[column] De Ja-zeggers gaan winnen

[column] De Ja-zeggers gaan winnen
  • Content
  • 10 nov 2021 @ 10:01
  • 10954 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Content

Gedurfde uitspraak: ‘Covid is eigenlijk te snel voorbij voor een volwaardige reinigende werking. Toegegeven, de crisis had een hoge prijs, maar voor echte blijvende veranderingen duurde deze crisis niet lang genoeg.’

De quote is afkomstig van Joris Bouman van Digital Enterprises op inct.nl. Zijn ervaring is dat zonder digitale mindset de communicatiewereld nauwelijks toekomst heeft. ‘Digitaal succes vraagt om slagkracht. Voor de nieuwe generatie is er geen scheiding tussen analoog en digitaal. Ik denk dat het verkeerd is te denken dat je iets digitaals ‘ernaast’ doet. Print met digitaal ernaast is voorbij, de instorting van de advertentiemarkt is wat dat betreft een zegen: dat dwingt tot verandering.’

Ook events zoals beurzen krijgen een ander karakter lees ik op FW. ‘Hoewel het persoonlijke contact ontzettend waardevol is, kan een event ook vaak online worden gevolgd. En vaak is dus een combinatie de perfecte oplossing: een hybride event. Helaas wordt dit vaak gezien als een live-event waarbij de presentaties gestreamd worden. Dat is echter niet wat bedoeld wordt met een hybride event. Want in de praktijk is het toch een event gericht op de fysieke bezoekers. Die komen voor de presentaties, sprekers, bezoeken een beursstand en nemen de goodies mee die je nou eenmaal op een beurs krijgt. Tijdens een echt hybride event heeft de online bezoeker een gelijkwaardige ervaring aan de fysieke bezoeker. Er zijn meer mogelijkheden om zulke events te organiseren. En de online bezoeker bijvoorbeeld de netwerkmomenten, standbezoeken en interactiviteit te bieden die nodig is. Daarmee creëer je het engagement wat noodzakelijk is om het voor hen een succesvol event te maken.’

Greg Cross, co-founder van Soul Machines vertelt op marketingfacts.nl ‘ “Misschien ga je op een bepaald moment in de toekomst een digitale versie van jezelf of meerdere versies van jezelf maken, en zij kunnen dingen doen, geld voor je verdienen, geld verdienen voor je bedrijf, terwijl jij iets anders doet dat veel leuker is.” Maar niet schrikken. Daar zijn we nog lang niet.’ Zijn verhaal gaat over digital humans, anders gezegd de virtuele mens. De kwaliteit van deze digital humans begint volgens hem vaker vormen aan te nemen, waarbij ‘indrukwekkend’ voor staat.

In hetzelfde verhaal citeert Cross Joe Pulizzi, die circa vijftien jaar geleden de grondlegger was van het Content Marketing Instituut. 'In 2016 besloot hij zijn bedrijf te verkopen en het wat rustiger aan te gaan doen. Totdat hij in de Bitcoin wereld terecht kwam en werd aangetrokken door de vele mogelijkheden. Dus begint hij in 2017 een nieuw bedrijf onder de naam The Tilt. Het ouderwetse model van content maken zonder een gedeeld belang met de gebruikers en lezers van deze content is iets dat volgens hem nodig aan verandering toe was. Waarom zouden members van een community geen “aandeel” of “belang” kunnen hebben in een platform? Zij zijn immers de reden dat er door contentmakers geld verdiend kan worden. De oplossing daarvoor zijn community tokens. In dit verhaal legt hij uit wat het zijn en hoe het werkt. Een van de pilaren van een andere manier van denken en de basis voor de creator economie. Voor creatieven klinkt dit natuurlijk als muziek in hun oren. ‘Culturele en Creatieve Sector sleutel tot herstel Europese economie.

Nu we het over grote veranderingen hebben in ons vakgebied, ontkom ik er niet aan om over het nieuwe internet te schrijven, de zogenoemde metaverse. Zuckerberg raakt er niet over uitgepraat. Volgens Zuckerberg staat de nieuwe naam Meta van het moederbedrijf van Facebook voor de aankomende metaversie van het bedrijf. Daarin wil hij een miljard mensen met elkaar verbinden. Die metaverse is een wereld in virtual reality waar sociale media, spellen en webwinkels samenkomen, zodat gebruikers die wereld niet meer hoeven te verlaten. (nu.nl) Op de website van onze collega’s wordt haarfijn uitgelegd wat metaverse inhoudt: ‘De driedimensionale wereld is een stukje van de zogenoemde metaverse, een virtuele wereld die alle andere virtuele werelden met elkaar verbindt. De metaverse is bedoeld als een nieuw soort internet. Een waar je niet via een scherm tegenaan kijkt, maar waar je ín stapt en waar je de wereld beleeft vanuit het oogpunt van je avatar.’

Op businessinsider.nl lees ik over metaverse: ‘Het grappige is dat het idee van de metaverse helemaal niet nieuw is. Het idee bestaat al jaren en dook voor het eerst op in het dertig jaar oude boek boek Snow Crash van Neal Stephenson.’ ‘Metaverse is een virtuele wereld waarin mensen zich kunnen manifesteren als een avatar.’

Hoewel metaverse nog ver weg is, smijt Zuckerberg er miljarden en tienduizend mensen tegenaan.

Er is volop weerstand, maar vooral van oude mannen die tegen alles nee zeggen, die geen verandering willen

Abba komt met een nieuw album en programmeert weer concerten waarin de gelouterde muzikanten als avatars optreden. Abba zit boordevol plannen voor de ontwikkeling van recreatiebestemmingen in Stockholm van wereldklasse. Bjorn Ulvaeus daarover in de Volkskrant van 2 november. 'Er is volop weerstand, maar vooral van oude mannen die tegen alles nee zeggen, die geen verandering willen. Sommige mensen zijn nou eenmaal zo. Die gaan met pensioen en weten niet meer hoe ze hun dagen moeten slijten. Ze worden nee-zeggers.’

De virtuele wereld vermengt zich met onze dagelijkse realiteit waarin digital niet meer weg te denken is. Wie zich verzet trekt daarbij vermoedelijk aan het kortste eind, hoewel de ja-zeggers nog lang niet weten waartegen ze ja zeggen.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken