[column] Pretty in pin #8

[column] Pretty in pin #8
  • Design
  • 30 nov 2018 @ 08:55
  • 1794 x gelezen
  • Link
  • Edwin Visser
    Edwin Visser

    medeoprichter, directeur
    SOGOOD
  • Branding

Deel 8 van de serie op basis van het jaren zestig-speldjesarchief van Edwin Visser, directeur van designbureau SoGood.

Wajang is een plantaardige margarine, die destijds door Koninklijke Brinkers Margarinefabrieken op de markt werd gebracht. Hoewel het een Indonesisch woord is, kunnen de speldjes uit de jaren zestig niet oer-Hollandser:


Alle provincies, op Drenthe na, tonen de Nederlandse Leeuw. In die zin hadden de speldjes beter bij het merk Leeuwenzegel van dezelfde fabrikant gepast. Wajang is nu in handen van Vandemoortele, maar is niet eens op hun website terug te vinden.

Het soepmerk Royco was al in de jaren vijftig verkrijgbaar. In de jaren zestig begonnen de Nederlanders op vakantie te gaan naar het buitenland en kwamen daar nieuwe smaken tegen. Dat inspireerde Royco om met een meer internationaal georiënteerd assortiment te komen:

Unilever verkocht het merk in 2001 aan Continental Foods Belgium, destijds een onderdeel van Campbell, maar nu een zelfstandig bedrijf. Royco-soepen zijn nog steeds op de Belgische markt verkrijgbaar, in allerlei smaakjes, die niet meer naar verschillende landen refereren.
Dit is deel 8 uit de serie op basis van het jaren zestig speldjes-archief van Edwin Visser, directeur van designbureau SoGood. Vijftig jaar later vormen ze een mooi tijdsbeeld en het is interessant te zien hoe merken zich destijds presenteerden en hoe zich dat verhoudt tot de tegenwoordige tijd.

 

Edwin Visser

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken