Booking.com introduceert Proud Hospitality

Booking.com introduceert Proud Hospitality
  • B2b
  • 4 aug 2021 @ 06:00
  • 23175 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • MaatschappijE-commerce

Booking.com introduceert het programma Proud Hospitality om accommodatiepartners te ondersteunen bij het verzorgen van inclusievere en gastvrijere ervaringen voor LGBTQ+-reizigers.

Nieuw onderzoek onder LGBTQ+-reizigers door Booking.com toont obstakels en kansen voor een inclusievere reiservaring. Enkele uitkomsten van het onderzoek:

●57% van de Nederlandse LGTBQ+ reizigers meldt dat zij op reis te maken hebben gehad met enige vorm van discriminatie;
●65% heeft ongastvrije of ongemakkelijke ervaringen gehad in een accommodatie waar ze verbleven;
●69% van de Nederlandse LGBTQ+-reizigers houdt bij het kiezen van een bestemming rekening met hun veiligheid en welzijn;
●63% is van mening dat reizen als lid van de LGBTQ+ gemeenschap betekent dat sommige bestemmingen per definitie uitgesloten zijn;
●64% geeft aan dat reizen als lid van de LGTBQ+ gemeenschap van invloed is op hoe zij zich met hun partner gedragen wanneer ze samen reizen.

Maar er zijn ook hoopgevende indicaties en eerste tekenen van vooruitgang in de reisbranche, aldus Booking.com:

●86% van de ondervraagde Nederlandse LGTBQ+ reizigers is van mening dat de meeste reiservaringen die ze tot nu toe hebben gehad, gastvrij waren.

Onderzoek Booking.com LGBTQ+-reizigers: Verblijf staat centraal

Volgens het onderzoek is er voor LGBTQ+-reizigers met name één aspect dat centraal staat in hun reiservaringen: de verblijfservaring. Bijna twee derde van de Nederlandse LGBTQ+-reizigers (65%) blijkt ongastvrije of ongemakkelijke ervaringen te hebben gehad in een accommodatie waar ze verbleven, zoals:

●20% heeft bij het inchecken als stel meegemaakt dat personeel ervan uitging dat ze aparte kamers of bedden nodig zouden hebben;
●19% voelde zich genoodzaakt om zich anders te gedragen;
●19% voelde zich genoodzaakt om hun uiterlijk te veranderen om een oordeel van, of ongemakkelijke interacties met accommodatiepersoneel of -eigenaren te voorkomen;
●16% heeft ervaren heeft dat personeel of accommodatie-eigenaren bij het inchecken een onjuiste aanname had over hun relatie met hun reisgenoot/genoten;
●20% heeft onaangename of ongemakkelijke ervaringen gehad tijdens het dineren in de restaurants van hotels of andere accommodaties;
●16% heeft zich ongemakkelijk gevoeld om lokale tips of aanbevelingen te vragen die LGTBQ+-vriendelijk zijn.

Ondanks deze negatieve ervaringen is het positief om te zien dat:

●60% van de LGTBQ+ reizigers zich het grootste deel van de tijd welkom voelde tijdens hun verblijf.

De Nederlandse ondervraagden benadrukken dat interacties met het personeel tijdens hun verblijf (44%) en de incheckervaring (38%) de belangrijkste factoren zijn bij het creëren van een comfortabel en gastvrij verblijf. Andere positieve accommodatie-ervaringen onder Nederlandse LGBTQ+-reizigers die uit het onderzoek naar voren komen zijn onder meer:

●31% heeft bij aankomst een goede eerste indruk gekregen van de accommodatie, zoals welkomstdrankjes en/of vriendelijk personeel;
●30%) heeft vóór aankomst/inchecken vriendelijke en informatieve correspondentie met het personeel van de accommodatie gehad;
●26% heeft tijdens het verblijf tips/informatie over de omgeving gekregen, en voor 22% werd dit aangeboden bij het inchecken;
●22% kreeg tijdens hun verblijf specifiek LGBTQ+-advies of tips over de omgeving en evenveel ondervraagden (22%) ontvingen dit bij het inchecken.

Proud Certified-accommodatie

Booking.com is van mening dat er voor de reisbranche een belangrijke kans ligt om de reiservaring gemakkelijker, inclusiever en gastvrijer te maken voor LGBTQ+ reizigers - en uiteindelijk voor iedereen - en kondigt daarom vandaag Proud Hospitality aan; een trainingsprogramma dat speciaal ontwikkeld is voor accommodatiepartners. De kern van het Travel Proud-initiatief is een 75 minuten durende online trainingssessie Proud Hospitality, die het bedrijf in samenwerking met HospitableMe heeft ontwikkeld. Dit is de eerste stap voor accommodatiepartners om een Proud Certified-accommodatie te worden op het platform van Booking.com.
De training is gericht op de uitdagingen en obstakels waarmee de LGBTQ+-gemeenschap geconfronteerd wordt tijdens het reizen. Het doel van de training is om professionals in gastvrijheid te helpen dingen vanuit een ander perspectief te gaan zien. Daarnaast worden er ook praktische vaardigheden en technieken aangeboden die zij direct in de praktijk kunnen brengen. Na het voltooien van de online cursus en het expliciet toezeggen om een inclusievere ervaring te bieden, ontvangen Proud Certified-partners een Travel Proud-badge op hun accommodatiepagina. Zo kunnen zij potentiële gasten laten zien dat ze kunnen vertrouwen op een gastvrije ervaring. Steden met meerdere Proud Certified-accommodaties worden ook getoond op een speciale Travel Proud-pagina, waar reizigers meer te weten kunnen komen over het initiatief en waar zij accommodaties kunnen vinden en boeken die Proud Certified zijn.
Arjan Dijk, CMO en Senior VP Booking.com: ‘Alles wat we bij Booking.com doen, gaat over het mogelijk maken van soepelere en aangenamere reiservaringen voor iedereen - ongeacht waar ze vandaan komen, van wie ze houden of hoe ze zich identificeren. Als gay reiziger deel ik een aantal van dezelfde zorgen, maar ben ik tegelijkertijd net zo optimistisch over een betere toekomst. Eén op de vijf LGBTQ+-reizigers zegt hoopvol te zijn om de komende vijf jaar zonder restricties of belemmeringen te kunnen reizen. We zijn ervan overtuigd dat we er samen kunnen komen en dat iedereen de wereld altijd als zichzelf moet kunnen ervaren.’

Gratis voor partners Booking.com

De training is gratis voor accommodatiepartners van Booking.com en omvat toegang tot aanvullende bronnen, zoals een Travel Proud Customer Toolkit. Proud Certified-accommodaties worden aangemoedigd om dit materiaal beschikbaar te stellen aan al het personeel dat direct contact heeft met gasten, zodat ze LGBTQ+-reizigers beter van dienst kunnen zijn en vol vertrouwen hun vragen kunnen beantwoorden. Het programma is op dit moment beschikbaar in het Engels en wordt uitgerold naar partners in Nederland, de Verenigde Staten, Canada, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Australië en Nieuw-Zeeland. In de loop van 2021 en in 2022 worden nieuwe gebieden en talen toegevoegd.

Booking.com
Booking.com is in 1996 opgericht in Amsterdam en van een kleine Nederlandse start-up uitgegroeid tot een van de grootste e-commercebedrijven in de reisindustrie ter wereld. Met als missie om het voor iedereen makkelijker te maken om de wereld te ervaren, investeert Booking.com in digitale technologie die helpt om het reizen zo naadloos mogelijk te laten verlopen. Booking.com is beschikbaar in 44 talen en biedt meer dan 28 miljoen aangemelde accommodaties, waaronder meer dan 6,6 miljoen aangemelde huizen, appartementen en andere unieke verblijven.

Het onderzoek
Het onderzoek is in opdracht van Booking.com onafhankelijk uitgevoerd onder een groep van 3.052 LGBTQ+-reizigers uit de Verenigde Staten (500), Canada (400), het Verenigd Koninkrijk (500), Nederland (251), Duitsland (501), Frankrijk (500) , Australië (300) en Nieuw-Zeeland (100). De enquête werd online afgenomen en vond plaats in juni en juli 2021.

De headerfoto is van Elena Rabkina via Unsplash.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken