[designportfolio] Searious Business
- Design
- 22 okt 2019 @ 08:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Duurzaam design
- 22 okt 2019 @ 08:00
- Nanny Kuilboer
Searious Business wil de vervuiling van onze natuur door plastic bij de bron aanpakken. De sociale onderneming stelt dat designers een essentiële rol zouden kunnen spelen .
Volgens ScienceMag.org is er tot nu toe wereldwijd 8.300 miljoen ton plastic geproduceerd, waarvan slechts 9% gerecycled wordt, 12% verbrand en 79% gedumpt in de natuur. De sociale onderneming stelt dat designers een essentiële rol zouden kunnen spelen met innovatieve oplossingen om de plastic vervuiling tegen te gaan. Willemijn Peeters, CEO van Searious Business: ‘Samen met de Dutch Design Foundation en Yksi Expo zijn wij een online expo - rethinking-plastic.com - gestart om deze designers een platform te bieden. Dat managementteams steeds meer op zoek zullen gaan naar duurzame alternatieven, blijkt wel. Zo kondigde Unilever recent aan dat ze niet-duurzame merken van de hand willen doen. Dat soort merken passen nu eenmaal niet in een toekomstbestendig bedrijf.’ Vijf voorbeelden.
Healthy Seas socks
In de nylonsokken van Healthy Seas is opvallend materiaal verwerkt. De sokken zijn namelijk vervaardigd uit visnetten die rondzwerven op de bodem van de oceaan. De netten zijn gevaarlijk omdat zeedieren kunnen overlijden wanneer ze verstrikt raken in de netten. Behalve uit visnetten bestaat de sok ook uit organisch katoen en voelt daardoor comfortabel aan.
DutchFiets
Deze Nederlandse fietsenmaker wilde een volledig recyclebare fiets te ontwerpen. Na de nodige research bleek één materiaal het meest geschikt: plastic. Dit materiaal is immers eenvoudig om te buigen naar elke gewenste vorm. Het frame, om maar een voorbeeld te geven, bestaat derhalve volledig uit recyclebaar plastic.
Circular clockworks
Een hip horloge dat is gefabriceerd uit gerecyclede materialen. Dat zijn de Circular clockworks in een notendop. Het omhulsel is namelijk gemaakt van ABS plastic; dit is een stevig en hard plastic dat veel wordt gebruikt in bijvoorbeeld telefoons, huishoudelijke apparatuur en drinkbekers. Het bandje is gemaakt van leerafval uit de schoenenindustrie
Enkair
De vulling van een matras of kussen kan dankzij Enkair nu ook volledig bestaan uit gerecyclede materialen. Waar matrassen doorgaans met schuim worden gevuld, is het ook mogelijk om thermoplastisch polymeer te gebruiken. Dit materiaal kan versnipperd worden om vervolgens weer te gebruiken voor nieuwe Enkair matten
UnPlastic
Daarnaast zijn er dan ook genoeg alternatieven voor de plasticproducten die we nu veelal gewend zijn te gebruiken. Denk aan boterhamzakjes of het plasticomhulsel van een snoepje. Een voorbeeld is het bedrijf Outlander Materials. Zij ontwikkelen een afbreekbare verpakking van het afval dat vrijkomt met het brouwen van bier. Wanneer deze verpakking niet meer wordt gebruikt, kan het door de natuur worden afgebroken.
Dit artikel stond in MarketingTribune 17, 2019.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Ford Nederland viert 100 jarig jubileum
- Google onderzoekt impact GenAI op economie en waarschuwt voor...
- HDV visual branding nieuwe naam van HDV Signmakers en Eyes on...
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De Heidebrouwerij in het nieuw
- KNVB en Nike presenteren Oranje tenue Euro2024
- The Drum over SXSW 2024
Laatste Nieuws
- Google onderzoekt impact GenAI op... 14-03-2024
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De... 11-03-2024
- Ford Nederland viert 100 jarig... 08-03-2024
- HDV visual branding nieuwe naam van... 05-03-2024
- Dutch Digital Design tijdens SXSW23-02-2024
- Hunter Douglas wint R+T Innovation... 20-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing