[designpanel] Red Hat

[designpanel] Red Hat
  • Design
  • 14 jun 2019 @ 14:31
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Visual idDesignpanel

Maak kennis met Red Hat, het recent door IBM overgenomen softwarebedrijf. Het oude logo met de naam ‘shadowman’ werd waarschijnlijk te sinister bevonden door techreus IBM, dus na 20 jaar is shadowman verdwenen en rest alleen zijn rode hoed.

IBM betaalde 34 miljard dollar (!) voor de open source provider, die vooral in cloudsoftware actief is. Geheel in de aard van het bedrijf werd de zoektocht naar een nieuw logo dan ook een open source project onder de werknemers. Uiteindelijk kreeg het ‘Tattoo Team’ - werknemers met het oude logo als tattoo - de opdracht een ontwerp te maken.

‘Het nieuwe logo moet de evolutie voorstellen van het bedrijf. Van een “scrappy start-up dat datacentra insloop met ingepakte kopieën van een Linux-gebaseerd besturingssysteem”, naar de leidende aanbieder van open source oplossingen voor enterprise hybride cloudomgevingen’, aldus executive VP corporate marketing Tim Yeaton van Red Hat tegen Techzine. ‘Met het nieuwe logo zijn we echt uit de “shadows” gestapt.’ Wat vindt ons panel van de knuffel start-up die op deze manier zijn entree maakt in de wereld van multinationals?

Om echt kennis te maken met Red Hat, dat zijn start-up streken gelukkig nog niet helemaal kwijt is, is het de moeite waard dit blog te lezen, waarin het nieuwe logo wordt aangekondigd op zijn Red Hat’s.

Marketeers over Red Hat

Marc van Eck, partner Business Openers: Wat een gaaf bedrijf dit. Nooit van gehoord, maar je voelt een cultural clash met het corporate IBM in volle vaart aankomen. Briljant oud logo trouwens, helemaal passend bij de sfeer die ik bij dit bedrijf proef. De announcement van het nieuwe logo en de gevolgde aanpak helemaal in stijl van Red Hat is ook echt briljant. Ik wil dit logo helemaal niet beoordelen, ik wil dit bedrijf een enorm compliment maken en heel veel sterkte wensen in donkere periode die er ongetwijfeld aankomt. Maar ja 34 miljard dollar maakt uiteraard meer dan alles goed. Wow, what a story. Oh ja, dat logo. Tja, een rood hoedje. Simpeler en meer voor de hand liggend kan niet en de mystiek is totaal verdwenen. Twee jaar over gedaan, uiteraard niet twee minuten zullen ze bedoelen. Ik denk bijna dat ze dit expres gedaan hebben om bij mij een 1 te scoren. Lekker niet, ik verdubbel gewoon de score. Een 2 dus!

2

Felice Uiterwijk, marketingmanager Fairtrade Original: I like this Red Hat! Krachtig, eigentijds logo met sprekende rode hoed. Het is met recht een evolutionair redesign, waarmee toch echt een grote stap is gezet. Dat is knap. Leuk te zien hoe flexibel het werkt met de verschillende posities van de hoed ten opzichte van het woordmerk. Echt een iconisch logo dat past bij de stap die het bedrijf recent heeft gezet. Chapeau!

8

Irene van der Zwan, eigenaar Marketing & Zo: Eén van de oprichters, Marc Ewing, kreeg in zijn jeugd de rode pet van zijn grootvader. Later op de universiteit hielp hij medestudenten met allerhande computerproblemen en werd hij ‘that guy with the red hat’ genoemd. Hij verloor de pet en via de handleiding van Red Hat Linux verzocht hij de lezer om de bewuste pet terug te geven, mocht iemand hem vinden. Kortom, Red Hat staat voor een toegankelijk en hulpvaardig iemand, die te herkennen is aan zijn rode hoed. Zeer sympathiek en altijd bereid om te delen via zijn open source software Linux. Wat een geweldige aankoop voor techreus IBM, dit mooie merk, mag derhalve wel een paar centen kosten :) en helemaal goed, dat het nieuwe logo een co-creatie is van een task force uit diverse afdelingen binnen de Red Hat-organisatie. Uiteraard hoop ik dat het merk levendig en toegankelijk blijft en niet ondersneeuwt binnen icoon IBM.

8

Eén van de oprichters kreeg in zijn jeugd de rode pet van zijn grootvader; op de universiteit hielp hij medestudenten met computerproblemen en werd the guy with the red hat

Designers over Red Hat

Tom Dorresteijn, CEO Studio Dumbar (part of Dept): De nieuwe versie van het logo is duidelijker en sterker, een update en prima gedaan, maar spannend is het niet. Het logo laat letterlijk zien wat de naam is, met weinig oorspronkelijkheid. Dat is het dan. Bepaald niet Red Hot.

6

Alef de Jong, oprichter/creatief strateeg Wunder: Een van de doelen van de rebranding van Red Hat was het versimpelen van het logo en de merkstijl. Logisch dus dat ze dicht bij huis zijn gebleven, ook al is de verbeelding van de rode hoed niet ijzersterk en zorgt het niet voor meer. De optelsom is 1+1 = 1. De restyle zelf is ook niet spannend of verrassend, maar netjes gedaan. Wat wel spannend is, is de manier waarop ze dit ‘open branding project’ zijn aangevlogen. Op de website is elke stap in het proces voor iedereen te volgen. Het proces is minstens zo belangrijk voor het succes van het merk als de uitkomst is. Mijn oordeel: Restyle een 6, proces een 10. Daarmee kom ik uit op een 8 voor het totaal.

8

Stefan Pangratz, design director VBAT: Iets tot de essentie terugbrengen is zwaar werk. Vaak is het snoeien door ingeroeste voorkeuren, emotionele bindingen en sentimenten een zwaar proces voor een organisatie en is het resultaat meestal verbluffend simpel te noemen. Kijk naar bijvoorbeeld Mastercard met z’n twee bollen of de recente vereenvoudiging van de gemeente Amsterdam. Het toepassen van co-creatie bij de ontwikkeling van een identiteit is omstreden. Het wordt vaak gebruikt om steun bij stakeholders te krijgen, maar bergt vooral het risico van middelmaat en amateurisme. In dit geval is dat gelukkig ondervangen door het integreren van ontwerpers in het proces. Het resultaat is wat mij betreft niet meer dan een noodzakelijke update geworden, wel met behoud van onderscheidenheid en de oorspronkelijke symboliek.

6

Jop Quirindongo, eigenaar Lowres Creative Studio: Dit logo is een stukje internetgeschiedenis, dus ik snap de sentimenten rondom het redesign goed, maar het bedrijf is door de overname van IBM ook behoorlijk veranderd ten opzichte van wat het was. De keuze om het nieuwe logo door de meest die hard Red Hat-fans te laten maken, past mooi bij de open source gedachte van het bedrijf - met een klein beetje hulp van Pentagram. Het resultaat is een heldere identiteit, waar ze voorlopig mee vooruit kunnen en waarin je qua beeldtaal en typografie stiekem best wat details uit het oude logo kunt terugvinden.

7,5

Roel Stavorinus, design- en communicatiestrateeg: Ik had nog nooit van Red Hat gehoord en dat is fijn, want dan kun je je zonder vooringenomenheid een beeld vormen van zo’n visuele identiteit. Mijn eerste indrukken rollen een beetje over elkaar heen. Wat een rare stijl. Wél interessant! Maar wat is dit in vredesnaam? En wat zit er achter? Laat ik bij het eind beginnen. Ik geef deze restyling een 10. Simpelweg omdat ik geen objectieve punten van kritiek kan vinden. Het verhaal achter het logo is prachtig. De restyling is logisch en goed beredeneerd. De stijl is eigen en herkenbaar. Stakeholders, intern en extern, lijken enthousiast. Met name intern is hier belangrijk omdat medewerkers met de restyling het meeste verloren, namelijk de figuur van de shadowman, maar het verhaal erachter blijkt sterk genoeg om deze restyling te kunnen dragen. Uit onderzoek bleek dat het de hoed was die belangrijk was, niet degene die hem droeg. Ook de communicatie rondom de restyling is hartstikke goed gedaan: open, informatief en coöperatief. Je zou nog iets kunnen opmerken over het conventionele karakter van de huisstijl, maar wat zou dat? De stijl werkt toch en wordt breed gedragen?! Nou dan?! Chapeau!

10

Proces is minstens zo belangrijk voor het succes van het merk als de uitkomst

 

Eerdere designpanels:

88. Mijn Melk door Flex/design
87. Gro door Snow Donuts
86. Corporate identity Mars Inc.
85. Miro door Vruchtvlees
84. Bieren om te vieren door Studio Lauda
83. Melkunie door ProudDesign
82. 100%NL door SuperRebel
81. Jeugdfonds Sport & Cultuur door Studio Dumbar
80. Randstad door Ronin
79. Unox Vegetarische Rookworst door Anthem
78. Bols Genever door Van Heertum Design
77. Nationaal Archief door Design Bridge
76. Van Vollenhoven Extra Stout door Bowler & Kimchi
75. Jules Destrooper door Quatre Mains
74. De Volkskrant digitaal
73. Appelsientje door Millford
72. Arla door ProudDesign
71. Frans Hals Museum door Build In Amsterdam
70. Univé door Teldesign
69. Van Gogh Museum door Studio Dumbar
68. Dr. Oetker door SoGood
67. Oncode Institute door Momkai
66. Porsche24-app door Studio Kraftwerk
65. Conimex Black door Anthem
64. Theater Rotterdam door Vruchtvlees
63.
Mona door Design Bridge
62. Stedelijk Museum door Grrr
61. Formule 1 door Wieden + Kennedy

60. Smirnoff door Design Bridge
59. Gemeentemuseum Den Haag door a friend of mine
58. Dropbox door Collins
57. Lola Quinoa door Mountain
56. Uefa Nations League door Y&R Branding Portugal
55. Canei door VBAT
54. Adidas door RESN
53. Eredivisie door Dog and Pony
52. Zaans Medisch Centrum door Silo
51. Boomsma Gin

50. Jozo door Brandnew
49. AH to go-app door Studio Kraftwerk
48. Organto door SuperRebel
47. Lowlands door Fabrique
46. New Dutch Legacy-gin door Brum
45. Seepje door Flex/Design
44. Nada Door ProudDesign
43. Hortus Botanic Guardians door Koeweiden Postma
42. Gkazas door Today
41. Côte d’Or ​door Design Bridge

40. Kodak
39. Eternal Oceans (concept) door Anthem
38. Ahold Delhaize
37. Kamphuisen Siroopwafels door OD
36. Prophecy door VBAT
35. Dettol
34. Robeco SummerNights
33. Brouwers
32. Nemo
31. Conimex

30. Royal FloraHolland
29. Rood Met Zwarte Stippen
28. I sea pasta
27. Melkweg
26. Hooghoudt
25. De Wijndragers
24. Ahoy
23. Pluggerz
22. Appelsientje
21. Ziggo Sport

20. TomTom Bandit
19. Holland Master Kazen
18. Bols Vodka
17. Luxor
16. Cacao Barry
15. Google
14. Etos huismerk kruidentheecollectie
13. Coca-Cola
12. Riscos vis in blik
11. CliniClowns

10. Vivera
9. Spaarne Gasthuis
8. Ranja
7. Spotify
6. Senseo
5. ING
4. Aviko
3. Transavia
2. Dorset Cereals
1. Nationaal Militair Museum

 

 

 

 

 

 

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken