[designpanel] I Am Toro wil mannen uitdagen

[designpanel] I Am Toro wil mannen uitdagen
  • Design
  • 10 okt 2019 @ 08:00
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • Visual idDesignpanel

IAMTORO - hierna geschreven als I Am Toro - is een kledingmerk voor mannen. De focus van I Am Toro ligt op boxershorts, maar biedt ook caps, T-shirts en hoodies. Marc van Eck (MD & co-founder New Growth Strategies en lid van ons eigen Designpanel), Roland Ykel (brand strategy de Volksbank) en acteur en ondernemer Everon Jackson Hooi zijn de oprichters van het lifestylemerk. Ykel is tevens verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het logo.

Met I Am Toro wil Van Eck ‘mannen uitdagen en hen het zelfvertrouwen geven hun dromen waar te maken.’ Het merk richt zich op een brede doelgroep: mannen tussen 20 en 50. Van Eck: ‘I Am Toro is naast een merknaam een statement dat staat voor kracht, volharding en het waarmaken van dromen. Het icoon van het merk is een hoofdletter T en tegelijkertijd een iconische stierenkop. Het uiterst simpele, krachtige icoon is ontstaan door de letters O uit het logo naast elkaar te plaatsen en hier overheen de mannelijke V-shape te plaatsen. De merkkleur is rood; een kleur die kracht, energie en passie uitstraalt. De ondersteunende kleuren zijn zwart, wit en grijs. Deze set van merkkleuren zijn consistent doorgevoerd in de collectie, de verpakking en uitingen zonder hier andere kleuren aan toe te voegen. Vanuit overtuiging en de pay-off: ‘Nothing is impossible’ inspireert I Am Toro zijn doelgroep op allerlei manieren. Onder andere doordat de verpakte boxershorts gevouwen zijn rondom een kaart met een prikkelende quote. Met 50 verschillende quotes bevat elke nieuwe boxershort weer nieuwe inspiratie.’

Felice Uiterwijk, marketingmanager Fairtrade Original: Een nieuw boxershort-merk! Ga daar maar eens aan staan! Een markt die al barstensvol grote bekende merken zit. Dan heb je lef nodig, een goed concept en natuurlijk een inspirerende en consistente uitstraling. Daar is I Am Toro wat mij betreft goed in geslaagd. Het concept klopt en is naadloos doorgevoerd in de merknaam en visuele uitstraling. De uitvoering is simpel, maar daardoor ook heel krachtig. Het consistent doorvoeren in vorm, maar ook in vaste kleuren en zelfs patronen maakt het geheel sterk. En dat dit binnen de eigen organisatie is ontwikkeld, is een mooie bijkomstigheid.
8

Of het logo bij stand alone gebruik voldoende onderscheidend is en herkend wordt, zal de toekomst uitwijzen


Willem van Wijk, eigenaar Groei Marketing: Als toetreder op de markt voor boxershorts moet je met een verhaal komen dat klopt en dat doet I Am Toro. De merkidentiteit is zorgvuldig opgebouwd met een helder woord- en beeldmerk en communiceert een duidelijke boodschap met een onderscheidend product. Met boxershorts die de kroonjuwelen ondersteunen en een eventueel bouwvakkersdecolleté verbloemen, krijg je de kracht van een stier. Niets dan lof! Zeker met het gebruik van rood als dubbele metafoor en naadloze doorvertaling van de identiteit in de packaging. Dat het beeldmerk is opgebouwd uit de twee O’s van TORO en de ‘mannelijke driehoek’, én ook nog een T vormt, is leuk maar niet relevant. Het is gewoon een stier. Of het vervolgens - zeker bij stand alone gebruik - voldoende onderscheidend is en als I Am Toro herkend wordt, zal de toekomst uitwijzen. Dit initiatief toon in ieder geval ballen. Hulde!
8

Irene van der Zwan, eigenaar Marketing & Zo:
Wat een geweldig stoer en stijlvol mannenmerk! Mooi qua productdesign en de marketing(communicatie) eromheen en bovendien een goede merknaam. Het logo is prachtig en vurig door het ontwerp en de kleur rood. De emotie van echte sterke mannen, die dromen hebben en dit willen waarmaken, werkt. Leren door vallen en opstaan, omgaan met onvoorziene tegenslag en toch blijven doorzetten. Mannen die zijn gegroeid door het leven en hun krachtige positieve instelling, maar ook charmante mannen zijn, die goed gekleed willen zijn. De verpakkingen zien er goed uit. Wellicht is het voor fysieke winkels mooi om doosjes van duurzaam materiaal te gebruiken met een venster, zodat je de producten ziet. De posters zien er goed, divers en stoer uit. Helemaal sterk vind ik de oproep bij de lancering aan mannen uit te nodign om hun verhaal te vertellen. Het merk past ook helemaal bij de stijl van de oprichters en één van hen is ons zeer gewaardeerde collega-panellid Marc van Eck! Het klopt helemaal Marc, ik wens je enorm veel succes!
10

 

 

 

 


Tom Dorresteijn, CEO Studio Dumbar (part of Dept): Ik hou van merken die duidelijk en uitdagend zijn. Professioneel gezien denk ik dat ze de marketing goed aanpakken. De vormgeving van het merk vind ik niet echt interessant. Toro dus toro. Past bij de duidelijkheid, maar had echt wel interessanter gekund. En dat geldt voor het hele merk; het moet oppassen voor platheid.
5

Stefan Pangratz, design director VBAT:
De meeste ondergoedmerken voor mannen zijn spin-offs van grote modemerken, zoals Calvin Klein, Boss, Armani of Diesel. Zorgvuldig opgebouwd als verlengstuk van hun modelijnen en ondersteund door het sterke imago van het hoofdmerk. Knap als je in dit merkgeweld een deuk kunt slaan! Modemerken creëren vaak een mythe rond het dragen van hun kleding, zoals bijvoorbeeld vrijheid of succes. In dit geval is de mythe volgens mij onoverwinnelijkheid, ondersteund door een krachtige identiteit met veel symboliek en een sterk icoon. Volgens mij is de basis gelegd voor een succesvol merk en wordt het nu de uitdaging de mythe met voorbeelden te laden.
8

Knap als je in dit merkgeweld een deuk kunt slaan!


Jop Quirindongo, eigenaar Lowres Creative Studio: Dat I Am Toro een mannelijke doelgroep heeft, is duidelijk. De typografie, het beeldmerk en de keuze voor rood, wit en zwart straalt stoerheid uit. De identiteit is netjes doorgevoerd, maar wat mij betreft mist de identiteit gelaagdheid. De huisstijl voelt nu vooral als een logo dat overal op is geplaatst. Ik denk dat daar meer in zou kunnen zitten.
6

Roel Stavorinus, design- en communicatiestrateeg:
Dit is het designpanel, ik sta bij de designers en ik zou dus eigenlijk iets over het design moeten zeggen. Maar hoe belangrijk is dat in dit geval? Het is een kledingmerk met een focus op boxershorts. Als je door je oogharen kijkt, dan ziet het er allemaal gelikt en overtuigend uit. En als je inzoomt dan schort er best wat aan. Het woordmerk bijvoorbeeld is een typografische janboel en het beeldmerk had ook wel sterker gekund. Nou en? De stijl is redelijk consequent doorgevoerd in communicatie en in producten. En als het werkt, dan werkt het; je hoeft niet op alle slakken zout te leggen. Waar ik meer moeite mee heb, is het gegeven van de brede doelgroep ‘voor alle mannen tussen 20 en 50’. Dit merk is niet voor iedereen. Het zijn goede boxershorts weet ik nu uit ervaring, maar ik voel me op geen enkele manier aangesproken door de oproep om onderdeel te worden van de ‘tribe’ of om mezelf te bevrijden - ‘uncage yourself’ -, laat staan om dat dan expliciet te onderstrepen met een uitroep als ‘I Am Toro!’. Een tekst die me eerlijk gezegd nogal komisch voorkomt, als ik mezelf in zo’n boxer voor de spiegel zie. Echte verhalen, over zelfbewustzijn en over zelf de controle over je leven nemen, gaan in de symboliek van dit merk vergezeld van een sixpack verkregen na jaren in de sportschool. ‘I Am Torso’ was wat dat betreft ook geen slechte naam geweest. Een beeld dat voor de meeste mannen nauwelijks aspirerend werkt, want simpelweg niet haalbaar. Dit merk is voor jongens en jonge mannen die aan zichzelf werken en die een serieus bedrag overhebben voor een product waar genoeg goedkopere alternatieven voor zijn. Of zij zich massaal achter deze merkbelofte scharen, vraag ik me ernstig af.
5

Eerdere designpanels:

94. Knaks door Anthem
93. Zeeman door Dept
92. Mahler Festival 2020 door VBAT
91. Scheepvaartmuseum door Thonik
90. AH Broodstrooisels door VBAT
89. Red Hat door Red Hat
88. Mijn Melk door Flex/design
87. Gro door Snow Donuts
86. Corporate identity Mars Inc.
85. Miro door Vruchtvlees
84. Bieren om te vieren door Studio Lauda
83. Melkunie door ProudDesign
82. 100%NL door SuperRebel
81. Jeugdfonds Sport & Cultuur door Studio Dumbar
80. Randstad door Ronin
79. Unox Vegetarische Rookworst door Anthem
78. Bols Genever door Van Heertum Design
77. Nationaal Archief door Design Bridge
76. Van Vollenhoven Extra Stout door Bowler & Kimchi
75. Jules Destrooper door Quatre Mains
74. De Volkskrant digitaal
73. Appelsientje door Millford
72. Arla door ProudDesign
71. Frans Hals Museum door Build In Amsterdam
70. Univé door Teldesign
69. Van Gogh Museum door Studio Dumbar
68. Dr. Oetker door SoGood
67. Oncode Institute door Momkai
66. Porsche24-app door Studio Kraftwerk
65. Conimex Black door Anthem
64. Theater Rotterdam door Vruchtvlees
63.
Mona door Design Bridge
62. Stedelijk Museum door Grrr
61. Formule 1 door Wieden + Kennedy

60. Smirnoff door Design Bridge
59. Gemeentemuseum Den Haag door a friend of mine
58. Dropbox door Collins
57. Lola Quinoa door Mountain
56. Uefa Nations League door Y&R Branding Portugal
55. Canei door VBAT
54. Adidas door RESN
53. Eredivisie door Dog and Pony
52. Zaans Medisch Centrum door Silo
51. Boomsma Gin

50. Jozo door Brandnew
49. AH to go-app door Studio Kraftwerk
48. Organto door SuperRebel
47. Lowlands door Fabrique
46. New Dutch Legacy-gin door Brum
45. Seepje door Flex/Design
44. Nada Door ProudDesign
43. Hortus Botanic Guardians door Koeweiden Postma
42. Gkazas door Today
41. Côte d’Or ​door Design Bridge

40. Kodak
39. Eternal Oceans (concept) door Anthem
38. Ahold Delhaize
37. Kamphuisen Siroopwafels door OD
36. Prophecy door VBAT
35. Dettol
34. Robeco SummerNights
33. Brouwers
32. Nemo
31. Conimex

30. Royal FloraHolland
29. Rood Met Zwarte Stippen
28. I sea pasta
27. Melkweg
26. Hooghoudt
25. De Wijndragers
24. Ahoy
23. Pluggerz
22. Appelsientje
21. Ziggo Sport

20. TomTom Bandit
19. Holland Master Kazen
18. Bols Vodka
17. Luxor
16. Cacao Barry
15. Google
14. Etos huismerk kruidentheecollectie
13. Coca-Cola
12. Riscos vis in blik
11. CliniClowns

10. Vivera
9. Spaarne Gasthuis
8. Ranja
7. Spotify
6. Senseo
5. ING
4. Aviko
3. Transavia
2. Dorset Cereals
1. Nationaal Militair Museum

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken