'Internationalisatie is een logische strategie als je als Belgisch bedrijf wilt groeien'
- B2b
- 6 apr 2023 @ 08:32
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - E-commerceFoodEvenementMarketing
- 6 apr 2023 @ 08:32
- Nanny Kuilboer
Ilse Van Dyck is CMO bij e-commercebedrijf in natuurlijke en gezonde voeding Pit&Pit. Zij is een van de sprekers tijdens de 7e editie van Nima Markting Day op donderdag 15 juni in DeFabrique in Utrecht. Een korte kennismaking.
De titel van haar presentatie luidt: Retail therapy; 7 leugens over e-commercemarketing. Van Dyck: ‘Content is king’, ‘Always be testing’ en een rits ander goedbedoeld, maar kort-door-de-bochtmarketingadvies. Ik vertel tijdens mijn presentatie waarom je daar soms beter niét naar kunt luisteren om succes te hebben met online marketing voor e-commercebedrijven.’ Kortom, een stevige dosis realiteitszin voor digitale marketeers met praktische voorbeelden uit meer dan een decennium ervaring in online marketing.
Wat is momenteel een hot marketing issue voor Pit&Pit?
Internationalisering. Pit&Pit was de afgelopen jaren vooral actief in Nederland en Vlaanderen. We zijn 2023 gestart met de lancering van onze Franse website. Internationalisatie is een logische strategie als je als Belgisch bedrijf wilt groeien. Je zit al snel aan de grenzen van ons kleine land. Maar een internationale go-to-market komt met een pak uitdagingen: van technologie tot cultuur moet je je strategie onder de loep nemen en finetunen. Proberen naadloos aan te sluiten bij nieuwe markten wordt dit jaar onze grootste uitdaging.
Maak jij al gebruik van AI?
AI is op zich niet nieuw in marketing: algoritmes hebben al jaar en dag impact op onze sector. Ik denk aan de algoritmes die mee seo-rankings bepalen, die helpen bieden bij paid campagnes of die de inhoud van je website personaliseren. In e-commerce worden al jaren modellen ontwikkeld om aan demand forecasting te doen en te plannen wanneer je het best je nieuwsbrief uitstuurt. Generative AI maakt – voorlopig - nog geen structureel deel uit van onze processen. Het is nog vroeg en er zijn nog veel vragen over copyright. Het is natuurlijk wel erg interessant om van nabij te volgen: stel je voor dat een AI een gezond weekmenu voor je kan opstellen en je via een API rechtstreeks de nodige producten bij Pit&Pit kunt bestellen!
Wat is voor jou de grootste marketinguitdaging voor 2023?
Focus houden. Er speelt zoveel in de markt: de economische context post-covid is in e-commerce voelbaar. Maar er zijn zoveel veranderingen tegelijk: generative AI, metaverse, hyper-personalisatie, web3, het verdwijnen van cookies, … Het shiny object syndrome is een reëel risico: je loopt voortdurend het risico om afgeleid te worden. Het is belangrijker dan ooit om de focus op je merk vast te houden en niet elke keer je bestaande strategie, tech stack of product om te gooien.
Welke tips/adviezen heb je voor collega-marketeers?
Zoek elkaar op. Niets zo rijk als inzichten van een peer uit de sector. De meeste marketeers krijgen exact dezelfde uitdagingen op hun bordje. Inzichten delen en leren uit ervaring van anderen is erg waardevol. Als iedereen helemaal alleen in z’n eigen hoekje bezig blijft, ga je als marketeer en sector niet snel vooruit.
N I M A M A R K E T I N G D A Y 2 0 2 3
Nima Marketing Day vindt plaats op donderdag 15 juni 2023 in DeFabrique in Utrecht.
Reserveer hier uw ticket.
Meer informatie via nimamarketingday.nl.
Lees ook: Mediahuis en MediaTest presenteren het Jongerenonderzoek 2023 tijdens NMD
Lees ook: Hoe zet je als B2B-bedrijf een nieuw merk in de markt?
Lees ook: John Kivit van Multiscope: 'Marketeer zou directe contact met doelgroep moeten koesteren'
Lees ook: Center Parcs: 'We vertellen het verhaal over hoe we ons merk vanuit de kern hebben veranderd'
Lees ook: Arnoud Schonis van Eredivisie: 'Hoe een digitale voetbalcompetitie opnieuw geboren werd'
Lees ook: 'De Volksbank meet ook op vertrouwen en liefde'
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Martijn Jaartsveld, strategy director Stroom: Validators...
- [column] Merken bouwen is mensenwerk (en veel geduld hebben)
- Michiel Verstraten: LinkedIn Marketing is succesvol recept...
- [column] SXSW2024: waarachtig of waar-achtig?
- JIC BRO lanceert buitenreclame bereiksonderzoek ‘BRO Next’
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe NS-stations
Laatste Nieuws
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe... 28-03-2024
- Michiel Verstraten: LinkedIn... 21-03-2024
- JIC BRO lanceert buitenreclame... 21-03-2024
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing