Hoe de digitale revolutie de Maakindustrie doorelkaar schudt

Hoe de digitale revolutie de Maakindustrie doorelkaar schudt
  • B2b
  • 28 apr 2016 @ 09:00
  • 4245 x gelezen
  • Link
  • Michiel Schipperus
    Michiel Schipperus

    CEO & Managing Partner
    Sana Commerce
  • E-commerce

Het staat vast dat de maakindustrie aan het transformeren is. Recent sprak ik met Manufacturing Business Technology, over waarom B2B e-commerce de manier is om met deze transformatie om te gaan. De transformatie in de maakindustrie wordt gedreven door de manier waarop klanten er een gewoonte van maken hun aankopen online te doen. Wat u zich moet realiseren is dat uw zakelijke klanten ook consumenten zijn in hun vrije tijd.

Consumenten zijn vaak veeleisender zijn als het gaat om het vinden van de juiste informatie over de aankopen die ze willen doen. Gemak staat bovenaan en ondernemingen die zich vandaag ‘Omni-channel commerce’ eigen weten te maken, zijn de overwinnaars van morgen.

Recent onderzoek
Recent onderzoek wijst uit dat 68 procent van de B2B kopers hun aankopen al online doet. De maakindustrie sluit daarop aan en ontwikkelt zich razend snel. Ik geloof dat fabrikanten die hun klanten alleen (of grotendeels) via de telefoon, fax of per e-mail bedienen, de loyaliteit dreigen te verliezen van hun klanten die opgegroeid zijn in een online wereld. Deze klanten willen zelf over de informatie beschikken, of het nu gaat om voorraden, productdetails, hun bestelgeschiedenis, of hun zelf afgedongen kortingen. Zij willen producten kunnen kopen wanneer en hoe ze dat zelf willen. Deze klanten willen in een wereld leven waarin informatie overal en altijd beschikbaar is. Hun online wereld.

Hoe profiteren fabrikanten van e-commerce?
Ik snap dat het voor veel fabrikanten beangstigend kan zijn, als klanten van bedrijven verwachten dat ze hun zaak online brengen. Hun onderneming is complex en het vertalen van die zaak naar een online omgeving klinkt als een grote uitdaging. Maar dat hoeft het niet te zijn. Het omarmen van B2B e-commerce kent vele voordelen en hoeft niet ingewikkeld te zijn. Bijvoorbeeld: de meeste (sales) processen kunnen onveranderd blijven. Er komt alleen een kanaal bij en dit kan voor een fabrikant op verschillende manieren gunstig zijn.

Bied een gepersonaliseerde catalogus aan
Als fabrikant heeft u een geweldige catalogus met producten waar u trots op bent. Die wilt u graag aan uw klanten tonen. Echter, de prijzen van uw producten zijn afhankelijk van specifieke situaties en verschillen van klant tot klant. U moet daarom voorzichtig zijn met het delen van uw prijslijsten en inkoopvoorwaarden.

Daarnaast zou het ook mooi zijn om voor elke klant een catalogus op maat te hebben. Met een online verkoop portal behoort dit tot de mogelijkheden. Door uw assortiment te koppelen aan een gepersonaliseerde account, zullen uw klanten alleen die producten zien die relevant voor hen zijn, en aansluiten bij hun behoeften.

Maak losse onderdelen zichtbaar
Tal van fabrikanten hebben veel handel rond losse onderdelen. Door deze losse onderdelen te koppelen aan de eerder aangeschafte producten, zal cross- en upsell gemakkelijk en efficiënter gaan. Klanten zullen dan geen moeite hoeven doen om aansluitende of vervangende onderdelen te vinden. Dit is winst voor zowel service als efficiëntie.

Customize producten online
Door producten in de webshop te integreren met een ERP-systeem, wordt het mogelijk om producten online te configureren. Producten die verkrijgbaar zijn in verschillende vormen, formaten of kleuren bijvoorbeeld. Met een online sales portal kunnen uw klanten hun producten naar eigen behoefte samenstellen, zonder de hulp van uw verkoop of support afdeling. Dit bespaart zowel uw klanten als uw bedrijf veel tijd en moeite.

Verkoop uw gehele assortiment
Het assortiment van een fabrikant kan uit duizenden producten bestaan. Maar slechts een klein percentage van deze producten is bekend bij de gemiddelde klant. U heeft vaak meer te bieden dan de klant weet en een online sales portal helpt u klanten te informeren over uw complete assortiment. Tools als snelzoeken, zoekfilters en zoeksuggesties, zullen uw klanten de weg wijzen door een goudmijn aan producten. Uw klanten kunnen hierdoor nieuwe en additionele producten ontdekken, maar ook alternatieven.

Toon productpromoties
Een online sales portal stelt u in staat om producten extra onder de aandacht te brengen door suggesties aan te reiken. Toon met behulp van banners op de homepage een promotie op een bepaald merk, private label of productlijn. Of gebruik de pagina met productinformatie voor inspiratie voor additionele verkoop, zoals losse onderdelen, vervangende onderdelen of alternatieve producten. Dit verhoogt niet alleen de verkoop van de merken of productlijnen die u promoot, maar verbetert ook de cross- en upsell resultaten.

Klanttevredenheid
U zult zien dat uw klanten dit waarderen en dat de klanttevredenheid zal stijgen doordat informatie altijd en overal beschikbaar is. Ook intern zult u merken dat u efficiënter gaat werken. Uw salesafdeling is minder tijd kwijt aan het verwerken van orders en uw backoffice zal minder vragen ontvangen omtrent orderstatus en beschikbaarheid van producten. B2B inkopers zijn het kopen via internet gewend, zeker als consument. Biedt uw klanten dit gemak, ook onder werktijd.

Meer informatie over Manufacturing Business Technology staat op deze site.

 

Michiel Schipperus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken