ABN Amro werft talent met financiële thriller

ABN Amro werft talent met financiële thriller
  • Bureaus
  • 29 jun 2020 @ 11:52
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • CampagnesFilmContentZakelijk

ABN Amro lanceert de financiële thriller The Dark Side of Money, waarmee de bank op zoek gaat naar jonge professionals die de strijd willen aanbinden tegen witwaspraktijken en op 'fout geld' willen jagen. Reclamebureau N=5 ontwikkelde de film plus begeleidende campagne.

Beeld: still uit de film.

De korte film (11 minuten) moet de kijker 'de harde werkelijkheid achter fout geld' en de impact van witwassen laten zien. Voor veel mensen is dit onderwerp nog een ver-van-mijn-bed-show en deze campagne moet daar verandering in brengen, aldus de bank. De film is te zien op de website van ABN Amro en draait van 2-29 juli in de Nederlandse bioscopen.

'Wereldwijd gaat er zo'n 2.400 miljard euro per jaar om in criminele transacties. Witwassen is een enorm probleem', zegt Robert Swaak, CEO van ABN Amro. 'Naar schatting wordt in Nederland jaarlijks 13 miljard euro aan crimineel geld witgewassen. Die geldstromen worden onder meer gebruikt voor drugshandel, mensensmokkel en het financieren van terrorisme. Inmiddels zijn er bij ABN Amro ruim tweeduizend mensen in dienst die zich volledig wijden aan het opsporen van financiële criminaliteit. Maar dat is nog niet genoeg. The Dark Side of Money moet de problematiek onder de aandacht brengen van potentiële collega's die mee willen werken aan een veiliger financieel stelsel.'

Annette van Hunen, communicatiemanager bij ABN Amro, vult aan: 'Jonge mensen werven voor een bank is geen gemakkelijke opgave. Velen weten niet dat het werk grote maatschappelijke impact heeft. Dat willen we sterk voelbaar maken door het verhaal te vertellen op een manier die past bij de belevingswereld van jonge mensen.'

Thijs Bontje, creative director van reclamebureau N=5, over de campagne: 'Om mensen echt te raken en op te vallen tussen alle crap from the web en Netflix, moet je met iets anders dan een standaard campagne komen. Helemaal als het om jonge mensen gaat. De kracht van entertainment is dan je vriend. Je boodschap op een creatieve, interactieve en gelaagde manier overbrengen. Van ABN Amro kregen we de ruimte om all the way te gaan: duister en rauw. Daarnaast is deze campagne een goed voorbeeld van een geïntegreerde centre piece campagne, waarbij alle uiteenlopende middelen worden geproduceerd vanuit één werkstuk. En met die optelsom, creativiteit, entertainment en slim produceren haal je maximale impact uit je budget.'

Bekijk de film hieronder:



Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken