Brabanthallen en Rai kunnen veilig 100+ aan voor events

Brabanthallen en Rai kunnen veilig 100+ aan voor events
  • B2b
  • 22 mei 2020 @ 11:42
  • 19240 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingEvenement

Volgens beheerders van grote zaalcomplexen als de Brabanthallen in Den Bosch en de Rai Amsterdam, zou de anderhalve meterregel gekoppeld moeten worden aan beschikbare capaciteit. Men ziet toekomst in 'hybride evenementen'.

Slechts 30 of 100 man toelaten in een veilige megazaal is buiten proportie.

Op Omroep Brabant wordt in dit interview uitgelegd waarom (zakelijke) bijeenkomsten, congressen, drive-in concepten en entertainmentproducties al goed kunnen aanstaande zomer. De omzet van de Brabanthallen is sinds half maart 2020 gedaald naar nul. En dat deze niet snel terugkeert op het niveau van voor de coronacrisis, realiseren de event-organisatoren zich ook, meldt het item. Maar de directie van het complex in Den Bosch zegt intussen wel klaar te zijn voor grote evenementen. 'Lekker losgaan bij een concert van Guus Meeuwis kan hier ook op anderhalve meter', stelt de directeur Jeroen Dona (foto boven) ook op RTL. Hij stoort zich met zijn enorme hallen vooral aan het maximum van 100 mensen per evenement, zoals voorlopig door de overheid is vastgesteld. Hij noemt zijn enorme ruimte, verspreid over meerdere zalen, intussen corona-proof. 'Een maximum van 100 staat op deze locatie gelijk aan nul.' Dat geldt ook voor de inkomsten onder deze rigide voorwaarden.

Hybride evenementen
'Veilig & verantwoord. Relateer capaciteit aan 1,5m en aan beschikbare ruimte. #wijzijnerklaarvoor, #ontmoetenopveiligeafstand', reageren de betrokkenen via social op het video-item met gepaste hashtags.

Meer dan 100 geen probleem
Tegelijkertijd post Yvonne Nassar, head of customer strategy & marketing van de Rai Amsterdam en voorzitter van PIM op Linkedin woorden van dezelfde strekking. Ze meldt in juli 2020 verder te willen experimenteren met een 'corona-proof Rai', die verantwoord en veilig makkelijk meer dan 100 bezoekers kan verwelkomen. Zij meldt daarnaast virtuele mogelijkheden vol te omarmen, waarmee haar bedrijf langs digitale weg nog veel meer extra gasten kan bedienen. Wat nodig is, is een beleid dat grote zalencomplexen ook ruimte teruggeeft, zonder aan veiligheid in te boeten. Nassar meldt als Rai een XR specialist in dienst te hebben, juist om de 3D, VR en AR-mogelijkheden te ontwikkelen. Over deze nieuwe mogelijkheden bij de Rai volgt binnenkort meer. Nassar: 'evenementen zullen in elk geval meer hybride worden en dat is goed nieuws.'

Openlucht events extra optie
Het Omroep Brabant-item en de post van de Rai vallen samen met het laatste nieuws over corona-verspreiding. Daar zou volgens wetenschappelijk onderzoek uit Hong Kong amper sprake van zijn in de buitenlucht. Terwijl de Nederlandse terrassen zich opmaken voor heropening met anderhalve meter ruimte tussen de bezoekers op 1 juni 2020, bewezen de betrokken wetenschappers dat het coronavirus in de buitenlucht nauwelijks besmettelijk is. Dit inzicht biedt extra perspectief voor events en congressen in de buitenlucht, of in zalen met open dak en ramen. Wellicht is een enorm schuifdak, zoals in de Amsterdam Arena, een extra optie voor grotere congresaccomodaties. In elk geval verschillende redenen voor optimisme, voor wie events organiseert, er spreekt, zich presenteert of graag bezoekt. Hopelijk werkt de overheid mee.
(PvWK, foto: screenshot RTL)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken