Dorothée Vanderbroeck van Libresse over het doorbreken van schaamte en stigmas

Dorothée Vanderbroeck van Libresse over het doorbreken van schaamte en stigmas
  • Food-en-retail
  • 10 jul 2025 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Interview

Dorothée Vanderbroeck is Senior Brand Manager bij Libresse. Voor aflevering 130 van de online rubriek 'Mijn Marketing' reageert zij op een aantal steekwoorden: 'Wist je dat Libresse de eerste was die rood "bloed" liet zien in reclames in plaats van een blauwe vloeistof?'

TABOES
Ik zet me dagelijks in om de taboes rondom menstruatie te doorbreken zodat vrouwen hun leven kunnen leiden zoals zij dat willen, zonder angst, ongemak of schaamte. We hebben recent een campagne gelanceerd, genaamd Never Just a Period. Deze campagne is gebaseerd op ons wereldwijde onderzoek waaruit blijkt dat het merendeel van de vrouwen hun menstruatie moeilijker en/of gecompliceerder ervaart dan verwacht. De meeste vrouwen hebben te weinig voorlichting gehad over menstruatie en hun eigen lichaam, waardoor ze onvoldoende voorbereid zijn op wat er in hun lichaam gebeurt. Maar ook na hun eerste menstruatie is er nog veel kennis die meiden en vrouwen missen over hun eigen lichaam. Het gevolg hiervan is dat we ons leven lang worstelen met vragen en op zoek gaan naar informatie en antwoorden. Helaas gaat deze zoektocht vaak via niet-geverifieerde informatie op sociale media en internet, hetgeen het risico op onjuiste informatie vergroot. Met Never Just A Period willen we bewustzijn creëren rondom de veelzijdigheid van de menstruatiecyclus. We willen laten zien dat menstruatie meer is dan alleen een 'periode'; het is een complexe ervaring die voor elke vrouw anders kan zijn. In onze campagne zetten we de ongeziene en onbesproken waarheden over het vrouwelijk lichaam in de schijnwerpers en delen we echte ervaringen. Denk hierbij aan de angst bij het zien van de eerste bloeddruppel, verschillende soorten afscheiding, geuren en hevige menstruatiekrampen. Hierdoor doorbreken we schaamte en stigma's, steken we vrouwen een hart onder de riem dat ze niet alleen staan met vragen en zorgen en moedigen we iedereen aan om hun kennis en ervaring te delen. Want hoe meer we weten, hoe minder we vrezen. Lees hier meer over onze nieuwe campagne.


MARKETINGVAARDIGHEDEN
Het wordt steeds moeilijker om de aandacht van de consument te trekken en vast te houden. Relevantie, persoonlijke verbinding en echtheid is in mijn ogen essentieel om vertrouwen te winnen. Exact weten wat jouw doelgroep nodig heeft en laten zien/voelen hoe jij met jouw product of dienst die persoonlijke behoefte specifiek kunt vervullen.

MARKETINGINSPIRATIE
Campagnes van Dove vind ik altijd erg goed. Net als Libresse streeft Dove voor een diepere missie. Voor Dove is dat het verbeteren van het vrouwelijk zelfbeeld, voor Libresse is het meisjes en vrouwen meer zelfverzekerd maken als het gaat om menstruatie en intieme onzekerheid. We hebben allebei het doel om onzekerheid om te draaien naar zelfvertrouwen en dit kun je alleen doen door echte ervaringen te delen - zowel de positieve als de negatieve kant - van echte mensen met echte lichamen.

MARKETINGLES
Ik vind het enorm belangrijk te weten wat er speelt binnen je doelgroep. Sta eens in de supermarkt en observeer hoe iemand voor jouw schap staat en welk product hij/zij pakt. Loop naar de persoon toe en vraag of deze wil delen waarom hij/zij dit product pakt. Zo krijg je interessante inzichten. Blijf niet achter je bureau zitten maar ga zelf in gesprek met echte mensen.

MARKETINGETHIEK
Al meer dan 70 jaar zet Libresse zich in om schaamte, ongemak, stiltes, taboes en stigma’s te doorbreken rondom menstruaties. Het is onze missie om een wereld te creëren waarin geen enkele vrouw zich schaamt voor haar lichaam. We willen ervoor zorgen dat vrouwen zich zelfverzekerd voelen over hun menstruaties en alles wat daarbij komt kijken - vulva’s, vagina’s, baarmoeders et cetera - zodat ze het leven kunnen leiden dat ze zelf willen, zonder belemmeringen. Dit is geen eenvoudige taak omdat dit om kwesties gaat waar de samenleving zich nog steeds ongemakkelijk bij voelt. Daarom hebben we Project V opgezet. Een langetermijnprogramma dat laat zien hoe wij, als merk, actie ondernemen om deze missie te realiseren. Zo steunen we vrouwen - financieel en productdonaties - via goede doelen, geven we gratis voorlichting op scholen om kennis en begrip te vergroten, stimuleren we verandering door openlijke gesprekken te voeren en laten we echte ervaringen open en eerlijk zien, zodat we samen kunnen zorgen voor culturele veranderingen en taboes doorbreken die vrouwen tegenhouden. In alles wat we doen staat eerlijkheid, openheid, inclusiviteit, betrokkenheid en persoonlijke verbinding centraal. Wist je dat Libresse de eerste was die rood ‘bloed’ liet zien in reclames in plaats van een blauwe vloeistof?

MARKETINGROI
Meten = weten. We meten onze activiteiten altijd voor, tijdens en na de inspanning. Vooraf stellen we de belangrijkste KPI's op, dit is vaak een combinatie van kwantitatieve en kwalitatieve metrics. Tijdens monitoren we deze KPI's zodat we kunnen bijsturen waar nodig. En na afloop evalueren we de volledige activiteit zodat we hier learnings uit kunnen halen. De resultaten van voorgaande activiteiten gebruiken we om nieuwe activiteiten te optimaliseren en benchmarks vast te stellen.

ONBEWOOND EILAND
Welke marketingtool ik zou meenemen naar een onbewoond eiland? Copilot! Zo kan ik nieuwe creatieve ideeën krijgen om het maximale uit mijn onbewoondeilandvakantie te halen, maar ook omdat het fijn is om tegen ‘iemand’ te praten mocht ik me eenzaam voelen.

MARKETINGBOEK
Een boek of een training die ik iedereen kan aanraden is Omdenken. Hoe gaaf om problemen/issues om te kunnen turnen naar nieuwe kansen. Verder luister ik graag naar CMOtalk.

WHAT IF...
Als ik geen marketeer was geworden...dan zou ik zeker iets met eten doen, want ik hou enorm van koken en bakken. Wildlife fotograaf zijn zou ik ook fantastisch vinden, misschien moet ik toch eens die cursus gaan doen die al jarenlang op mijn to do-lijstje staat...

MARKETINGMYTHE
'Marketing is alleen maar reclame maken.' Nee, marketing is zoveel meer dan dat. Het gaat om relaties bouwen met de consument, verbinding creëren, echt begrijpen wat deze persoon nodig heeft en toevoegde waarde bieden zodat deze persoon een goed gevoel krijgt.

MARKETINGSUPERPOWER
Als ik een marketingsuperkracht zou hebben, dan zou ik met één druk op de knop het gedrag van mensen positief kunnen beïnvloeden, taboes wegnemen, vrouwen en meisjes meer zelfverzekerd maken zodat ze openlijk durven te praten over hun menstruatie en intimiteit en mannen laten begrijpen wat vrouwen doormaken zodat er meer begrip is.

MARKETINGGOEROE
Ik zou wel een dag willen doorbrengen met het marketingteam van Mattel om samen the other half of Barbie te creëren. Dat is de Barbie die in de echte wereld woont en dezelfde onzekerheden en ongemakken ervaart als wij vrouwen. Met de influence power van Barbie, de marketingbudgetten van Mattel en de kennis en ervaring van Libresse, kunnen we echt taboes doorbreken.

MARKETINGMEME

Een favoriete marketingmeme heb ik niet, maar voor Libresse hebben we een eigen gemaakt: ‘Ben je ongesteld ofzo?’. Deze opmerking heeft elke vrouw wel eens naar haar hoofd geslingerd gekregen en wordt gezien als de meest irritante opmerking en als not done ervaren.

 

 

Nanny Kuilboer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken