H&M in zee met modehuis Mugler en lanceert designersamenwerking
- Design
- 29 mrt 2023 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenMerkenInnovatie
- 29 mrt 2023 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
H&M kondigt trots haar volgende designersamenwerking aan met modehuis Mugler. Mugler heeft altijd een breed scala aan persoonlijkheden aangesproken en verwacht met het partnership een groter publiek te bereiken, terwijl H&M zo extra merkwaarde genereert.
De collectie, ontworpen door Mugler's creatief directeur Casey Cadwallader, omvat zowel dameskleding, herenkleding als accessoires en wordt op 11 mei 2023 in geselecteerde winkels en op hm.com gelanceerd. Eerder zette H&M voor speciale collecties design- en marketingpartnerships op met onder andere Viktor & Rolf, Karl Lagerfeld en Stella McCartney.
Modehuis Mugler is altijd een pionier geweest, een voorvechter van vrijheid van meningsuiting, glamour en gedurfde uitgesproken stijl. Deze samenwerking met H&M vat volgens de partners de essentie van Mugler samen. Het merk werd opgericht door de Franse ontwerper Manfred Thierry Mugler in 1973, toen al liep Mugler vooruit op thema's als lichaamspositiviteit, genderfluïditeit, transformatie en zelfvertrouwen. 'Het verhaal van Mugler is er een van avant-garde catwalkshows en grensverleggende haute couture, van visionaire schoonheid die grenzen overschrijdt, waarbij het buitenaardse, het non-binaire en het technologische wordt omarmt. De Amerikaanse ontwerper Casey Cadwallader trad in 2018 toe en heeft het uiterlijk en de nalatenschap van het modehuis verjongd, door een verbazingwekkende reeks direct herkenbare stukken te creëren', stelt H&M.
De gesprekken voor deze samenwerking begonnen vóór het overlijden van Manfred Thierry Mugler in januari 2022. De nieuwe collectie die is ontstaan vanuit deze samenwerking tussen H&M en Mugler, verenigt de geschiedenis van het modehuis met het heden en de toekomst en biedt verschillende Mugler klassiekers. 'De collectie wordt een dynamische combinatie van de bekende Mugler eigenschappen en de intrigerende manieren waarop Cadwallader het merk opnieuw heeft uitgevonden om het relevant te maken voor een nieuwe generatie.
Ann-Sofie Johansson, creative advisor bij H&M, vult aan: 'We zijn trots om met deze collectie de nalatenschap van Manfred Thierry Mugler te vieren. We waren allemaal vereerd om Manfred te leren kennen, en het voelt heel erg bijzonder dat hij in de beginfase samen met Casey en de rest van het Mugler team nog betrokken was. Casey heeft fantastisch werk geleverd door de geschiedenis van het modehuis te eren en deze daarnaast volledig eigentijds te maken. Onder zijn creatieve leiding is Mugler een van de meest innovatieve en enerverende merken in het hedendaagse modelandschap geworden.'
Casey Cadwallader, creative director bij Mugler: 'Het is een eer om samen te werken met H&M. De collectie viert alles wat Mugler als modehuis definieert en elk stuk is authentiek Mugler, van de bodysuits - die een handtekening van ons zijn geworden, tot de strakke tailoring en bewerkte denim. Het is een showcase van onze iconen.'
Het hart van de collectie is de herkenbare Mugler pasvorm van nu, vertelt Cadwallader: 'sterke, brede schouders, een focus op de taille en een ode aan de lijnen van het lichaam. Naast de hedendaagse ontwerpen is er ook een selectie speciale remakes van archiefstukken in beperkte oplages, geselecteerd door Cadwallader vanwege hun eerbetoon aan Mugler's centrale rol in mode tijdens de gloriejaren van de jaren 80 en 90.'
Elk stuk uit de collectie is naar eigen zeggen een kans voor een wereldwijde gemeenschap van fans om een Mugler item te bezitten. 'Hoewel de collectie zowel heren- als dameskleding omvat, staat de vloeiende transformationele cross-gender styling centraal die altijd ten grondslag heeft gelegen aan het Mugler-ethos.'
Om de geest van de collectie samen te vatten en om Mugler's verbondenheid met muziek, expressie, theatraliteit en subcultuur te vieren, brengen Mugler en H&M met trots een videoclip uit (zie hieronder, red.). Met in de hoofdrol een collectief van rijzende sterren - Amaarae, Shygirl, Eartheater en Arca. En actrice, model en icoon Jerry Hall. Samen hebben ze hun eigen versie van Stardust's hit 'Music Sounds Better With You' uit 1998 opgenomen, speciaal ter ere van de collectie. 'De keuze van het nummer verwijst naar het gemeenschapsgevoel dat Cadwalladers visie voor het merk Mugler definieert', stelt H&M.
Meer over de collectie is onder andere op Insta te vinden via: @hm en @muglerofficial. Bekijk de video hieronder.
(PvWK, met dank aan Klaus van den Berg)
Beelden uit de a.s. campagne met onder andere Jerry Hall (onderste still)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Amaarae
- merk
- Eartheater
- Shygirl
- fashion
- Paris
- model
- modehuis
- creative advisor
- icoon
- Ann-Sofie Johansson
- actrice
- Mugler
- Stardust
- Thierry Mugler
- Arca
- mode
- H&M
- Jerry Hal
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- G-Star en Museum Rembrandthuis... 31-10-2024
- Suite702 creëert kunstige campagne... 28-10-2024
- BNO lanceert mission statement AI25-10-2024
- Nathalie van Sasse van Ysselt is... 20-10-2024
- Opvallers lanceert Inpakservice17-10-2024
- Xpeng mobiliteitspartner DDW 2024 17-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing