Meer biologische kippen en -koeien in Nederland

Meer biologische kippen en -koeien in Nederland
  • Food-en-retail
  • 25 jan 2017 @ 15:37
  • 12134 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MVOMarketing

Het aantal biologisch gehouden kippen is van 2011 tot en met 2016 met bijna twee derde gegroeid tot 3 miljoen stuks. Het aantal biorunderen verdubbelde in die periode tot bijna 70.000 dieren, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Interessante consumententrends voor foodmarketeers.

Ondanks de enorme groei werd in 2016 nog altijd slechts drie op de honderd kippen in Nederland biologisch gehouden. Het aantal bedrijven dat zich bezighield met de biologische pluimveehouderij steeg in de afgelopen vijf jaar met 24 procent. Bij de koeien besloeg het aandeel biologische gehouden dieren slechts 2 procent van de totale veestapel. Het areaal biologisch grasland steeg daarbij met ruim 10 procent, signaleert het CBS.

Aantal bioboeren groeit stevig
'
Sowieso groeit het aantal bioboeren in Nederland. Momenteel telt Nederland circa 1400 biologische bedrijven, 2 procent meer dan in 2011. Het landbouwoppervlakte dat zij in gebruik hebben, nam in de afgelopen vijf jaar met bijna 10 procent toe tot ongeveer 52.000 hectare', haalt vakmedium Distrifood uit de nieuwe cijfers. De Nederlandse vleessector wijst er in MarketingTribune.nl wel op dat het deel van de vleesproductie dat in Nederland blijft gering is. De bulk gaat naar het buitenland, dus de naar meer bio-neigende Nederlandse smaak is ook weer niet wereldschokkend. Daar staat tegenover dat de sector ook verantwoordelijkheid kan nemen als het om te exporteren waar gaat. Een goed punt als je het draagvlak voor vleesproductie terug wilt krijgen en extra lucratief.

Hogere marges op biologisch
Met goede marketing valt immers ook international meer marge te vangen op biologische waar, want met 'bio'-label wordt het een product met toegevoegde waarde. Gezonder voor mens, dier, planeet en voor de portfeuille van de marketeer. Terwijl de Nederlandse consument zal zeggen: 'ook al ben ik maar in mijn eentje, een beter milieu begint bij mezelf.' Dus die trekt zich niks aan van schaal, terwijl zo opgeteld de vraag toch langzaam verandert. Het aantal biologische akkerbouwbedrijven steeg in de afgelopen vijf jaar met 4 procent tot 539 in Nederland. Deze bedrijven waren goed voor 10.000 hectare grond, 2 procent meer dan in 2011. De biologische tuinbouw op open grond zag het areaal grond met 43 procent stijgen. Ook de biologische glastuinbouw zit in de lift. (PvWK)



    Ook biologische glastuinbouw groeit

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken