[column] De verpakking in de hoofdrol

[column] De verpakking in de hoofdrol
  • Food-en-retail
  • 29 okt 2019 @ 11:37
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • Packaging designMarketingMerken

Consumenten hebben steeds meer aandacht voor de verpakking. Hierdoor neemt bij merken de waardering voor de verpakking als waardevolle marketingtool toe.

Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat de impact van de verpakking op de aankoopbeslissing stijgt. Consumenten hebben steeds meer aandacht voor de verpakking. Dit geldt zowel voor de functionele als visuele kwaliteit van de verpakking. Gelet op functionaliteit kun je denken aan gebruiksgemak. Het is bewezen dat een gebruiksvriendelijk verpakkingsdesign herhaalaankopen stimuleert. Een andere belangrijke determinant is duurzaamheid. Zo hebben consumenten een sterke voorkeur voor natuurlijke verpakkingsmaterialen.

Brand packaging
Merken besteden daarom steeds meer aandacht aan de marketingwaarde van de verpakking.  Brand packaging weegt zwaarder dan ooit te voren. De meeste verpakkingen hebben tegenwoordig een eigen signatuur. Dit hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn. Startups werken bijvoorbeeld vaak met een naambedrukt etiket of een logo stempel.  

De verpakking centraal
Verpakkingen spelen in veel gevallen het centrale punt van de klantervaring. De verpakking is vaak het eerste fysieke contactmoment met een merk of product. Of het enige, zoals bij webshopbestellingen. Denk daarom altijd goed na hoe je bij de consument binnenkomt. Letterlijk in dit geval!

We zien ook dat verpakkingen steeds vaker zichtbaar onderdeel zijn van de winkel- of horecabeleving. Verpakkingen krijgen een prominente plek bij de kassa of toonbank of dienen als presentatiemateriaal in de winkel of etalage. Zo kregen de verzendverpakkingen van de Bijenkorf vorig jaar tijdens het feestseizoen een opvallende plek in de etalages.

Iconische verpakkingen
Het Coca-Cola flesje, het blauwe Nivea-blikje en de Grolsch-beugel. Stuk voor stuk iconische verpakkingen die iedereen herkent, zelfs als er geen merknaam op de verpakking staat. Dit toont aan hoe belangrijk de rol van de verpakking is en hoever de impact reikt. Heineken geeft het legendarische bierkratje zelfs een hoofdrol in de nieuwe campagne ‘Crate Chronicles’. Het is een soort ode aan het bierkrat, waarvan er volgens bronnen meer dan 4,5 miljoen in Nederland in omloop zijn. De bierkratten worden overal voor (her)gebruikt, van bijzettafel tot fietsmand. Dat is niet alleen pragmatisch maar ook duurzaam.

Ken jij voorbeelden van verpakkingen die een belangrijke rol spelen in de merkbeleving?  

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert

Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken