[designpanel] Duurzame design van Bastardo door Van Heertum

[designpanel] Duurzame design van Bastardo door Van Heertum
  • Design
  • 31 okt 2019 @ 08:00
  • 8629 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • PackagingDesignpanel

De Bastardo Organic Tequila Liqueur - de eerste tequilalikeur met agavesiroop van 123 Spirits Mexico & USA - won recent een Red Dot voor het duurzame verpakkingsontwerp van Van Heertum Design.

‘Hoe kun je beter een nieuw design introduceren, dan door te vermelden dat het meteen al een Red Dot heeft gewonnen?’, aldus Rob van Heertum, partner en strategy director bij Van Heertum Design (VHD). De Bastardo Organic Tequila Liqueur - de eerste tequilalikeur met agavesiroop van 123 Spirits Mexico & USA - won recent een Red Dot voor het duurzame verpakkingsontwerp van Van Heertum Design.

Alle individuele items zijn duurzaam: fles, etiketten, inkt, lijm et cetera. Van Heertum: ‘Het is een compleet duurzame verpakking in het premium spiritssegment. Met dit design heeft VHD zijn derde Red Dot gewonnen in vier jaar tijd. De flessen zijn handgeblazen uit 100% gerecycled glas. De etiketten worden gemaakt van gerecycled papier, bedrukt met inkt op basis van soja en gelijmd op de flessen met een lijm op plantaardige basis en houten doppen met natuurlijke kurk. Het grafische ontwerpproces van de labels zelf gaat door met dit duurzame verhaal. Het artwork werd met de hand uit hout gesneden en dit houtsnijwerk werd vervolgens gebruikt als basis voor het drukwerk. Dus even de computers uit! Om het label een echt handgesneden gevoel te geven, is de hout gesneden afbeelding met een embossing verrijkt. Het artwork is een eerbetoon aan eeuwenoude Mexicaanse geloofsovertuigingen en tradities over het agavehart, gebaseerd op een mythe over de verboden liefde tussen twee goden. Het artwork, de fles, de productie, het creatieve proces, alles is gedaan om de organisch geproduceerde likeur te complementeren en om het merkverhaal, vakmanschap en cultureel erfgoed aan de consument te communiceren via het verpakkingsontwerp.’

Marc van Eck, MD & co-founder New Growth Strategies: Schitterend! Mooi verhaal over duurzaamheid, ongelofelijk mooie foto's. Allemaal details die het mystieke gevoel van toen oproepen en dan super modern door totale duurzaamheid. Met de foto's en het stoere verhaal erbij is dit een absolute topper. Toch nog even wat andere foto’s gezocht, waarbij Bastardo naast zijn broertjes staat. Nog steeds mooi, maar niet meer zo indrukwekkend als in isolatie. En dat moet een verpakking ook doen: van het schap af springen min of meer rechtstreeks in je mandje. Mijn conclusie: mooi vakwerk, maar mist toch nog wat stopping power en dat maakt dat ik ondanks de Red Dot een 8 geef.
8

Felice Uiterwijk, marketingmanager Fairtrade Original:
Ik hou er van als dingen kloppen en dit komt echt heel erg dicht in de buurt. Biologische tequilalikeur in een verpakking waar wat betreft duurzaamheid heel goed over is nagedacht èn uitgevoerd. Er zijn niet zoveel merken of designs die dat kunnen vertellen. Het design is in alle details kwalitatief met mooie materialen en structuren. Persoonlijk heb ik erg weinig gevoel bij het grafische design; ik vind het niet zo aantrekkelijk. En als het productintrinsieke biologische aspect zo belangrijk is, waarom staat het dan zo bescheiden op het etiket? Conclusie: een 9 voor de uitvoering en materialen, een 6 voor het grafisch design.
7,5

Het heeft wellicht bij eerdere klanten extra tijd gekost om de juiste leveranciers te vinden, maar dat vertaalt zich nu dubbel en dwars terug

Irene van der Zwan, eigenaar Marketing & Zo: Wat een duurzame match zijn Bastardo en Van Heertum Design, met het duurzame artwork-proces, creatie en de duurzame leveranciers van de verpakkingsmaterialen. Het begint al aardig op een circulaire economie te lijken! De producent maakt een organische likeur, het gekozen bureau is een duurzaam designbureau plus, dat ontwerpt op een originele pure MVO-manier en vervolgens ook nog allerlei materialen kiest die bewezen duurzaam zijn, ondersteund door inspirerende branding en storytelling. Je zou dit verder moeten doortrekken in de keten van retailing. Dit heeft wellicht bij eerdere klanten extra tijd gekost om de juiste leveranciers te vinden, maar dat vertaalt zich nu dubbel en dwars terug en wordt met recht bekroond met een Red Dot. Het blijft natuurlijk belangrijk of de likeur lekker is, maar alleen al door dit mooie verhaal en de consistentie ga ik de likeur zeker kopen en proeven!
9



Niels Alkema, creative director OD Designstudio: In 2016 maakte VHD het ontwerp voor Mezcal Cráneo, een ambachtelijk en biologisch geproduceerde mezcal van 123 Spirits, geproduceerd in Mexico door de lokale Mezcal-maestro en agave-aficionado David Ravandi. Er werd een volledig duurzaam verpakkingsontwerp gecreëerd door VHD, waarbij alle individuele items duurzaam zijn: een handgeblazen fles van gerecycled glas, etiketten van gerecycled papier bedrukt met soja-inkt. En ja, ook toen was het design met de hand uit hout gesneden. Kosten nog moeite werden gespaard zo lijkt het en het resultaat was er ook naar hoor, want deze prachtige creatie werd beloond met een Red Dot. En terecht hoor dat die mooie fles die uitsluitend met zwarte soja-inkt was bedrukt met een prijs werd bekroond, want hij maakte het hele verhaal op een geloofwaardige manier waar. Het uit hout gesneden artwork zag er prachtig uit en gaf de fles een soort van progressief, handgemaakt karakter en de hele fles is vanuit hetzelfde idee of concept ontworpen van de houten dop tot de typografie. Drie jaar later maakt VHD voor dezelfde opdrachtgever het ontwerp voor Bastardo, een biologische tequilalikeur met weer uit hout gesneden artwork, een handgeblazen fles uit gerecycled glas et cetera. Kennelijk vonden ze bij VHD dit idee zo goed en zo rijk dat er meer in het creatieve vat moest zitten. Maar helaas… waar drie jaar geleden een mooi geïntegreerd 360° designconcept werd neergezet, krijgen we nu een slap aftreksel van hetzelfde idee voorgeschoteld. Het ooit zo spectaculair uit hout gesneden artwork is maar beperkt aanwezig en dient meer als decor dan dat het de verpakking draagt. Deze verpakking ziet er helemaal niet uit alsof hij is ontworpen met de computer uit. Het tegendeel is eerder waar. De harde uitkadering van het artwork, het Bastardo-woordbeeld in een lettertype dat zo uit de computer komt, compleet met nep gestempelde look, het handmatige lijkt beperkt tot de houtsnede van het agave-hart. Zo jammer, want nu ziet de fles er goedkoop en niet kwalitatief uit. Sorry guys, maar ik vind het een matige rip-off van een al bestaand (en goed) ontwerp. Als hier dezelfde effort in was gestopt als destijds in het ontwerp van de Mezcal Cráneo dan hadden de gerespecteerde collega’s van Van Heertum Design hier zeker weten weer zo’n terechte prijswinnaar van gemaakt als in 2016.
4

Als het duurzaamheid betreft, telt uiteindelijk schaalgrootte = impact

Stijn Braun, creatief directeur Mountain Design: Wat jaren geleden naar het rijk der fabelen werd verwezen, is nu dus mogelijk. Een geheel duurzame verpakking. Inderdaad een welverdiende Red Dot, maar dan alleen voor duurzaamheid. Overigens, als je het niet weet, dan zie je het niet. Het design zelf is namelijk een beetje fantasieloos opgelost. Het mysterieuze verhaal achter de houtsnede is door de uitkadering een ‘plaatje’ op een etiket geworden. De Bastardo-typo, de vorm van het etiket, de gravure… het voelt als een opeenstapeling zonder samenhang. Wat dat betreft doet het zijn naam eer aan. Het moet brutaler; nu mist het spanning en verleiding. Op de achterzijde en het halsetiket oogt het al beter. Hier vormt de illustratie en de naam wel één geheel, het is ook krachtiger. Als je zegt een bastardo te zijn, gedraag je dan ook zo.
5

Marcel Verhaaf, creative director Anthem:
Chapeau voor Van Heertum Design. De toewijding waarmee elk aspect van de verpakking zo duurzaam mogelijk is uitgevoerd, verdient beslist navolging. Voor een kleinschalige, handmatige producent is het natuurlijk een stuk gemakkelijker om tot een duurzame oplossing te komen, dan voor een grote industriële producent. En als het duurzaamheid betreft, telt uiteindelijk schaalgrootte = impact. Het grafisch ontwerp wil ik niet op zichzelf beoordelen. Bastardo is een line-extension binnen het reeds bestaande assortiment van 123 Spirits met een lekker eigenzinnig en afwisselend design. Omdat ik niet veel verschil zie met het in reeds in 2017 bekroonde design van de biologische geproduceerde Cráneo Mezcal in duurzame fles geef ik het cijfer 7.
7

 

Eerdere designpanels:

95. I Am Toro
94. Knaks door Anthem
93. Zeeman door Dept
92. Mahler Festival 2020 door VBAT
91. Scheepvaartmuseum door Thonik
90. AH Broodstrooisels door VBAT
89. Red Hat door Red Hat
88. Mijn Melk door Flex/design
87. Gro door Snow Donuts
86. Corporate identity Mars Inc.
85. Miro door Vruchtvlees
84. Bieren om te vieren door Studio Lauda
83. Melkunie door ProudDesign
82. 100%NL door SuperRebel
81. Jeugdfonds Sport & Cultuur door Studio Dumbar
80. Randstad door Ronin
79. Unox Vegetarische Rookworst door Anthem
78. Bols Genever door Van Heertum Design
77. Nationaal Archief door Design Bridge
76. Van Vollenhoven Extra Stout door Bowler & Kimchi
75. Jules Destrooper door Quatre Mains
74. De Volkskrant digitaal
73. Appelsientje door Millford
72. Arla door ProudDesign
71. Frans Hals Museum door Build In Amsterdam
70. Univé door Teldesign
69. Van Gogh Museum door Studio Dumbar
68. Dr. Oetker door SoGood
67. Oncode Institute door Momkai
66. Porsche24-app door Studio Kraftwerk
65. Conimex Black door Anthem
64. Theater Rotterdam door Vruchtvlees
63.
Mona door Design Bridge
62. Stedelijk Museum door Grrr
61. Formule 1 door Wieden + Kennedy

60. Smirnoff door Design Bridge
59. Gemeentemuseum Den Haag door a friend of mine
58. Dropbox door Collins
57. Lola Quinoa door Mountain
56. Uefa Nations League door Y&R Branding Portugal
55. Canei door VBAT
54. Adidas door RESN
53. Eredivisie door Dog and Pony
52. Zaans Medisch Centrum door Silo
51. Boomsma Gin

50. Jozo door Brandnew
49. AH to go-app door Studio Kraftwerk
48. Organto door SuperRebel
47. Lowlands door Fabrique
46. New Dutch Legacy-gin door Brum
45. Seepje door Flex/Design
44. Nada Door ProudDesign
43. Hortus Botanic Guardians door Koeweiden Postma
42. Gkazas door Today
41. Côte d’Or ​door Design Bridge

40. Kodak
39. Eternal Oceans (concept) door Anthem
38. Ahold Delhaize
37. Kamphuisen Siroopwafels door OD
36. Prophecy door VBAT
35. Dettol
34. Robeco SummerNights
33. Brouwers
32. Nemo
31. Conimex

30. Royal FloraHolland
29. Rood Met Zwarte Stippen
28. I sea pasta
27. Melkweg
26. Hooghoudt
25. De Wijndragers
24. Ahoy
23. Pluggerz
22. Appelsientje
21. Ziggo Sport

20. TomTom Bandit
19. Holland Master Kazen
18. Bols Vodka
17. Luxor
16. Cacao Barry
15. Google
14. Etos huismerk kruidentheecollectie
13. Coca-Cola
12. Riscos vis in blik
11. CliniClowns

10. Vivera
9. Spaarne Gasthuis
8. Ranja
7. Spotify
6. Senseo
5. ING
4. Aviko
3. Transavia
2. Dorset Cereals
1. Nationaal Militair Museum

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken