Smurfit Kappa ontwikkelt duurzaam verpakkingsconcept voor Belgisch speciaalbier

Smurfit Kappa ontwikkelt duurzaam verpakkingsconcept voor Belgisch speciaalbier
  • Design
  • 10 okt 2019 @ 06:00
  • 10874 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • PackagingDuurzaamheid

Samen met de Belgische brouwerij van speciaalbier Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck heeft Smurfit Kappa een duurzaam verpakkingsconcept ontwikkeld dat het gebruik van krimpfolie overbodig maakt.

Circulaire supply chain

Vanhonsebrouck wil een volledig circulaire supply chain opzetten en bracht daarom een aantal wijzigingen in hun reguliere productieproces aan. Belangrijke veranderingen waren het gebruik van recyclebare blikken in plaats van flesjes, het toevoegen van een meer toekomstbestendige verpakkingsoplossing en het plastic te verwijderen.

 

Eliminatie krimpfolie en kartonnen handgreep

Smurfit Kappa deed aanbevelingen voor een 100% recyclebare, op papier gebaseerde oplossing die de noodzaak van krimpfolie elimineerde. Bovendien heeft de nieuwe verpakking een ingebouwde handgreep van karton voor eenvoudig transport door de consument en doordat de doorgaans plastic handgreep nu óók van karton is, vereenvoudigt dit het recyclen. Daarnaast is het recyclingpercentage van papier en karton in de Benelux aanzienlijk hoger dan dat van plastic.

 

‘Smurfit Kappa heeft innovatiecultuur’

De verpakking is niet alleen tot stand is gekomen in samenwerking met de brouwerij maar óók met diens leverancier van de lijn waarin de blikken gevuld en verpakt worden. CEO Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck Xavier Vanhonsebrouck: ‘Het was erg leuk om onze plannen met Smurfit Kappa te kunnen bespreken, omdat ze ook een innovatiecultuur hebben en met ons hebben samengewerkt om de juiste oplossing te vinden. We hebben nu de perfecte verpakking voor de toekomst.’ Smurfit Kappa Europe CEO, Saverio Mayer voegt daaraan toe: ‘Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck heeft opwindende plannen om uit te breiden naar nieuwe markten en een steeds groeiend assortiment. We kijken ernaar uit om samen met hen aan die ontwikkelingen te werken. Onze bedrijven delen een diepe betrokkenheid bij duurzaamheid en het Smurfit Kappa Better Planet Packaging-initiatief opent een wereld van mogelijkheden voor ons samen.’

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken