseerde bewijsstukken bij kijken. Of een heel korrelig pdf’je, waar je digitaal nauwelijks iets mee kan. We hebben vaak te maken met belastinghavens als de Kaaiman eilanden en Panama, waar de informatie bewust of onbewust moeilijk beschikbaar wordt gemaakt. En als het dan ook nog om informatie in verschillende talen gaat, met ongestructureerde data… Dan wordt het ingewikkeld. En daar hebben wij een digitale oplossing voor.’

Jullie AI is in staat om dat allemaal in kaart te brengen?
‘Nee, en dat is nou juist het hele mooie. Voorlopig is dat gewoon onmogelijk. Je hebt hier met zo veel ongestructureerde data te maken, daar kan kunstmatige intelligentie niet tegenop. AI heeft structuur nodig, dan kunnen er grote stappen worden gezet. Maar als je in een handgeschreven Russische tekst op zoek moet naar informatie, dan heb je iemand nodig die Cyrillisch schrift kan ontcijferen, voldoende kennis van het Russisch heeft en ook nog begrijpt waar wij naar op zoek zijn. Menselijke expertise kortom.’

En wat is dan de rol van AI?
‘Die wordt ingezet om de beter toegankelijke bestanden te screenen. Dat scheelt ongelooflijk veel tijd, die wij nu in de ingewikkelde gevallen kunnen steken. Daarmee brengen we de kosten van KYC naar beneden, want er zijn minder mensen nodig om hetzelfde werk te doen. En daardoor kunnen we ook veel sneller werken. En daar maken we ook nog steeds stappen in, het hele proces zal alleen maar efficiënter worden.’

En neemt AI het in de toekomst wel volledig over?
‘We merken wel dat banken daar op rekenen, dat machines het volledig over zullen nemen. Maar zo lang er geen gestructureerde data kan worden aangeleverd is dat een naïeve gedachte. Je hebt het hier echt over duizenden slecht gekopieerde jaarverslagen, die allemaal gecontroleerd moeten worden. Voordat techniek dat foutloos kan doen zijn we nog wel even bezig. En het moet echt foutloos.’

Maar mensen maken toch ook vergissingen?
‘Precies. Want mensen werken niet altijd consequent en ze zien weleens wat over het hoofd. Maar als er dan een fout wordt gemaakt weet je dat je met een uitzondering te maken hebt, dat ondervang je met één of meerdere extra controles. Als een machine een fout maakt betekent dit echter dat je met een structureel probleem te maken hebt. Dan kan die fout duizenden keren gemaakt worden. En zo lang je dat niet kan aansluiten is AI in dit soort situaties hoogstens inzetbaar ter ondersteuning van menselijk inzicht.’

De gratis F5-sessie is wegens enorme belangstelling helaas vol. Wil je op donderdag 16 februari Robert Soetens van Equiniti KYC Solutions toch zien schitteren, samen met Michiel Splint van IBM Watson en Tijmen Blankevoort van Scyfer? Stuur dan een mail naar felix@lubbersdejong.nl, dan kom je op de wachtlijst.



 

 

 

 

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken