[designpanel] Website Frans Hals Museum door Build In Amsterdam

[designpanel] Website Frans Hals Museum door Build In Amsterdam
  • Design
  • 8 jun 2018 @ 09:37
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Digital design

Het Frans Hals Museum in Haarlem - bekend van kunst uit de Gouden Eeuw - is samen gegaan met De Hallen Haarlem - bekend van zijn hedendaagse collectie. KesselsKramer ontwierp de merkidentiteit van het vernieuwde museum en Build In Amsterdam het digital design van de website franshalsmuseum.nl.

Op beide locaties, voortaan Hof en Hal genoemd, worden oude en eigentijdse kunst apart getoond, maar ontmoeten elkaar ook in fusiontentoonstellingen. De nieuwe website moest diverser publiek aantrekken, bijdragen aan de nieuwe huisstijl en het aanzien van het merk versterken. De combinatie van oud en nieuw komt overal terug, ook in de content. Hier zijn de collecties van oude en nieuwe kunst zo samengevoegd, dat het de gebruiker uitdaagt om te gaan ontdekken. Diezelfde combinatie kan ook worden teruggevonden in het visuele ontwerp qua fotografie, kleurachtergronden en typografie. De nieuwe identiteit is zeer uitgesproken en maakt veelvuldig gebruik van grote titels, ongewone kleurcombinaties en eigenzinnige typografie. Build In Amsterdam: ‘Dit was een uitdaging voor ons. Er is bijvoorbeeld binnen de nieuwe identiteit geen witruimte toegestaan. Normaliter heeft dit als bijwerking dat tekst slecht leesbaar is. We moesten hier de juiste balans vinden tussen stijl en functie. De navigatie is gebaseerd op intuïtie. De website heeft zeer veel verschillende gebruikers, allemaal met een ander doel. Daarom hebben we een sidebar aan de linkerkant toegevoegd met de meest belangrijke informatie. Het hoofdmenu staat altijd bovenaan en op mobiel hebben we de twee gecombineerd en onderaan de website geplaatst. Op deze manier is die altijd goed te bereiken op elk formaat telefoon. Wat vindt ons panel van de website?


Marc van Eck, partner Business Openers: Absoluut intrigerende site. Leuk, speels, anders. Dat is volgens mij ook precies wat bedoeld is op te roepen en ondertussen vind je vrij intuïtief wat je zoekt of stuit je op zaken die je interesse opwekken en je als vanzelf naar binnen trekken. De lol van de spelletjes ontgaat mij een beetje en op de een of andere manier krijg ik ook wat hoofdpijn van de site door de kleurstelling en de dynamiek. Blijkbaar was wit verboden, maar ik mis de rust van wit wel. Denk niet dat ik snel terug zal komen en dat is wellicht jammer. Ik lees dat Frans Hals vergeleken met zijn tijdgenoten uitblonk om karakter te vatten en ook deze link mis ik jammer genoeg. Al met al meer dan verdienstelijk.

Felice Uiterwijk, marketingmanager Fairtrade Original: Er is een hoop te doen op de website van Frans Hals! Dat is een ding dat zeker is. De nieuwe identiteit, kleurencombinaties, mix van oud en nieuw vind ik interessant en geslaagd. Maar daar gaat het in deze beoordeling niet om. Wel om de doorvertaling naar de website. Bij mij begint het te duizelen bij het ontdekken van de site. De navigatie is onrustig: horizontaal boven, links verticaal, het is zoeken… De ONTDEK-omgeving bevat veel verschillende mogelijkheden om te navigeren in de collectie, maar hoe relevant en aansprekend is het? Het lijkt een doel op zich te zijn geweest om iets verrassends te doen, met weinig gevoel voor waar de bezoeker naar op zoek is. Voor mij is het een brug te ver en had er met wat minder chaos en meer rust een sterk en iconisch eigentijds online beeld neergezet kunnen worden met de mooie uitgangspunten van de nieuwe identiteit.

Irene van der Zwan, eigenaar Marketing & Zo: Erg goed gedaan! Leuke site en trekt een jong publiek aan. De fusie tussen het Frans Hals Museum (Hof) en De Hallen (Hal) komt goed tot zijn recht met de gecombineerde afbeeldingen oude en nieuwe kunst. Duidelijk dat het één museum is met twee locaties. Goede navigatiestructuur, mooi overzicht van de tentoonstellingen/rondleidingen en hoe lang je erover doet, goede interactie met social media, tickets die je gemakkelijk online kunt bestellen, via mobiele telefoon ook gemakkelijk en snel te bedienen, de route van de ene en andere locatie goed weergegeven. Kortom, nogmaals heel goed gedaan. Het enige wat ik nog mis zijn geluid en bewegende beelden. Zie als voorbeeld de site van De tuin der lusten van Jheronimus Bosch. Dus op naar de 10!

Dionne van Dijk, digital designer Tam Tam: De website laat de gedurfde nieuwe branding optimaal tot zijn recht komen en brengt het verder tot leven met verfijnde animaties en speelse grids. Enkel achtergrondkleuren gebruiken, is gedurfd, maar pakt verrassend goed uit en maakt het tot een eigenzinnige website. Het concept waarin oud en nieuw elkaar treffen is spot on en tot in de details terug te zien in de website. Het museum voelt in één klap hip en nieuw. Deze website legt de lat weer een stukje hoger en bewijst dat een creatieve samenwerking tussen brand design en web design een gouden combinatie kan zijn. Voor zowel KesselsKramer als Build In Amsterdam chapeau!

Bert Hagendoorn, positioneringsspecialist voor creative agencies en oprichter Dutch Digital Design: Hulde aan de mensen van Build In Amsterdam voor de creatie van deze verrassende museumwebsite. De fijne frisse stijl met dit kleurenpalet, deze typografie en vormgeving: bijna Joost Swarte-achtig attractief strak. Met mouse-overs, animaties en een user interface waar zorg en liefde tot in de details is verwerkt. Een goede balans tussen collectie en informatie, beleving en functionaliteit - met extra's als de discover area en een game. Als je op deze site bent geweest wil je meer weten - en naar het museum toe. Een voorbeeld van succesvol Dutch Digital Design.

Pieter Jongerius, directeur Fabrique: Franshalsmuseum.nl is een prettige site geworden. Het concept van het gefuseerde museum wordt op een lekker relativerende manier in beeld gebracht door de oud & nieuw art-mashups. Die aanleiding zal echter menigeen ontgaan en wordt voorzover ik kan zien alleen bovenaan de collectiepagina expliciet gemaakt, waardoor het totale concept voor de casual voorbijganger misschien toch nog onbegrepen blijft. Het zal geen grote beperking zijn: de site bevat de juiste verhalen, vriendelijke teksten zonder kapsones, uiteraard mooi beeld, zachte fijne interactie, een warme visuele identiteit. Heldere CTA’s doen de rest.

Daniel Sytsma, creative director Achtung: De eerste indruk is goed. De site oogt benaderbaar, kleurrijk en speels. De ‘play’-pagina waar getinderd kan worden met kunstenaars benadrukt nog meer hoeveel de nadruk op toegankelijkheid heeft gelegen. Een laagje dieper lijkt die toegankelijkheid toch vooral cosmetisch. Bij de eerste tentoonstellingspagina is de inhoud beperkt. De menu-items staan dubbel op de pagina en brengen me kort in verwarring. Dan ontdek ik de collectiepagina. Een rijk overzicht van alle werken van het museum met veel extra informatie. Dat wil ik zien als ik naar een tentoonstelling kijk. Conclusie: mooie site met nog enkele kinderziektes. Hopelijk wordt dit op basis van learnings nog doorontwikkeld.

Eerder beoordeelde designs:

70. Univé door Teldesign
69. Van Gogh Museum door Studio Dumbar
68. Dr. Oetker door SoGood
67. Oncode Institute door Momkai
66. Porsche24-app door Studio Kraftwerk
65. Conimex Black door Anthem
64. Theater Rotterdam door Vruchtvlees
63.
Mona door Design Bridge
62. Stedelijk Museum door Grrr
61. Formule 1 door Wieden + Kennedy

60. Smirnoff door Design Bridge
59. Gemeentemuseum Den Haag door a friend of mine
58. Dropbox door Collins
57. Lola Quinoa door Mountain
56. Uefa Nations League door Y&R Branding Portugal
55. Canei door VBAT
54. Adidas door RESN
53. Eredivisie door Dog and Pony
52. Zaans Medisch Centrum door Silo
51. Boomsma Gin

50. Jozo door Brandnew
49. AH to go-app door Studio Kraftwerk
48. Organto door SuperRebel
47. Lowlands door Fabrique
46. New Dutch Legacy-gin door Brum
45. Seepje door Flex/Design
44. Nada Door ProudDesign
43. Hortus Botanic Guardians door Koeweiden Postma
42. Gkazas door Today
41. Côte d’Or ​door Design Bridge

40. Kodak
39. Eternal Oceans (concept) door Anthem
38. Ahold Delhaize
37. Kamphuisen Siroopwafels door OD
36. Prophecy door VBAT
35. Dettol
34. Robeco SummerNights
33. Brouwers
32. Nemo
31. Conimex

30. Royal FloraHolland
29. Rood Met Zwarte Stippen
28. I sea pasta
27. Melkweg
26. Hooghoudt
25. De Wijndragers
24. Ahoy
23. Pluggerz
22. Appelsientje
21. Ziggo Sport

20. TomTom Bandit
19. Holland Master Kazen
18. Bols Vodka
17. Luxor
16. Cacao Barry
15. Google
14. Etos huismerk kruidentheecollectie
13. Coca-Cola
12. Riscos vis in blik
11. CliniClowns

10. Vivera
9. Spaarne Gasthuis
8. Ranja
7. Spotify
6. Senseo
5. ING
4. Aviko
3. Transavia
2. Dorset Cereals
1. Nationaal Militair Museum

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken