Wrap up design oktober 2019: Duurzaam, duurzamer, duurzaamst

Wrap up design oktober 2019: Duurzaam, duurzamer, duurzaamst

Het designnieuws op marketingtribune.nl van oktober 2019 in één handig overzicht.

DUURZAAMHEID

 

Searious Business

Searious Business wil de vervuiling van onze natuur door plastic bij de bron aanpakken. De sociale onderneming stelt dat designers een essentiële rol zouden kunnen spelen .

Volgens ScienceMag.org is er tot nu toe wereldwijd 8.300 miljoen ton plastic geproduceerd, waarvan slechts 9% gerecycled wordt, 12% verbrand en 79% gedumpt in de natuur. De sociale onderneming stelt dat designers een essentiële rol zouden kunnen spelen met innovatieve oplossingen om de plastic vervuiling tegen te gaan. Willemijn Peeters, CEO van Searious Business: ‘Samen met de Dutch Design Foundation en Yksi Expo zijn wij een online expo - rethinking-plastic.com - gestart om deze designers een platform te bieden. Dat managementteams steeds meer op zoek zullen gaan naar duurzame alternatieven, blijkt wel. Zo kondigde Unilever recent aan dat ze niet-duurzame merken van de hand willen doen. Dat soort merken passen nu eenmaal niet in een toekomstbestendig bedrijf.’ Vijf voorbeelden.

 

1e Nationale Recycle Week

Na veel media-aandacht in juli over de onzichtbare afvalberg van e-waste werd de campagne ‘Iedereen recyclet. Niet alleen omdat het moet, maar ook omdat iedereen het kan’ gelanceerd als aftrap van de 1e Nationale Recycle Week.

 

Afvalraper Dirk Groot nummer 1 Trouw Duurzame 100

Zwerfafvalraper Dirk Groot uit Purmerend is de nieuwe nummer 1 in de Trouw Duurzame 100. Daarmee is Groot, alias de Zwerfinator, de winnaar van de ‘top van onderop’, de lijst van de belangrijkste burgerinitiatieven in Nederland.

 

Ambitieus Ikea wil in 2030 circulair zijn

Ikea streeft ernaar om in 2030 100 procent circulair te zijn. Dit betekent onder andere dat alle producten dan circulair ontworpen moeten zijn en alleen uit hernieuwbare of gerecyclede materialen mogen bestaan.

 

Smurfit Kappa ontwikkelt duurzaam verpakkingsconcept voor Belgisch speciaalbier

Samen met de Belgische brouwerij van speciaalbier Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck heeft Smurfit Kappa een duurzaam verpakkingsconcept ontwikkeld dat het gebruik van krimpfolie overbodig maakt.

 

Renault Zoe vervoerde ruim 60.000 bezoekers tijdens Dutch Design Week

Met 35 nieuwe Renault Zoe-modellen heeft Renault tijdens Dutch Design Week ruim 60.000 mensen emissieloos vervoerd en 65.000 kilometer afgelegd. In 2018 waren dat nog 50.000 kilometers.

 

Dove gaat duurzaam

Dove introduceert flessen van 100% gerecycled plastic en plasticvrije zeepverpakkingen en wil met deze nieuwe initiatieven het gebruik van nieuw plastic met meer dan 20.000 ton per jaar terugdringen.

 

Power Plant wint publieksprijs Dutch Design Awards

Marjan van Aubel Studio heeft met Power Plant de publieksprijs van de Dutch Design Awards gewonnen. Power Plant is een energieneutrale plantenkas waarin zowel elektriciteit als voedsel geproduceerd wordt door middel van zonlicht.

 

Arne Bijsterbosch winnaar Renault's 'Design de auto van de toekomst'

Het ontwerp van Bijsterbosch werd tijdens de Dutch Design Week tot winnaar gekozen. De jury - onder leiding van Laurens van den Acker, Executive Vice President Corporate Design van Renault - was onder de indruk van zijn concept dat inhaakt op de gezondheidstrend, augmented en virtual reality. Bijsterbosch bedacht een autonoom rijdende auto waarin de passagiers niet zitten, maar wandelen op een loopband.

 

DESIGNPANEL

 

Het duurzame design van Bastardo door Van Heertum

De Bastardo Organic Tequila Liqueur - de eerste tequilalikeur met agavesiroop van 123 Spirits Mexico & USA - won recent een Red Dot voor het duurzame verpakkingsontwerp van Van Heertum Design.

 

I Am Toro wil mannen uitdagen

IAMTORO - hierna geschreven als I Am Toro - is een kledingmerk voor mannen. De focus van I Am Toro ligt op boxershorts, maar biedt ook caps, T-shirts en hoodies. Marc van Eck (MD & co-founder New Growth Strategies en lid van ons eigen Designpanel), Roland Ykel (brand strategy de Volksbank) en acteur en ondernemer Everon Jackson Hooi zijn de oprichters van het lifestylemerk. Ykel is tevens verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het logo. Het oordeel van ons panel.

 

INTERVIEW

 

Het Nationale Theater presenteert: Huisstijl revisited

Op 1 januari 2017 fuseerden de Koninklijke Schouwburg, Theater aan het Spui en het Nationale Toneel/NTjong tot Het Nationale Theater (HNT). Tegelijk met de fusie vond de lancering van de nieuwe huisstijl plaats in samenwerking met het Amsterdamse designbureau Grrr.

Slechts tweeëneenhalf jaar later werd de huisstijl alweer aangepast en - saillant - ook dat werd gedaan door Grrr. MarketingTribune bezocht de Hofstad en mocht een kijkje achter de schermen nemen bij locatie KS – de Koninklijke Schouwburg. Een gesprek in de artiestenfoyer met het vorige (ad interim) en huidige hoofd marketing van HNT: Margot Gerené en Monique Rutten.

 

Nieuw geluid aan de Zuidas

Immense, Link Design, Totta Research en Totta data lab zijn overgenomen door Blue Field Agency. Dit najaar verhuizen de bedrijven - alle gevestigd in Amsterdam - naar een iconisch pand van Rem Koolhaas met uitzicht op de Zuidas, waar ze de bovenbuur worden van kledingmerk G-Star Raw. MarketingTribune in gesprek met CEO/oprichter Ulke Verkerk (links op de foto) en CCO Marc de Roo. ‘Wij willen klanten een nieuw geluid bieden en ervoor zorgen dat zij hun resultaten behalen.’

 

Uit liefde voor het vak

Uit liefde voor het oude - sinds 1948 - iconische en oer-Hollandse merk Bruynzeel, benaderde Guts&Glorious de kleurpotlodenfabrikant.

Partners Guts&Glorious Vincent Limburg en Heidi Boersma waren van mening dat het merk zijn mooie en inspirerende look & feel was kwijtgeraakt. Resultaat? Limburg: ‘Een prachtige klus én een bekroning met een zilveren Pentaward voor de rebranding en het packaging design.’

 

PACKAGING

 

Sanne de Wit wint BNO Packaging Talent Award

De winnaar van de BNO Packaging Talent Award editie 2019 is Sanne de Wit.

 

RONDVRAAG

 

Design vs advertising: de grenzen vervagen

Traditionele reclamemakers stappen steeds vaker in de schoenen van designers en tegelijkertijd ontpoppen diezelfde designers zich tot volledige merkbouwers. Vervagen de grenzen?

MarketingTribune legt zijn oor te luister bij Dawn, OD Designstudio, Gazelle, Arla Foods, SuperRebel, Vandejong, Fitzroy, The Stone Twins en VBAT.

 

Mondaine Marianne siert het nieuwe logo van Paris 2024

De organisatoren van de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs in 2024 hebben het logo gepresenteerd. De redactie riep op te reageren en het bleek nogal wat los te maken. De eindstand is 1-4.

 

IDENTITEIT

 

Hooghoudt gooit het roer om met nieuwe identiteit

Het 131-jaar oude jenevermerk Hooghoudt schudt de jenevermarkt op met een totaal vernieuwde identiteit in samenwerking met het Londense designbureau Michael Nash.

 

Tekst in de hoofdrol

Teach First is een Engelse goededoelenorganisatie die zich sterk maakt om de onderwijsachterstand in Engeland en Wales op te lossen. Tot voor kort had de organisatie een nogal formele huisstijl die allesbehalve krachtig communiceerde. Daar is nu een eind aangekomen met een nieuwe huisstijl ontworpen door het Engelse designbureau Johnson Banks.

De nieuwe stijl van Teach First is een typische Johnson Banks-stijl waarin stijl en campagne samengaan. Het is een communicatieve huisstijl waarin tekst de hoofdrol speelt. Johnson Banks laat daarmee zien dat het zich heel goed realiseert dat een huisstijl uiteindelijk maar één doel dient en dat is communiceren met betrokkenen en belanghebbenden. Het bureau maakt die opgave tot de kern van zijn opdracht: verbinden door tekst en beeld. De stijlelementen dienen als ijkpunt waaraan je de afzender herkent, maar zijn ondergeschikt aan de boodschap.

 

Nieuwe identiteit voor Aviodrome door Matters Most

Luchtvaartmuseum Aviodrome heeft een nieuwe positionering en visuele identiteit ontwikkeld door strategisch branding bureau Matters Most.

 

ONDERZOEK

 

Consumenten en verpakkingen

Marktleider in verpakkingen voor groenten en fruit NNZ heeft onderzoek gedaan naar verpakkingen voor aardbeien. Alies Padding, Innovatie Manager NNZ: ‘Het onderzoek geeft inzicht in de associaties en koopcriteria voor verpakt zachtfruit. De consument doet niet wat hij zegt en daarnaast is het duidelijk dat de consument met veel emotie, maar weinig kennis over duurzaamheid van verpakkingen spreekt.’

 

 

 

DESIGNPORTFOLIO

 

HLO Branding

HLO is opgericht door Isabella van Reeuwijk en Maud Sipkema in 2008. Waar eerst voornamelijk de focus lag op design, groeide HLO uit tot een bureau voor branding en design gestoeld op strategie met twaalf professionals. 6 cases.

 

STORECHECK

 

Seattle

Met recht slapeloos in Seattle als je auto compleet leeggeroofd wordt inclusief paspoort! Onze craft beer-tour eindigde daarmee in mineur, maar gelukkig had ik mijn telefoon nog met storechecks van Whole Foods Market, Fred Meyer en Walmart. Maar bezoek in Seattle vooral de Star Reserve van Starbucks of in Portland Steven Smith Teamaker – storytelling ten top! Soms is het schap te klein voor een groot verhaal. Enjoy the rest of your day!

 

LONGREAD

 

Digital design is als een bloem die opengaat

In deze longread wisselt MarketingTribune van gedachten met topbureaus Kraftwerk, Build in Amsterdam, Clever Franke, Nok Nok Studio en MediaMonks over digital design: de stand van zaken, de toekomst en nieuwe kansen voor merkenbouwers. ‘We proberen hier altijd de uitersten op te zoeken.’

 

COLUMNS

 

De stand van zaken in ontwerpland

Madeleine van Lennep, directeur BNO, schreef een column voor ons designnummer.

 

Design met een grote D

Iconische designers zoals Andy Warhol, Leonardo da Vinci en Yayoi Kusama spreken tot de publieke verbeelding en ook in marketing geven we vaak spontaan een artistieke, creatieve betekenis aan het woord design, of het nu gaat over productdesign, servicedesign, verpakkingsdesign, logodesign of merkdesign. Maar in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, is sterk design eerder ‘wetenschap’ dan ‘kunst’.

 

De verpakking in de hoofdrol

Consumenten hebben steeds meer aandacht voor de verpakking. Hierdoor neemt bij merken de waardering voor de verpakking als waardevolle marketingtool toe.

 

EN VERDER

 

Vandejong Creative Agency treedt toe tot B Corp Community

DDA-winnaar Michiel Schuurman ontwerpt postzegels voor PostNL

Studio Dumbar en Exterion Media presenteren op donderdag 7 november Design in Motion op Amsterdam CS.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken