In het wiel van... Eelco Postma (Hiltermann Lease)

In het wiel van... Eelco Postma (Hiltermann Lease)
  • B2b
  • 4 jul 2024 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Marketing

Marketing en fietsen. Het lijkt een gouden combinatie. Deze zomer kruipt MarketingTribune virtueel in het wiel van gepassioneerde wielrennende of mountainbikende marketeers en vraagt ze het tricot van het lijf. In de 13e aflevering van deze rubriek Eelco Postma, Head of Marketing Hiltermann Lease Groep.

Bij wie kruipen we in het wiel?
Mijn naam is Eelco Postma, 47 jaar, geboren in Amsterdam maar inmiddels al ruim 44 jaar woonachtig in Almere. Heerlijke plek om te wonen: centraal, ruim, nieuw en gezinsvriendelijk. Ruim 13,5 jaar werkzaam bij Hiltermann Lease en inmiddels al even Head of Marketing voor de Groep. Als ik niet werk ben ik duursporter, hardloper, triatleet en schaatser (mocht ‘de 11’ ooit nog eens komen dan ben ik trots lid van de vereniging en schaats ik hem).

Waarom racefietsen/wielrennen?
Ik ben primair hardloper en als je hardloopt, dan raak je ook wel eens geblesseerd. Stil zitten is dan geen optie, de energie moet eruit. Fietsen is dan een prima alternatief. Zou ben ik in aanraking gekomen met wielrennen.

Fiets je alleen of in een groep?
Ik fiets het liefst alleen. Lekker solo profiteren van de therapeutische werking die afzien kan hebben.

Luister je naar muziek onderweg?
Heel af en toe heb ik een oortje in en luister ik naar een podcast of een stukje techno, maar over het algemeen geef ik de voorkeur aan puur natuur, uit veiligheid ook wel!

Hoe lang fiets je al?
Ik heb ooit in mijn twintiger jaren ook even op de fiets gezeten, maar dat was van korte duur. Inmiddels zit ik alweer een jaartje of tien op de fiets.

Welk merk fiets rij je?
Ik heb een Giant Devy als wegfiets en een Felt B14 TT voor de triatlons.

Hoe vaak op de fiets per week en hoeveel km gemiddeld per rit?
Twee tot drie keer en gemiddeld een kilometer of 50. Ik ben niet primair een fietser. Voor mij ligt het zwaartepunt op hardlopen, dan fietsen en dan zwemmen. Ik heb het als triatleet dus wat dat betreft precies omgedraaid.

Wie is je grootse wielerheld momenteel?
Ik vind Taylor Knibb echt een ongelofelijke heldin. Zij is zo ontzettend sterk op de fiets. En uiteraard Jan Frodano (Frodissimo). Maar ik wil onze eigen Els Visser ook niet vergeten, met 04:23:34 heeft ze de derde tijd ooit op het fietsonderdeel tijdens de triatlon.

Tour de France of Giro?
De Tour! En dan een hele tijd niets en dan misschien de Giro. De Tour mag dan misschien wel een circus zijn, maar ik heb er zo ontzettend veel mooie herinneringen aan. Voor mij waren de zomervakanties niet compleet zonder Radio Tour de France en Koos Postema. En het is nog steeds een fantastische koers.

Wat is je devies op de fiets?
Gewoon lekker genieten van het bezig zijn. En niet alles draait om de gemiddelden…

Wat is je grootste wielerprestatie tot nu toe?
Die moet nog komen denk ik, omdat het vooralsnog uitsluitend triatlons en trainingskilometers zijn. Ooit wel de Amstel Gold Race kunnen starten, maar door ziekte moeten passen.

Wat is nog een uitdaging op wielrengebied? Bijvoorbeeld de Mont Ventoux op...
Super cliché, maar de Alpe D’Huez, en dan als onderdeel van de Marmotte. Ik ben vroeger wel vaak in die regio geweest en ik word altijd gelukkig van bergen om mij heen. Dan ben je er gevoelsmatig echt helemaal uit. Het over die cols fietsen is een ontzettend vrij gevoel.

Wat is de overeenkomst tussen fietsen en marketing?
Zowel fietsen als marketing vereisen een goede strategie en een duidelijk doel voor ogen. Als je op een fiets stapt zonder te weten waar je naartoe gaat, kun je eindeloos rondjes rijden zonder echt vooruitgang te boeken. Hetzelfde geldt voor marketing: zonder een duidelijke strategie en doelstellingen kun je veel moeite doen zonder de gewenste resultaten te behalen.
Daarnaast is balans essentieel in beide gevallen. Op de fiets moet je een goede balans vinden om rechtop te blijven en soepel te rijden. In marketing moet je een balans vinden tussen verschillende kanalen en tactieken om een effectieve en samenhangende boodschap over te brengen.
En het is uiteraard ook in beide gevallen stukken eenvoudiger als je een goed team om je heen hebt. Met elkaar draai je net even een stuk makkelijker door de tegenwind.

Wat is er actueel gaande op marketinggebied bij Hiltermann?
Bij Hiltermann is geen dag hetzelfde. Als bank- en merkonafhankelijke lease- en financieringsmaatschappij zien wij onszelf als het portaal voor het MKB richting de kapitaalmarkt. Inside out hebben we twee zakelijke productketens, en een particuliere financieringspropositie waarbinnen we feitelijk meerdere doelgroepen bedienen. Daarbij komt nog dat we voor het grootste deel van onze new business samenwerken met (financieel) intermediairs. Voor ons is die intermediair dus de klant en niet per se de gebruiker/berijder van het leaseobject. Onze directe invloed als team zit dan voornamelijk in de care fase, en maar minimaal is de see, think en do fase van de funnel.
Daarnaast zijn we recent als organisatie overgestapt op Salesforce als CRM - dat geeft ons uiteraard ook weer nieuwe mogelijkheden die we daarvoor niet hadden - en onderzoeken we de toepasbare functionaliteiten van AI.

Wat zie je als jouw grootste marketinguitdaging dit jaar?
Het gat tussen ons product en onze markt steeds kleiner proberen te maken, en ervoor zorgen dat prijs van ondergeschikt belang is. Dus feitelijk steeds meer kwaliteit toevoegen aan onze dienstverlening, en dat dan uiteraard in alle fases van de klantreis. En daar dragen wij dan onze steen aan bij, maar het is uiteindelijk een gevolg van de toepassing van onze kernwaarden door alle medewerkers van ons bedrijf. We werken samen klantgedreven, zijn oplossingsgericht en ondernemend en in alles dat we doen willen we continu verbeteren.
Als ik het dan iets specifieker maak voor ons als team willen we nog meer datagedreven gaan werken. Dus niet alleen de data beschikbaar hebben, maar de data ook echt gebruiken voor de inzichten en onderdeel laten zijn van de strategische keuzes die we maken om ons budget zo goed mogelijk te laten renderen.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken