Amsterdam opent eerste plasticvrije pop-up-supermarkt

  • Food-en-retail
  • 1 mrt 2018 @ 00:04
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MVOMarketingWinkelen

De gemeente Amsterdam opent als eerste stad ter wereld een plasticvrije pop-up-supermarkt en maakt zich zo hard voor een toekomst met minder plastic. De pop-upwinkel zit in een aanbouw van supermarktketen Ekoplaza en verkoopt bijna 700 plasticvrije producten.

Initiatiefnemer van het project is de internationale milieuactiegroep A Plastic Planet, dat zijn hoofdkantoor heeft in Londen. Dat juist de Nederlandse hoofdstad gekozen is voor het project, komt dankzij de inspanningen van de Amsterdamse Plastic Soup Foundation (PSF, red.), een relatie van A Plastic Planet. Ekoplaza is al sinds het eerste uur partner van de PSF.

Ekoplaza Lab
Ekoplaza is een van de toonaangevende verkopers van biologische producten in Europa met 74 winkels door heel Nederland. Als eerste supermarktketen ter wereld neemt Ekoplaza het voortouw om de milieu-impact van het gebruik van plastic in de voedingsmiddelenindustrie en detailhandel terug te dringen. De intentie is om dit concept onder de noemer Ekoplaza Lab snel verder uit te rollen, zodat tegen het einde van dit jaar alle filialen in Nederland voorzien zijn van een plasticvrije zone.

Keurmerk
In de pop-upwinkel worden bijna 700 plasticvrije producten aangeboden, die allemaal zijn voorzien van het Plastic Free-label. A Plastic Planet introduceert hiermee een nieuw keurmerk waarmee de consument in een oogopslag kan zien dat er geen plastic in een product is verwerkt. Alle producten met dit keurmerk zijn juridisch door Client Earth geaccordeerd. Ekoplaza Lab wordt mede mogelijk gemaakt door de Londense designstudio Made Thought. Deze studio helpt luxemerken om de kracht van progressief ontwerp te gebruiken om gedragsverandering teweeg te brengen.

De opening van de Ekoplaza pop-upstore, die door de locoburgermeester van Amsterdam, Eric van der Burg, wordt bijgewoond, voltrekt zich amper een maand nadat de Engelse premier Theresa May haar steun aan plasticvrije supermarkten toezegde en Buckingham Palace al het plastic binnen de muren van het paleis van de Engelse koningin heeft afgezworen.

Plasticvrije Gouden Eeuw
A Plastic Planet, Ekoplaza en de Plastic Soup Foundation bundelen met Ekoplaza Lab hun krachten om een gezondere wereld met minder plastic te creëren. Zij roepen de overheid dringend op om maatregelen te treffen, vragen leveranciers hun productieproces aan te passen en sporen consumenten aan kritisch te zijn over de aankoop van producten met plastic verpakkingsmaterialen, zodat een plasticvrije Gouden Eeuw aan de horizon ligt. 

Sian Sutherland, medeoprichtster van A Plastic Planet: 'De opening van ’s werelds eerste plasticvrije pop-up-supermarkt is een mijlpaal in de wereldwijde strijd tegen plasticvervuiling. Decennialang kreeg de consument de leugen voorgeschoteld dat voedsel- en drankproducten niet zonder plastic kunnen. Een plasticvrije pop-up bewijst het tegendeel. Wij hopen dat andere supermarkten ter wereld in de voetsporen van Ekoplaza Lab zullen treden. Het verpakken van iets vluchtigs als voedsel in iets wat zo onverwoestbaar is als plastic is totaal onlogisch. Plastic verpakkingen van voedsel en drank zijn slechts enkele dagen van nut, terwijl ze daarna nog eeuwenlang een verwoestende impact hebben op onze aarde. Met de toenemende bewijzen van de effecten van plastic afval wordt het steeds duidelijker dat we de plastic kraan dicht moeten draaien voor het te laat is.' 

Voortouw nemen in retail
Algemeen directeur Erik Does van Ekoplaza meldt MarketingTribune: 'Plasticvrije supermarkten zijn een belangrijke opstap naar een betere toekomst. We weten dat onze klanten er klaar mee zijn dat producten verpakt zitten in een of meerdere lagen plastic. Door innovatieve manieren te gebruiken, zoals composteerbare biomaterialen, hebben we een milieuvriendelijker alternatief gevonden voor plastic verpakkingen.' Maria Westerbos van de Plastic Soup Foundation vult aan: 'Ik ben ongelooflijk trots op het lef van Ekoplaza om als allereerste aan te tonen dat het mogelijk is om een plasticvrije supermarkt te starten. Opnieuw bewijzen we dat Nederland altijd het voortouw durft te nemen als de noodzaak daar is. Als we onze planeet gezond willen houden, dan is het van groot belang dat zoveel mogelijk retailers het voorbeeld van Ekoplaza volgen. Dit was uiteraard nooit gebeurd zonder A Plastic Planet, maar ook niet zonder Amsterdam.' 

A Plastic Planet
Oprichters van A Plastic Planet zijn Sian Sutherland en Frederikke Magnussen. Zij sloegen een jaar geleden de handen ineen met één doel voor ogen: het dichtdraaien van de plastickraan bij voedsel- en drankbedrijven. De milieuactivistenorganisatie heeft een naar eigen zeggen 'formidabele achterban opgebouwd met voorstanders van plasticvrije supermarkten.' Lees hier hoe 20 business leaders het initiatief ondersteunen met deze brief (paywall 1,00€), recent in de Financial Times.
(PvWK)




Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken