Albert Heijn organiseert packathon voor verpakkingsinnovatie

Albert Heijn organiseert packathon voor verpakkingsinnovatie
  • Design
  • 17 jan 2023 @ 14:51
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenPackaging design

Op 31 maart 2023 organiseert Albert Heijn de AH Packathon: een wedstrijd waarbij duurzame denkers, creatieve ontwerpers en andere experts kunnen werken aan hun idee voor een duurzame verpakkingsinnovatie om dat vervolgens te pitchen bij de jury.

De wedstrijd draagt bij aan de ambitie van Albert Heijn om minder en 100% recyclebaar verpakkingsmateriaal te gebruiken. De winnaar van de AH Packathon wordt uitgenodigd om samen met Albert Heijn het idee verder uit te werken én te realiseren, belooft de retailer.

Henk van Harn, directeur merchandising en sourcing bij Albert Heijn: 'Productverpakkingen zijn belangrijk voor de voedselveiligheid, een langere houdbaarheid en bescherming tijdens het vervoer. We kunnen dus eigenlijk niet zonder maar het kan altijd duurzamer. Daarom heeft Albert Heijn de afgelopen jaren al zo'n 12 miljoen kilo verpakkingsmateriaal bespaard, onder andere door gehakt en groentemixen in een zak in plaats van een bak te verpakken en de plastic emmertjes voor snoeptomaten en blauwe bessen te vervangen door lichte plastic bakjes.' 

Omdat er nog meer stappen gezet kunnen worden, schakelt Albert Heijn met de AH Packathon de hulp in van enthousiaste kandidaten - designers, verpakkingsexperts, procestechnologen en andere creatieve denkers - met innovatieve ideeën op het gebied van verpakkingen. Zij kunnen tijdens het evenement hun idee voor een duurzame oplossing uitwerken en pitchen. De deelnemers worden uitgedaagd na te denken over vier dilemma's: hoe kunnen we meer groente en fruit zonder verpakking verkopen, hoe kunnen we gekoeld fruit zoals aardbeien, bessen en bramen zonder plastic verkopen, hoe verpak je een maaltijdsalade zonder plastic maar met behoud van de kwaliteit en hoe kun je chips knapperig houden zonder een metaallaagje in de zak zodat die beter recyclebaar wordt? Uiteraard zijn andere goede ideeën die helpen bij het realiseren van de ambitie ook welkom.  

Henk van Harn: 'Dit is nou een mooi voorbeeld van ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ We doen al heel veel zelf, maar kunnen alle kennis van buitenaf goed gebruiken om nog meer stappen te zetten en onze ambitieuze doelen waar te maken.'

De AH Packathon vindt plaats op 31 maart 2023 op het hoofdkantoor van Albert Heijn in Zaandam. Deelnemers kunnen zich desgewenst vóór 10 maart hier aanmelden. 
(PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken