Smurfit Kappa ontwikkelt duurzaam verpakkingsconcept voor Belgisch speciaalbier
- Design
- 10 okt 2019 @ 06:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Packaging designDuurzaam design
- 10 okt 2019 @ 06:00
- Nanny Kuilboer
Samen met de Belgische brouwerij van speciaalbier Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck heeft Smurfit Kappa een duurzaam verpakkingsconcept ontwikkeld dat het gebruik van krimpfolie overbodig maakt.
Circulaire supply chain
Vanhonsebrouck wil een volledig circulaire supply chain opzetten en bracht daarom een aantal wijzigingen in hun reguliere productieproces aan. Belangrijke veranderingen waren het gebruik van recyclebare blikken in plaats van flesjes, het toevoegen van een meer toekomstbestendige verpakkingsoplossing en het plastic te verwijderen.
Eliminatie krimpfolie en kartonnen handgreep
Smurfit Kappa deed aanbevelingen voor een 100% recyclebare, op papier gebaseerde oplossing die de noodzaak van krimpfolie elimineerde. Bovendien heeft de nieuwe verpakking een ingebouwde handgreep van karton voor eenvoudig transport door de consument en doordat de doorgaans plastic handgreep nu óók van karton is, vereenvoudigt dit het recyclen. Daarnaast is het recyclingpercentage van papier en karton in de Benelux aanzienlijk hoger dan dat van plastic.
‘Smurfit Kappa heeft innovatiecultuur’
De verpakking is niet alleen tot stand is gekomen in samenwerking met de brouwerij maar óók met diens leverancier van de lijn waarin de blikken gevuld en verpakt worden. CEO Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck Xavier Vanhonsebrouck: ‘Het was erg leuk om onze plannen met Smurfit Kappa te kunnen bespreken, omdat ze ook een innovatiecultuur hebben en met ons hebben samengewerkt om de juiste oplossing te vinden. We hebben nu de perfecte verpakking voor de toekomst.’ Smurfit Kappa Europe CEO, Saverio Mayer voegt daaraan toe: ‘Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck heeft opwindende plannen om uit te breiden naar nieuwe markten en een steeds groeiend assortiment. We kijken ernaar uit om samen met hen aan die ontwikkelingen te werken. Onze bedrijven delen een diepe betrokkenheid bij duurzaamheid en het Smurfit Kappa Better Planet Packaging-initiatief opent een wereld van mogelijkheden voor ons samen.’
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers