[designpanel] Bieren om te vieren door Studio Lauda

[designpanel] Bieren om te vieren door Studio Lauda
  • Design
  • 28 mrt 2019 @ 08:12
  • 13536 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • PackagingDesignpanel

Begin 2019 bestond Utrechts muziekpodium TivoliVredenburg 5 jaar. Om 5 jaar TivoliVredenburg en 40 jaar Grote Zaal te vieren is in samenwerking met Jupiler en Bronckhorster Brewing Company een biertje gebrouwen, dat alleen te verkrijgen was tijdens het jubileumweekend eind januari. Het Eindhovense Studio Lauda was verantwoordelijk voor onder meer het bijzondere etiket.

Joris van der Waart, business director Studio Lauda: ‘Voor het design namen we het iconische Utrechtse gebouw als vertrekpunt. Ook in het donker was het jubileumbier prima te herkennen dankzij de uitgestanste cirkels in het etiket.’

Marc van Eck, partner Business Openers: Een biertje dat alleen verkrijgbaar is tijdens een jubileumweek? Speciaal gebrouwen en apart gedesignd? Het gaat blijkbaar weer goed in de culturele sector, het geld klotst uit de bierflesjes. Het karakteristieke gebouw als uitgangspunt gebruiken voor het simpele design is slim, dat je dit ook voelt in de donkere setting door de uitgestanste cirkels is prachtig. Ook het viltje is in stijl met de cirkeltjes. Mooi krachtig en eenvoudig design. Als we de kosten en verspilling vergeten, is dit dus daadwerkelijk goed werk. Een 9.
9

Felice Uiterwijk, marketingmanager Fairtrade Original: Een leuk initiatief van Tivoli om voor het jubileum een eigen biertje te laten brouwen. De inspiratie voor het design - het iconische stippenpatroon van het Tivoli-gebouw - is sterk en heel erg herkenbaar Tivoli. Het feit dat het ook in het donker goed zichtbaar en herkenbaar is, vind ik mooi gevonden, evenals het tactiele aspect doordat de rondjes zijn uitgestanst. Samen met de in dezelfde stijl ontworpen bierviltjes vormt het een opvallend geheel! Het enige wat ik er op aan kan merken is dat het ontwerp weinig biergevoel heeft. Het is strak, grafisch, met weinig poespas en detaillering en daardoor mist het smaakgevoel. Maar dat is ook weer het voordeel van een Tivoli-biertje; dat kan gemakkelijk afwijken van de eeuwenoude categoriecodes. Dan mag het ook een beetje schuren. Jammer dat het maar één weekend verkrijgbaar was, ik zou dit wel langer of vaker willen zien!
8
Irene van der Zwan, eigenaar Marketing & Zo:
Het design van het bierflesje en bierviltje ter ere van het jubileum van TivoliVredenburg is goed geslaagd! Het muziekcentrum dat in 2014 werd geopend, is ontstaan uit een fusie van Muziekcenrum Vredenburg en Tivoli Oudegracht. Het design geeft de noppenstructuur van het gebouw mooi weer en ook het gebouw zelf. Zeer herkenbaar voor de Utrechtenaar en de muziekliefhebbers. Voor degenen die het gebouw niet kennen, is het wat onduidelijk. En waarom een biertje ter ere van het lustrum en geen wijn, waterfles of CD? Nu blijkt er op de begane grond ook een restaurant en café te zitten, vandaar… Erg mooi en origineel in het kader van de regiobiertjes. Als marketeer vraag ik me dan af hoe je hier een reeks van kunt maken? Dit kan zijn in het kader van andere jubilea van de stad of muziekpodia of de reeks van TivoliVredenburg zelf uitbreiden met diverse smaken. Dit kan meteen bij groot succes van dit bier of bij elk nieuw lustrum. In elk geval voor nu een leuke en originele manier voor het vijfjarig bestaan en herkenbaar en passend bij het gebouw van de jubilaris!
7

Stijn Braun, creatief directeur Mountain Design: Kunnen we dit onder een volwaardige verpakking scharen? Nee. Het mist biertaal, heritage en smaak. Het heeft geen merkgevoel en is op het schap vrijwel kansloos. Maar goed, dit is dan ook een jubileumbier. Trouwens, wat is biertaal nog tegenwoordig? Alles lijkt mogelijk. We hebben een flesje en een etiket, en doe maar gek. En toch is dit een slimme mix van packaging en corporate. Het uitgestanste cirkelpatroon oogt industrieel en zelfs een beetje vrolijk en dat kekke logootje past daar prima tussen. Binnen de hele context van TivoliVredenburg zit het dus goed. Simpel, maar doeltreffend. En volgens mij is dat de bedoeling. Gewoon een leuk en herkenbaar ding.
7
Helmich van Herpt, creative director Snow Donuts:
Op beeld een lekker eenvoudig ontwerp, dat even losstaat van het eisenpakket uit een retailomgeving. De cirkel herhalen werkt visueel prachtig op een cilindrische verpakking en de link met het gebouw wordt zo ook prima geduid. Leuk ook dat er fysiek iets ondernomen is middels het uitgestanste etiket. Ik heb het wel op die eenvoud, omdat je denkt dat men de essentie te pakken heeft. Dat is hier echter niet het geval: het etiket is van een misplaatst glimmend pastic, de vaalwitte dop oogt goedkoop in plaats van sterk in eenvoud en er wordt geen enkele verwachting over de inhoud geschept. Daardoor voel ik mij weinig geënthousiasmeerd het bier eens in te schenken, ondanks het enthousiasme voor design dat ik hier denk te proeven.
6
Tessa Oudijn, eigenaar/creative director Brum Design:
Een iconisch en minimalistisch design dat heel duidelijk referereert aan het TivoliVredenburg-gebouw. De gelaagdheid met de uitgestanste cirkels geeft het diepte en de tactiliteit is interessant. Dit zou nog sterker geweest zijn als alleen het patroon gebruikt zou zijn, nu vragen de ‘schildvorm’ en het patroon allebei aandacht. Het geheel is opvallend en heeft niets te maken met de designtaal die je op bier ziet; wat je drinkt en of het lekker bier is zie je er niet aan af. Dat hoeft ook niet, omdat het een jubileumeditie is die duidelijk gekoppeld is aan de verdere festiviteiten hier om heen. Als totaal heeft dit waarschijnlijk zijn werk goed gedaan. Wel vind ik dat er meer emotie in het design had kunnen zitten. Tivoli is veel meer dan een gebouw. Dat het een muzikale smeltkroes met rebels verleden - 40 jaar Grote Zaal werd ook gevierd - vang je hier niet helemaal mee. Ook denk ik dat dit biertje heel delenswaardig op social media zou kunnen zijn; hier was mogelijk meer uit te halen.
7
Eerdere designpanels:
83. Melkunie door ProudDesign
82. 100%NL door SuperRebel
81. Jeugdfonds Sport & Cultuur door Studio Dumbar
80. Randstad door Ronin
79. Unox Vegetarische Rookworst door Anthem
78. Bols Genever door Van Heertum Design
77. Nationaal Archief door Design Bridge
76. Van Vollenhoven Extra Stout door Bowler & Kimchi
75. Jules Destrooper door Quatre Mains
74. De Volkskrant digitaal
73. Appelsientje door Millford
72. Arla door ProudDesign
71. Frans Hals Museum door Build In Amsterdam
70. Univé door Teldesign
69. Van Gogh Museum door Studio Dumbar
68. Dr. Oetker door SoGood
67. Oncode Institute door Momkai
66. Porsche24-app door Studio Kraftwerk
65. Conimex Black door Anthem
64. Theater Rotterdam door Vruchtvlees
63.
Mona door Design Bridge
62. Stedelijk Museum door Grrr
61. Formule 1 door Wieden + Kennedy

60. Smirnoff door Design Bridge
59. Gemeentemuseum Den Haag door a friend of mine
58. Dropbox door Collins
57. Lola Quinoa door Mountain
56. Uefa Nations League door Y&R Branding Portugal
55. Canei door VBAT
54. Adidas door RESN
53. Eredivisie door Dog and Pony
52. Zaans Medisch Centrum door Silo
51. Boomsma Gin

50. Jozo door Brandnew
49. AH to go-app door Studio Kraftwerk
48. Organto door SuperRebel
47. Lowlands door Fabrique
46. New Dutch Legacy-gin door Brum
45. Seepje door Flex/Design
44. Nada Door ProudDesign
43. Hortus Botanic Guardians door Koeweiden Postma
42. Gkazas door Today
41. Côte d’Or ​door Design Bridge

40. Kodak
39. Eternal Oceans (concept) door Anthem
38. Ahold Delhaize
37. Kamphuisen Siroopwafels door OD
36. Prophecy door VBAT
35. Dettol
34. Robeco SummerNights
33. Brouwers
32. Nemo
31. Conimex

30. Royal FloraHolland
29. Rood Met Zwarte Stippen
28. I sea pasta
27. Melkweg
26. Hooghoudt
25. De Wijndragers
24. Ahoy
23. Pluggerz
22. Appelsientje
21. Ziggo Sport

20. TomTom Bandit
19. Holland Master Kazen
18. Bols Vodka
17. Luxor
16. Cacao Barry
15. Google
14. Etos huismerk kruidentheecollectie
13. Coca-Cola
12. Riscos vis in blik
11. CliniClowns

10. Vivera
9. Spaarne Gasthuis
8. Ranja
7. Spotify
6. Senseo
5. ING
4. Aviko
3. Transavia
2. Dorset Cereals
1. Nationaal Militair Museum




 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken