Roorda en Matchis zoeken stamcel-donoren
- Bureaus
- 24 jul 2019 @ 10:22
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - CampagnesCommercialsStorytelling
- 24 jul 2019 @ 10:22
- Jeroen Mirck
Met opvallende posters en commercials roept donorbank Stichting Matchis op om je als stamcel-donor te registreren. Roorda Reclamebureau ontwikkelde een campagne waarin stamceldonoren als ware actiehelden worden geportretteerd.
Bij een stamceldonatie worden stamcellen gedoneerd aan mensen die een ernstige bloedziekte hebben, zoals de bloedkanker leukemie. Bij Matchis, staan nu 300.000 stamceldonoren ingeschreven. Dat zijn er veel meer dan drie jaar geleden toen telde Nederland 80.000 celdonoren.
Toch zijn dit er nog steeds veel te weinig. Want voor een succesvolle stamceldonatie is de kans op een match is slechts 1 op de 50.0000. Omdat deze match centraal staat ontwikkelde Roorda Reclamebureau voor Matchis de campagne ‘Red ook iemand zoals jij’. Stamceldonors worden in de campagne afgebeeld als levensreddende helden.
Tweelingen gecast
Joeri Jansen, creative director van Roorda: 'Stamceldonatie is een lastig en complex onderwerp. Centraal staat dat je met jouw stamcellen het leven kunt redden van iemand die perfect bij jou matcht. Zo kwamen we op het idee om tweelingen te casten voor de campagne waarin we zien dat mensen iemand redden uit een levensbedreigende situatie en dat vervolgens de redder een-op-een op het slachtoffer lijkt.'
Roorda werkte het concept uit samen met de jonge productiepartij Tebbernekkel van acteur en producer Achmed Akkabi (bekend van Mocro Maffia en Moordvrouw) en regisseur Blue ter Burg. Voor de hoofdrollen werd onder andere de tweeling gecast die bekend is van 'Schippers van de Kameleon'.
De campagne is vanaf deze week te zien op tv, outdoor, online en in de bioscoop.
Bert Elbertse, communicatie-manager van Matchis: ‘Met deze campagne willen we het onderwerp op een andere, meer verrassende manier onder de aandacht brengen. De essentie van stamceldonatie staat daarbij centraal: je kunt door een donatie echt het leven van iemand redden.'
Credits
Opdrachtgever: Matchis
Bureau: Roorda Reclamebureau
Art: Joeri Jansen, Tom Hoefnagels, Stefan Apswoude
Copy: Joeri Jansen, Daan Haak, Willem Droog
Strategy: Floor Busch
Manager digital: Alex de Kok
Bureau producer: Rosalie Sentse
Account: Hans Bauman, Marleen Delisse, Charlotte Mattijssen
Productiebedrijf: Tebbernekkel
Director: Blue Ter Burg
Creative producer: Achmed Akkabi
Producer: Jennifer Jones
DOP: Daan Nieuwenhuijs
Gaffer: Dickie Bloemraad
Edit: Brian Ent (Kapsalon)
Sound design: Michael Sauvage (Sauvage Sound)
Grading: Remi Lindenhovius (The Compound)
Fotografie: Jeroen Hofman
Beeldbewerking: Jan Stel
Typografie en design: Jorn Slotboom
Verantwoordelijk bij Matchis: Bert Elbertse en Anouska Louwerse
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Philips leert kinderen repareren met... 23-12-2025
- Fashion statement tegen Cobra-vuurwerk22-12-2025
- Nieuw agency of record voor Sweco19-12-2025
- Aanbesteding gemeente Almere... 19-12-2025
- FarmCamps speelt in op vakantiestress18-12-2025
- Campagne haalt stigma van... 18-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

