[rondvraag] Mondaine Marianne siert het nieuwe logo van Paris 2024

  • Design
  • 23 okt 2019 @ 09:57
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Visual id

De organisatoren van de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs in 2024 hebben het logo gepresenteerd. De redactie riep op te reageren en het blijkt nogal wat los te maken. De tussenstand is 1-4.

 

Boven de tekst in een speciaal ontwerpen art deco-letter zien we een gouden medaille, het olympisch vuur en het hoofd van een mondaine Marianne in één beeld verenigd. Marianne is het nationale symbool van Frankrijk, te zien in stadhuizen en rechtbanken door het hele land als het symbool voor liberté, égalité en fraternité. Het beeld van deze ‘vrijheidsgodin’ staat ook op het Place de la Nation in Parijs.

La Liberté guidant le peuple (De Vrijheid leidt het volk) van de Franse schilder Eugène Delacroix.

MarketingTribune vroeg een aantal designexperts te reageren. Roel Stavorinus, design- en communicatiestrateeg, is fan: ‘Wow, wat een mooie vondst. De olympische vlam, Marianne, een medaille… allemaal gevat in één helder beeld. Logo’s voor de Spelen zijn vaak kleurrijk en abstract en bevatten veel vorm. Dit Franse logo blinkt uit in eenvoud. De typografie is rijk en doet denken aan de art deco. Het zorgt voor een prachtige verbinding tussen de olympische ringen en het symbool van de Franse Spelen. Heel goed gedaan.’

Ook Alef de Jong, oprichter/creatief strateeg van Wunder, reageert. Hij is - understatement - totaal niet gecharmeerd van 'Marianne': 'De Olympische Spelen gaan vergezeld van spanning, ambitie en bravoure. Dit logo heeft niets van dat alles. Het lettertype is bijzonder, maar gaat de communicatie nooit helemaal alleen kunnen dragen. Het geheel is als bier dat heel snel dood slaat. Jammer, want dit sluit ook niet aan bij de rol die Frankrijk in Europa probeert te spelen. Gemiste kans.'

Jop Quirindongo van Lowres Creative Studio mist het sportgevoel: ‘En natuurlijk hoeft dat er helemaal niet letterlijk in te zitten, maar dit is wat mij betreft iets te ver weg.’

Tom Dorresteijn van Studio Dumbar (part of Dept) vindt het een ‘bijna knap’ logo: ‘Een vlam. En Marianne. Twee betekenissen in één nietszeggend logo. Het is bijna knap.’

Hidde Dijkstra van Ontverpia Concept & Creatie vindt het een ‘prachtig en eenvoudig logo voor de Parijs Fashion Week, een kapperscongres of een nieuw shampoomerk, maar als olympisch logo is het natuurlijk een totale misser. Ik zie hier geen strijdbare Marianne, maar een tutje met gestifte lippen en een jaren zeventig-kapsel en mis elk gevoel van sportiviteit, kracht en beweging. Ze hadden beter de prachtige vijf ringen kunnen voorzien van Paris 2024 en klaar.’

Ook een mening over het nieuwe logo? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Laatste Nieuws

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken