[interview] Uit liefde voor het vak

[interview] Uit liefde voor het vak
  • Design
  • 24 okt 2019 @ 08:00
  • 12805 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Packaging designVisual idInterview

Uit liefde voor het oude - sinds 1948 - iconische en oer-Hollandse merk Bruynzeel, benaderde Guts&Glorious de kleurpotlodenfabrikant.

Partners Guts&Glorious Vincent Limburg en Heidi Boersma waren van mening dat het merk zijn mooie en inspirerende look & feel was kwijtgeraakt. Resultaat? Limburg: ‘Een prachtige klus én een bekroning met een zilveren Pentaward voor de rebranding en het packaging design.’


Het brand icon in de vorm van een gebogen potlood siert alle nieuwe verpakkingen en vormt de drager van de kern van het merk Bruynzeel: Imagination.

De kleurpotlodenfabrikant, onderdeel van Royal Talens, bleek ook niet meer content te zijn met het packaging design. Limburg: ‘En zo zijn we gezamenlijk begonnen om van Bruynzeel weer een sterk en karaktervol Nederlands merk te maken. Om dit goed aan te pakken zijn we in de historie en het DNA van het merk gedoken en hebben we met een nieuwe strategie een ambitieus merkmanifest ontwikkeld, waaruit sterk en iconisch packaging design is ontstaan. In het designproces kwamen we al snel tot de conclusie dat we met één sterk concept het hele merk zouden kunnen verbinden. Alles klopte. En daarom is er ook maar één voorstel gepresenteerd, met succes.’

 

Karakter, trots en kwaliteit Bruynzeel

De eerste stap was het herdefiniëren van de merkwaarden van Bruynzeel: ‘Bruynzeel had karakter, trots en kwaliteit genoeg. Het enige dat ontbrak was een duidelijke missie. Bruynzeel wil mensen inspireren vorm te geven aan hun eigen verbeelding en ideeën. Samen met de klant ontwikkelden wij een merkmanifest: “Bruynzeel gelooft in alles wat jij tekent, want dat geeft weer hoe jij denkt en hoe jij de wereld ziet. Wij zijn de kleuren van jouw verbeelding.”’ Dit nieuwe brand statement moest voor elke creatieveling toegankelijk zijn, inspireren en dus voelbaar zijn in elk design.

 

Teamwork

Op de vraag of er nog iets tegenviel in het traject, waar onze lezer iets van kan leren, antwoordt Limburg: ‘Elk proces kent zijn eigen uitdagingen. We hebben de nieuwe identiteit op veel fronten moeten doorvertalen, van het bedrukken van potloden tot verpakkingen ontwerpen voor een back to school-lijn. Alles heeft zijn eigen complexiteit en daarom is het belangrijk dat je als team (klant en bureau) samensmelt door de energie en het streven naar hetzelfde doel. Dan kun je alles aan. Samen met Babette Weijers (International Brand Manager) en Harold Kruis (Marketing Director Royal Talens) hebben wij een ongelooflijk mooi resultaat behaald, dat in januari 2019 werd gelanceerd en recent bekroond met een zilveren Pentaward’.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken