[Mijn Marketing] Ralph Rijks van Zalando

[Mijn Marketing] Ralph Rijks van Zalando
  • B2b
  • 28 jan 2022 @ 08:00
  • 60371 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • E-commerceInterviewMarketing

Ralph Rijks is Global VP Marketing voor het in Berlijn gevestigde online modeplatform Zalando, waar hij een team leidt van 200 marketeers in 23 markten: ‘Ik startte 12 maanden geleden bij Zalando met de ambitie om een positieve impact te hebben op onze mensen, klanten en de planeet.’

CREATIVITEIT
Creativiteit doet er toe. Creativiteit heeft een ROI. Ik probeer dat altijd uit te leggen met behulp van wiskunde: Impact = Media Investering x Creativiteit. Hoe groter de factor creativiteit wordt, hoe minder media je hoeft in te kopen om de consument te overtuigen van jouw boodschap. Dus investeren in de factor creativiteit is dan logisch en kan enorme dividenden opleveren nadat je live bent gegaan.

TROTS
Ik ben trots op de groei die we met Zalando synchroon in zoveel markten realiseren, dat geeft veel energie. Mijn team is ongelooflijk goed in het beheersen van de complexiteit, snelheid en ambiguïteit die nodig is om dat te doen.
Vanuit mijn ervaring bij Heineken, op het gebied van marketing, zou ik zeggen: de lancering van de groene fles in krat in Nederland. Dat lijkt nu zo vanzelfsprekend, maar was het toen niet en raakte elk onderdeel van het bedrijf. Qua business was er de turn-around van het Heineken-volume in de VS: van sterke daling naar zwarte cijfers binnen 12 maanden met een fantastisch team.
Een blunder? in mijn Heineken-tijd in de VS was het vertrouwen op een intentieverklaring van een triple-A-beroemdheid (voor miljoenen dollars) voor de opname van een commercial (ook miljoenen dollars). De deal mislukte 12 dagen voor de shoot.

MOOI
Ik geniet van sterk creatief werk met een heldere en effectieve boodschap die past bij een merk. Het beste dat ik tegenkom deel ik via LinkedIn. Er is zoveel moois, dat het moeilijk is om te kiezen, maar hier zijn er een paar:

Het 30 jaar Disneyland Parijs-logo

'Denk je eens in' van de Hersenstichting



De allereerste Sony Bravia-tvc

De meest recente Durex-kerstadvertentie.

ERGERNIS
Ik erger me het meest als marketeers dingen doen die gewoon niet logisch zijn, of het nu voor een merk of de business is. Erger nog, als je milieu of de planeet opzettelijk schaadt voor winst. Dus ik ben geen grote fan van reclamespotjes die goedkope vleesconsumptie aanjagen of campagnes die goedkope plastic producten pushen. Ik denk niet dat dit past bij de tijdsgeest of 'wereldwijde cultuur' van nu. Bij Zalando is het juist onze missie om fashion in alle opzichten te verbeteren ‘for the good of all’; efficiëntere distributie, minder retouren, betere producten, CO2-neutraal opereren, tweedehands kleding aannemen en aanbieden et cetera.

LAWAAI
Goede marketing zorgt voor bedrijfsgroei, al het andere is lawaai. Door middel van gestructureerde analyses moeten marketeers de belangrijkste prioriteiten voor groei identificeren en deze vervolgens beantwoorden met de juiste marketingmix. En het antwoord kan een campagne zijn, maar ook packaging, design van de site, UX of wat dan ook. Als je dit doet binnen de kaders van een merk en met veel creativiteit, dan leidt dat tot goede resultaten. Beter nog is het als je daarbij ook nog maatschappelijke of culturele thema's, zoals diversiteit, inclusie, duurzaamheid of een goed doel, dat anderen of de planeet ten goede komt, kunt beïnvloeden en sturen.

KLIK
We hebben veel talent in Nederland aan zowel klant- als bureauzijde en een goed ontwikkeld marketinglandschap. Het moeilijkste blijft om interne en externe teams te bouwen die echt 'klikken, al helemaal nu'. Als dat lukt, dan ontstaat er magie waarbij het werk voor iedereen leuk is en het werk beter wordt.

TESLA
Mijn ‘love brand’? Er is zoveel om uit te kiezen, zowel persoonlijk als professioneel, ouch. Oké, ik vind dat Tesla geweldig werk heeft geleverd de afgelopen 10 jaar op het gebied van visie, product, duurzaamheid en verkoopresultaten zonder veel betaalde media. Dat is krachtig.

VERSLAAFD
Ik ben best nieuwsgierig dus ik google veel. Daarnaast ben ik verslaafd aan nieuws, dus nos.nl scoort hoog en lees ik elke avond de The New York Times, een overblijfsel van de tijd dat ik met mijn gezin in New York woonde.

Ben je werkzaam in marketing en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:
Liane Lens van Unox
Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken