[column] De verpakking in de hoofdrol
- Food-en-retail
- 29 okt 2019 @ 11:37
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - Packaging designMarketingMerken
- 29 okt 2019 @ 11:37
- Huib Burggraaf
Consumenten hebben steeds meer aandacht voor de verpakking. Hierdoor neemt bij merken de waardering voor de verpakking als waardevolle marketingtool toe.
Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat de impact van de verpakking op de aankoopbeslissing stijgt. Consumenten hebben steeds meer aandacht voor de verpakking. Dit geldt zowel voor de functionele als visuele kwaliteit van de verpakking. Gelet op functionaliteit kun je denken aan gebruiksgemak. Het is bewezen dat een gebruiksvriendelijk verpakkingsdesign herhaalaankopen stimuleert. Een andere belangrijke determinant is duurzaamheid. Zo hebben consumenten een sterke voorkeur voor natuurlijke verpakkingsmaterialen.
Brand packaging
Merken besteden daarom steeds meer aandacht aan de marketingwaarde van de verpakking. Brand packaging weegt zwaarder dan ooit te voren. De meeste verpakkingen hebben tegenwoordig een eigen signatuur. Dit hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn. Startups werken bijvoorbeeld vaak met een naambedrukt etiket of een logo stempel.
De verpakking centraal
Verpakkingen spelen in veel gevallen het centrale punt van de klantervaring. De verpakking is vaak het eerste fysieke contactmoment met een merk of product. Of het enige, zoals bij webshopbestellingen. Denk daarom altijd goed na hoe je bij de consument binnenkomt. Letterlijk in dit geval!
We zien ook dat verpakkingen steeds vaker zichtbaar onderdeel zijn van de winkel- of horecabeleving. Verpakkingen krijgen een prominente plek bij de kassa of toonbank of dienen als presentatiemateriaal in de winkel of etalage. Zo kregen de verzendverpakkingen van de Bijenkorf vorig jaar tijdens het feestseizoen een opvallende plek in de etalages.
Iconische verpakkingen
Het Coca-Cola flesje, het blauwe Nivea-blikje en de Grolsch-beugel. Stuk voor stuk iconische verpakkingen die iedereen herkent, zelfs als er geen merknaam op de verpakking staat. Dit toont aan hoe belangrijk de rol van de verpakking is en hoever de impact reikt. Heineken geeft het legendarische bierkratje zelfs een hoofdrol in de nieuwe campagne ‘Crate Chronicles’. Het is een soort ode aan het bierkrat, waarvan er volgens bronnen meer dan 4,5 miljoen in Nederland in omloop zijn. De bierkratten worden overal voor (her)gebruikt, van bijzettafel tot fietsmand. Dat is niet alleen pragmatisch maar ook duurzaam.
Ken jij voorbeelden van verpakkingen die een belangrijke rol spelen in de merkbeleving?
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- kassa
- design
- trend
- onsumenten
- Van Der Windt
- aandacht
- toonbank
- Huib Burggraaf
- dozen
- omdoos
- presentatie
- VerpakkingXpert
- verpakking
- marketingtool
- packaging
- verpakking
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Betaalbare diamant centraal in nieuwe Zeeman-campagne
- Albert Heijn kiest Jeroen van Koningsbrugge als nieuwe...
- [marketeer 230] Isabelle Pinckaers - Head of Marketing Podimo
- Horroriconen komen samen op Fanta Halloween verpakkingen
- [column] Zo raakt je duurzaamheidsboodschap wél: menselijkheid...
- Stephanie van Eerd van The Magnum Ice Cream Company: 'Omarmen...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw... 12-09-2025
- Heineken 0 punt 0 bereikt 10K... 11-09-2025
- Kruidvat versterkt... 08-09-2025
- Fritz-kola introduceert Mischmasch... 08-09-2025
- Albert Heijn zet tech in tegen... 08-09-2025
- Categoriewinnaars 'ABN Amro Retailer... 08-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes