Roorda en Matchis zoeken stamcel-donoren

  • Bureaus
  • 24 jul 2019 @ 10:22
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • CampagnesCommercialsStorytelling

Met opvallende posters en commercials roept donorbank Stichting Matchis op om je als stamcel-donor te registreren. Roorda Reclamebureau ontwikkelde een campagne waarin stamceldonoren als ware actiehelden worden geportretteerd.

Bij een stamceldonatie worden stamcellen gedoneerd aan mensen die een ernstige bloedziekte hebben, zoals de bloedkanker leukemie. Bij Matchis, staan nu 300.000 stamceldonoren ingeschreven. Dat zijn er veel meer dan drie jaar geleden toen telde Nederland 80.000 celdonoren.

Toch zijn dit er nog steeds veel te weinig. Want voor een succesvolle stamceldonatie is de kans op een match is slechts 1 op de 50.0000. Omdat deze match centraal staat ontwikkelde Roorda Reclamebureau voor Matchis de campagne ‘Red ook iemand zoals jij’. Stamceldonors worden in de campagne afgebeeld als levensreddende helden.

Tweelingen gecast

Joeri Jansen, creative director van Roorda: 'Stamceldonatie is een lastig en complex onderwerp. Centraal staat dat je met jouw stamcellen het leven kunt redden van iemand die perfect bij jou matcht. Zo kwamen we op het idee om tweelingen te casten voor de campagne waarin we zien dat mensen iemand redden uit een levensbedreigende situatie en dat vervolgens de redder een-op-een op het slachtoffer lijkt.'

Roorda werkte het concept uit samen met de jonge productiepartij Tebbernekkel van acteur en producer Achmed Akkabi (bekend van Mocro Maffia en Moordvrouw) en regisseur Blue ter Burg. Voor de hoofdrollen werd onder andere de tweeling gecast die bekend is van 'Schippers van de Kameleon'.

De campagne is vanaf deze week te zien op tv, outdoor, online en in de bioscoop.

Bert Elbertse, communicatie-manager van Matchis: ‘Met deze campagne willen we het onderwerp op een andere, meer verrassende manier onder de aandacht brengen. De essentie van stamceldonatie staat daarbij centraal: je kunt door een donatie echt het leven van iemand redden.' 

           

Credits

Opdrachtgever: Matchis

Bureau: Roorda Reclamebureau

Art: Joeri Jansen, Tom Hoefnagels, Stefan Apswoude

Copy: Joeri Jansen, Daan Haak, Willem Droog

Strategy: Floor Busch

Manager digital: Alex de Kok

Bureau producer: Rosalie Sentse

Account: Hans Bauman, Marleen Delisse, Charlotte Mattijssen

Productiebedrijf: Tebbernekkel

Director: Blue Ter Burg

Creative producer: Achmed Akkabi

Producer: Jennifer Jones

DOP: Daan Nieuwenhuijs

Gaffer: Dickie Bloemraad

Edit: Brian Ent (Kapsalon)

Sound design: Michael Sauvage (Sauvage Sound)

Grading: Remi Lindenhovius (The Compound)

Fotografie: Jeroen Hofman

Beeldbewerking: Jan Stel

Typografie en design: Jorn Slotboom

Verantwoordelijk bij Matchis: Bert Elbertse en Anouska Louwerse



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken