[designpanel] Bols Genever door Van Heertum Design

[designpanel] Bols Genever door Van Heertum Design
  • Design
  • 20 dec 2018 @ 08:51
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Packaging design

Van Heertum Design heeft het ontwerp van de Bols Genever-range vernieuwd. Neemt ons panel deze Kerst een borreltje?

Bols is een ras-Amsterdams en het oudste gedistilleerd-merk ter wereld. Op de Rozengracht aan de rand van de Jordaan begon de Bols-familie aan het eind van de 16e eeuw distilleerderij 't Lootsje. Lucas Bols wist zijn handen te leggen op een overvloed aan specerijen vanuit alle windstreken. Toen hij in 1719 het leven liet, liet hij meer dan 300 recepten achter voor likeuren en spiritualiën.
De range bestaat uit de Jonge Graangenever, Zeer Oude Bols Genever, Corenwyn 2 en Corenwyn 6. Rob van Heertum, strategy director VHD: ‘Eén fles en drie kruiken die nu nog meer uitstralen onderdeel te zijn van één Bols-familie. Met verwijzingen naar het erfgoed en Amsterdam, de stad die aan de oorsprong heeft gestaan van een merk dat, nu meer dan ooit, staat voor vakmanschap, smaak, topkwaliteit en Amsterdamse lef. Om trouw te blijven aan de Bols-historie - sinds 1575 - is gebruik gemaakt van de authentieke geneverfles en -kruiken. Voor de kruiken is gekozen voor een productiemethode waarbij treksporen zichtbaar zijn, zelfs door de etiketten heen. Dit geeft een authentiek robuuste uitstraling en extra houvast. Op het hoofdlabel/bovenlabel bevinden zich smaaknotities en historische informatie en het onderlabel vertoont de soort, kwaliteit, herkomst en vakmanschap. De Corenwyn-varianten onderscheiden zich door extra folie en embossing op de labels en het welbekende openingslintje.’ Wat vindt ons panel van deze genevers?









Marc van Eck, partner Business Openers: Tja, weer een nieuwe verpakking voor een jenever, oh sorry, tegenwoordig schrijven we genever. Allemaal pogingen om het drankje weer hip en happening te maken door het juist een super ambachtelijke uitstraling te geven. Dat is gelukt en deze reeks oogt samen veel sterker dan de vorige, het is veel meer een familie en het merk staat meer centraal dan het bocht. Ik denk eigenlijk design wise een mooie klus. Goed bestaande elementen vast gehouden en toch de ambachtelijkheid steviger aangezet. Maar springt het hierdoor meer uit het schap, ga ik nu toch weer eens een jenevertje kopen of, sterker nog, krijg ik mijn zonen aan de jenever? Ik denk het niet. Het design is mooi, maar ook iets te veel conform verwachting. Daarmee is er het risico dat het mooi behang wordt waar je langs loopt. Misschien moet Bols het design eens helemaal over een andere boeg gooien, anders ben ik bang dat het merk langzaam maar zeker zo ambachtelijk wordt dat we het kunnen scharen onder de verloren merken. Daarom voor het design een 7. Mooi, maar te weinig verrassend en vernieuwend en dat heeft het merk wel nodig.
7
Felice Uiterwijk, marketingmanager Fairtrade Original:
De familie Bols Genever is er flink op vooruit gegaan met deze stap! Veel meer eenheid door het gebruik van de kruiken en eenduidige vorm van de labels. En dus meer herkenbaarheid op het schap. Een stevige stap vooruit, met behoud van het eigen karakter. Het lijkt een simpele oefening, en dat is het misschien ook wel, maar het werkt. Goed en mooi uitgewerkt is de detaillering door het werken met goudfolie, verschillende typografieën, het relief op de kruiken en het lintje om de nek van de fles. Niets meer aan doen!
7,5
Irene van der Zwan, eigenaar Marketing & Zo:
Alle vier de kruiken zijn nu duidelijk afkomstig van één Geneverhuis: Bols, Amsterdam 1575. De uitstraling is stoer, traditioneel en eenduidig. Wat een uitstekende en noodzakelijke verbetering. Het vertrouwde en bekende merk Bols voert weer de boventoon. In de jenevermarkt, waar, net als in de biermarkt, veel concurrentie is, onderscheiden de robuuste Bols-flessen zich weer in het schap en dit straalt autoriteit uit. In de oude situatie was te veel verscheidenheid ontstaan en het merk raakte ondergeschikt aan de soortnamen. Nu is de Amsterdamse merknaam weer dominant en valt goed op. Door de mooie structuur in onder- en bovenlabel zijn de diverse soorten goed te onderscheiden en hebben de productingrediënten ook hierin een juiste plek gekregen. De nieuwe Bols Genever-range is aantrekkelijk, overzichtelijk en goed geslaagd. Erg goed gedaan!
9

Stijn Braun, creatief directeur Mountain Design: Geen grote stappen vooruit, maar juist een slim stapje terug. Bij het oudste gedistilleerd merk ter wereld klinken oorsprong, kwaliteit en vakmanschap geloofwaardiger dan modern, dynamisch, eigentijds et cetera. Daarom ook deze nuchtere evolutie met een klassiek uniform design onder een trotse Bols-familie. Terug naar een authentiek woordmerk, een logische hiërarchie, alles rijkelijk afgewerkt en natuurlijk de onmiskenbare kruik. Is het ook spannend en staat het voor Amsterdamse lef? Nee, dat niet echt. We snappen de uniformiteit, maar er zit niets opstandigs of eigenwijs in het design. Het is de vertrouwde whiskey- en sigarentaal, maar het laat wel zien waar Bols al sinds 1575 goed in is: eeuwenoude kwaliteit. Bij de vraag van een collega wat het verschil is tussen Genever en Corenwijn borrelde er bij mij niets op, maar na een telefoontje met mijn vader (een aardige innemer) werd dit al snel helder.
7,5
Kyanne Buckmann, creative director/eigenaar Bowler & Kimchi:
Een mooie verfijnde restyling waardoor alle flessen meer één gezicht gekregen hebben en trots het Bols-logo dragen. Er is een bewuste keuze gemaakt voor een klassieker traditioneler design en dat is goed gelukt. Het is niet per se een uitdagend design, maar wel goed gedaan. Leuk die details met oog voor vroeger. De manier waarop de etiketten gepositioneerd zijn, allemaal op dezelfde hoogte, vind ik fraai en de keuze om de bovenste labels bijna identiek te houden en alle productspecifieke info op het onderste label is ik een heldere manier van navigeren. Ondanks het redesign voelt het nog steeds als de oude vertrouwde Bols. Als je op de website naar de andere jenever kijkt, voelt het echter als een moderner merk dan de nieuwe flessen. Ik vraag me dus af of het hele Bols-merk aangepast wordt en Bols weer een wat traditioneler merk wordt of dat dit ‘oude nieuwe’ Bols-logo alleen op deze vier flessen wordt gebruikt.
8
Steven de Cleen, creative strategy director/oprichter ProudDesign:
Rust, reinheid en regelmaat; vroeger de richtlijn voor het opvoeden van kinderen én nu voor oude merken. De hele jenever-lijn is duidelijk meer familie door logo en etikettering gelijk te trekken. Het logo is wel erg BOLD, maar de zin eronder maakt alles goed, Amsterdam 1575. Wie kan daar aan tippen? De grove kruiken zijn prachtig handwerk, wat versterkt wordt door twee etiketten en een lintje aan te brengen. Echt ambacht wat het product duidelijk waardevoller maakt. De transparante fles is helaas wat arm en de etiketten zijn wel erg lang en offwhite (net als de onderbroeken toen). Maar Amsterdamse lef is wel wat te veel lof. Een nieuwe kijk op jenever is het zeker niet, eerder een stap terug in de tijd. Een conservatief design voor een conservatieve markt. Gelukkig hebben ze die mooie grijze rookglazen exportfles nog en een geweldige Bols Experience. Maar opgeruimd staat wel netjes!
6,5
Edwin Visser, directeur SoGood:
Prachtig! Een kniesoor gaat nu zeuren over het feit dat het onderlinge onderscheid minimaal is, maar de Corenwijn-liefhebber weet heus wel dat hij geen oude jenever moet hebben. De grove treksporen geven een mooi effect en kennelijk is het nog handig ook. Bols is nu een eenduidige familie om trots op te zijn. Een goede verbetering van wat het was met respect voor het verleden. Zo bouw je een sterk merk en zien we het graag. Het enige wat mist, is dat er in de toelichting staat dat het nu ook verwijst naar Amsterdams lef?! Het is een goed design, maar ik zou het geen lef willen noemen. Hoeft ook niet, dus ik heb het er verder niet over.
8
Eerdere designpanels:
77. Nationaal Archief door Design Bridge
76. Van Vollenhoven Extra Stout door Bowler & Kimchi
75. Jules Destrooper door Quatre Mains
74. De Volkskrant digitaal
73. Appelsientje door Millford
72. Arla door ProudDesign
71. Frans Hals Museum door Build In Amsterdam
70. Univé door Teldesign
69. Van Gogh Museum door Studio Dumbar
68. Dr. Oetker door SoGood
67. Oncode Institute door Momkai
66. Porsche24-app door Studio Kraftwerk
65. Conimex Black door Anthem
64. Theater Rotterdam door Vruchtvlees
63.
Mona door Design Bridge
62. Stedelijk Museum door Grrr
61. Formule 1 door Wieden + Kennedy

60. Smirnoff door Design Bridge
59. Gemeentemuseum Den Haag door a friend of mine
58. Dropbox door Collins
57. Lola Quinoa door Mountain
56. Uefa Nations League door Y&R Branding Portugal
55. Canei door VBAT
54. Adidas door RESN
53. Eredivisie door Dog and Pony
52. Zaans Medisch Centrum door Silo
51. Boomsma Gin

50. Jozo door Brandnew
49. AH to go-app door Studio Kraftwerk
48. Organto door SuperRebel
47. Lowlands door Fabrique
46. New Dutch Legacy-gin door Brum
45. Seepje door Flex/Design
44. Nada Door ProudDesign
43. Hortus Botanic Guardians door Koeweiden Postma
42. Gkazas door Today
41. Côte d’Or ​door Design Bridge

40. Kodak
39. Eternal Oceans (concept) door Anthem
38. Ahold Delhaize
37. Kamphuisen Siroopwafels door OD
36. Prophecy door VBAT
35. Dettol
34. Robeco SummerNights
33. Brouwers
32. Nemo
31. Conimex

30. Royal FloraHolland
29. Rood Met Zwarte Stippen
28. I sea pasta
27. Melkweg
26. Hooghoudt
25. De Wijndragers
24. Ahoy
23. Pluggerz
22. Appelsientje
21. Ziggo Sport

20. TomTom Bandit
19. Holland Master Kazen
18. Bols Vodka
17. Luxor
16. Cacao Barry
15. Google
14. Etos huismerk kruidentheecollectie
13. Coca-Cola
12. Riscos vis in blik
11. CliniClowns

10. Vivera
9. Spaarne Gasthuis
8. Ranja
7. Spotify
6. Senseo
5. ING
4. Aviko
3. Transavia
2. Dorset Cereals
1. Nationaal Militair Museum
 

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken