[column] De verpakking in de hoofdrol
- Food-en-retail
- 29 okt 2019 @ 11:37
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - Packaging designMarketingMerken
- 29 okt 2019 @ 11:37
- Huib Burggraaf
Consumenten hebben steeds meer aandacht voor de verpakking. Hierdoor neemt bij merken de waardering voor de verpakking als waardevolle marketingtool toe.
Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat de impact van de verpakking op de aankoopbeslissing stijgt. Consumenten hebben steeds meer aandacht voor de verpakking. Dit geldt zowel voor de functionele als visuele kwaliteit van de verpakking. Gelet op functionaliteit kun je denken aan gebruiksgemak. Het is bewezen dat een gebruiksvriendelijk verpakkingsdesign herhaalaankopen stimuleert. Een andere belangrijke determinant is duurzaamheid. Zo hebben consumenten een sterke voorkeur voor natuurlijke verpakkingsmaterialen.
Brand packaging
Merken besteden daarom steeds meer aandacht aan de marketingwaarde van de verpakking. Brand packaging weegt zwaarder dan ooit te voren. De meeste verpakkingen hebben tegenwoordig een eigen signatuur. Dit hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn. Startups werken bijvoorbeeld vaak met een naambedrukt etiket of een logo stempel.
De verpakking centraal
Verpakkingen spelen in veel gevallen het centrale punt van de klantervaring. De verpakking is vaak het eerste fysieke contactmoment met een merk of product. Of het enige, zoals bij webshopbestellingen. Denk daarom altijd goed na hoe je bij de consument binnenkomt. Letterlijk in dit geval!
We zien ook dat verpakkingen steeds vaker zichtbaar onderdeel zijn van de winkel- of horecabeleving. Verpakkingen krijgen een prominente plek bij de kassa of toonbank of dienen als presentatiemateriaal in de winkel of etalage. Zo kregen de verzendverpakkingen van de Bijenkorf vorig jaar tijdens het feestseizoen een opvallende plek in de etalages.
Iconische verpakkingen
Het Coca-Cola flesje, het blauwe Nivea-blikje en de Grolsch-beugel. Stuk voor stuk iconische verpakkingen die iedereen herkent, zelfs als er geen merknaam op de verpakking staat. Dit toont aan hoe belangrijk de rol van de verpakking is en hoever de impact reikt. Heineken geeft het legendarische bierkratje zelfs een hoofdrol in de nieuwe campagne ‘Crate Chronicles’. Het is een soort ode aan het bierkrat, waarvan er volgens bronnen meer dan 4,5 miljoen in Nederland in omloop zijn. De bierkratten worden overal voor (her)gebruikt, van bijzettafel tot fietsmand. Dat is niet alleen pragmatisch maar ook duurzaam.
Ken jij voorbeelden van verpakkingen die een belangrijke rol spelen in de merkbeleving?
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- verpakking
- onsumenten
- verpakking
- packaging
- VerpakkingXpert
- Van Der Windt
- kassa
- toonbank
- omdoos
- presentatie
- trend
- design
- Huib Burggraaf
- aandacht
- marketingtool
- dozen
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Blue Band start 'Skip the Cow'- campagne, AH verwijdert...
- [column] Upfield glijdt hard onderuit met botervariant
- [marketeer 196] Patrick Kuijsters - director Branding...
- FonQ en Naduvi bundelen krachten
- Feministisch bier overtreedt 50 wetten
- CMO Beemster Kaas, Nicole van Gorp: Het is moeilijker om de...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [RMD24] Europese standaarden voor... 18-03-2024
- Albert Heijn brengt paasassortiment... 18-03-2024
- Albert Heijn zoekt klantervaringen... 15-03-2024
- Jumbo stopt met vleesstunts na... 15-03-2024
- NIQ Retail Spend Barometer:... 14-03-2024
- Beter Bed: 'Gooi je telefoon de... 14-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing