Post-Corona Kompas 2: mijn leven en onze wereld

Post-Corona Kompas 2: mijn leven en onze wereld
  • B2b
  • 26 jun 2020 @ 09:58
  • 15342 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Trends

Het Post-Corona Kompas geeft richting en duiding in deze onzekere tijd. Het geeft inzicht in belangrijke consumententrends en merkkansen Post-Corona. Gebaseerd op het Tijdgeest trend model schetst Peter Heshof van trend en marketing agency Bloom exclusief voor Marketingtribune de trends na corona.

Het Post-Corona Kompas helpt marketeers en hun teams om de nieuwe tijdgeest en consument beter te begrijpen en aan de slag te gaan met de merkkansen, om straks sterker uit de crisis te komen.

Consumenten Trends en Merk Kansen

In het vorige Post-Corona Kompas 1 besprak ik: Trend 1: In Controle Zijn en Trend 2: De Expert is de Held. In Post-Corona Kompas 2 wil ik vanuit de consumentenbehoeften aan prestatie en verantwoordelijkheid, opnieuw 2 trends bespreken: Verbetert het Mijn Leven? en Verbetert Het Onze Wereld?

Trend 3: Verbetert Het Mijn Leven?

Dat is een Kernvraag in de nieuwe Tijdgeest periode: verbetert het product, de dienst of de ervaring mijn leven? Mensen hebben behoefte aan prestatie en vooruitgang. Ze zijn op zoek naar het verbeteren van hun welzijn, op diverse terrein van lichamelijk tot relationeel, maar wel op een aantoonbare, liefst meetbare manier. Het bieden van een goed gevoel is niet meer voldoende.

Merk kansen – Verbetert Het Mijn Leven?

Deze trend leidt tot meerdere merk kansen. Om er een aantal te noemen: Verbeter het Welzijn (gezondheid, fysiek, mentaal, relationeel, financieel …), Bied Functionaliteit, Bied Aantoonbaar Resultaat. Ik heb er 2 uitgewerkt.

# Verbeter Relationeel Welzijn

In onzekere tijden is het werken aan je fysieke, mentale en sociale welzijn essentieel. Het is van belang dat jouw merk belofte ook daadwerkelijk resultaat boekt. Dat mensen het verschil echt ervaren. Kernvraag is hoe je als merk het welzijn van mensen kunt verbeteren, passend bij jouw domein? Mooi voorbeeld is Auping die naast haar pracht bedden een relatietherapie aanbiedt met haar Smart Base. Met de Smart base kan je genieten van smart functies zoals de anti-snurkfunctie. Zoals de video onderin het artikel mooi laat zien.

Photo credit: Auping

 

# Bied Functionaliteit

Vanuit de behoefte aan performance zie je dat werkzaamheid belangrijker wordt. In food is functional food in opmars, begonnen met de populaire proteïne yoghurts en recent met de vraag naar immunity boosters. Maar ook in andere domeinen zoals fashion wordt geïnvesteerd in functionaliteit. Zoals het Amerikaanse Ministry of Supply die naast een mooi design ook functionaliteit biedt. Ik ben fan van hun kreukvrije en duurzame Apollo overhemden, waarvan de stof is gebaseerd op NASA-technologie. Daardoor voelt mijn overhemd koeler in de zomer en warmer in de winter. Voor meer info klik hier

Photo credit: Ministry of Supply

 

Trend 4: Verbetert Het Onze Wereld?

Naast onze persoonlijke vooruitgang is de andere kernvraag: Verbetert het merk ook daadwerkelijk het welzijn van onze wereld? Is het merk een Force for Good, voor de samenleving, voor het milieu en de dieren? Mensen hebben behoefte aan merken die verantwoordelijk zijn voor hun impact op de wereld en hierover verantwoording afleggen. Het opstellen van een inspirerende purpose of een mooie Do Good Commercial is niet voldoende in deze tijd. Jouw positieve impact op de samenleving en milieu moet aantoonbaar zijn. En dat is straks in de ultra-transparante wereld heel eenvoudig, dankzij slimme technologie als blockchain.

 

Merk kansen – Verbetert Het Onze Wereld?

Deze trend leidt tot meerdere merk kansen, om er een aantal te noemen: Neem je Verantwoordelijkheid, Herwaardeer Lokaal, Werk Circulair en Word een B Corp. Ik heb er 2 uitgewerkt.

 

# Neem Je Verantwoordelijkheid

Als het gaat om je verantwoordelijkheid nemen voor een betere wereld is Unilever absoluut een vooroploper met hun 10-jarig Sustainable Living Plan. De volgende stap is haar bijdrage aan een circulair systeem voor haar plastic verpakkingen; in 2025 moeten al hun verpakkingen herbruikbaar, recyclebaar of afbreekbaar zijn. De meeste recente stap is de oprichting van een Climate & Nature Fund van 1 miljard euro, dat de komende tien jaar zal worden gebruikt voor initiatieven om de gezondheid van de planeet te beschermen en verbeteren. Maar ook op merk niveau zie je dat concreet vertaalt, zo introduceert Dove nieuwe flessen gemaakt van 100% gerecycled plastic. Samen met het WNF heeft Knorr The Future 50 Foods lijst samengesteld, een lijst plantaardige ingrediënten en een kookboek die beter zijn voor de gezondheid van de wereld en de mensen. Voor meer info klik hier

Photo credit: Knorr

 

# Word een B Corp

In de nieuwe Tijdgeest periode moet je jouw impact op de wereld keihard aantonen. Dan is de tijd van mooie duurzaamheid praatjes en plaatjes voorbij. B Corp zijn organisaties die bewezen hebben door certificering dat ze transparant, ethisch en duurzaam opereren. B Corp gaat richting 2025 de norm worden en steeds meer merken zijn gecertificeerd zoals Auping, Ben & Jerry’s, Dopper, Pukka, Seepje, SnappCar, Tony Chocolonely en Triodos Bank. Maar ook een multinational als Danone North-America is een proven force for good. Voor meer info klik hier

 

Photo credit: B Lab

 

Video: De logica achter het Post-Corona Kompas

Wil je de logica achter het Kompas ontdekken? Wat de trends zijn in de huidige en in de nieuwe blauwe Tijdgeest? Consumenten Trends worden namelijk gedreven door de vaste cyclus van de Tijdgeest. Met ons Tijdgeest trendmodel krijg je beter grip op de veranderende consument en begrijp je waar de merk kansen liggen, juist in de Post-Corona tijd. Om direct met het Tijdgeest kompas aan de slag te gaan, is er een trend video en online-cursus. Interesse, ga dan naar www.tobloom.nl

Peter Heshof is eigenaar van trend & marketingbureau Bloom en werkt als Tijdgeest trendwatcher en merk strateeg op gebied van merk positionering, strategie en innovatie. Sinds 2003 helpt Bloom Future-Proof merken te bouwen vanuit de Tijdgeest en Consumententrends (van Unilever tot de Landmacht). Ook is Peter Heshof keynote spreker en schrijft hij regelmatig voor o.a. Marketing Tribune.

Volg de Post-Corona Kompas reeks:



Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken