Eyelove betwist richtlijnen oogmeting
- Food-en-retail
- 26 apr 2019 @ 09:02
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Retail
- 26 apr 2019 @ 09:02
- Sjaak Hoogkamer
De consumentenomzet van het brillenbedrijf Eyelove nam in 2018 flink toe met 23% tot €15 miljoen. Mede dankzij de spotjes met zingende Froger. Intussen zijn Eyelove en NUVO het oneens over de standaardrichtlijnen voor oogmeting.
De belangenbehartiger van zelfstandige opticiens NUVO heeft in 2018 volgens Eyelove namelijk geprobeerd om de oogmeting van traditionele opticiens vast te leggen in een nationale standaard en daarmee nieuwkomer Eyelove uit te sluiten. De nieuwe richtlijn voor oogmetingen schrijft bepaalde handmatige handelingen voor, terwijl Eyelove in haar meetprocedure de nadruk legt op automatisch meten. Uit interne stukken van de NUVO, die ook in de media zijn verschenen, blijkt dat de nieuwe standaard in het leven is geroepen om de opkomst van Eyelove te stuiten. Aldus nog steeds de brillenmaker zelf. Zorginstituut Nederland wees de richtlijn echter af vanwege het gebrek aan draagvlak en het feit dat er ook andere manieren van oogmetingen zijn die passen bij de wensen van de klant.
NUVO ontkent overigens deze versie van het verhaal. Volgens een woordvoerder van NUVO wordt er nog volop gesleuteld aan de nationale standaard voor oogmeting en is het 'pertinent niet waar' dat de organisatie van opticiens probeert Eyelove buiten te sluiten. 'Sterker nog: we hebben ze uitgenodigd om mee te denken en werken aan een nationale standaard voor de oogmeting zodra zij voldoen aan de gestelde normen. Want daarvan is momenteel nog geen sprake.'
Groei
Eyelove zag zowel het aantal herhalingsaankopen door bestaande klanten als de aanwas van nieuwe klanten in het afgelopen jaar sterk stijgen. De omzetgroei werd gestuwd door succesvolle reclamecampagnes en de activiteiten in België. Eyelove ziet in komende jaren nog genoeg groeikansen in Nederland en België, maar het bedrijf oriënteert zich ook op uitbreiding naar andere Europese landen.
Kwaliteit
‘Onze naamsbekendheid is in 2018 enorm gestegen door de reclamecampagnes met René Froger. Hierdoor hebben we veel nieuwe klanten mogen verwelkomen bij Eyelove. Tegelijkertijd zien we dat als mensen eenmaal klant zijn bij Eyelove, ze niet meer teruggaan naar een opticien of een andere keten. Dit komt voornamelijk door de goede prijs-kwaliteitverhouding die Eyelove biedt. Ook zien we dat traditionele opticiens steeds vaker geld vragen voor een oogmeting. Bij Eyelove is de oogmeting altijd gratis en klanten kunnen hiervoor zonder afspraak terecht. Hierdoor weten we veel klanten aan te trekken,’ aldus Eyelove-directeur Paul Berkelmans.
shop-in- shops
Eyelove wil de komende jaren verder groeien door het assortiment in bestaande verkooppunten in Nederland en België op meer plaatsen te vergroten tot 450 monturen. Hiermee wil de brillenketen haar klanten nog beter bedienen. Sinds de zomer van 2018 heeft Eyelove het tempo van de ombouwoperatie verder opgevoerd. Verkooppunten die zijn omgebouwd zien hun omzet harder groeien dan de gemiddelde omzetgroei binnen Eyelove. Het bedrijf heeft de ambitie om zo veel mogelijk shop-in-shops uit te breiden. Dit is onder meer afhankelijk van de beschikbare ruimte in de winkels waarin een verkooppunt van hen gevestigd is. Daarnaast onderzoekt de brillenketen de mogelijkheden om winkels te openen in andere Europese landen.
Eyelove is een prijsvechter in de brillenmarkt en verkoopt in Nederland, België en de Verenigde Staten brillen tegen vaste lage prijzen via 160 shop-in-shops in apotheken en winkels. Bij ieder verkooppunt kunnen klanten kiezen uit honderden monturen en wordt er gratis een oogmeting verricht met geavanceerde oogmeetapparatuur.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn herpositioneert van supermarkt naar...
- MediaMarkt introduceert landelijk refurbishmentprogramma
- De nieuwe realiteit van retail: consument van 2025 shopt...
- Tonys Chocolonely viert 20 jaar impact en handhaaft merknaam
- Ex-Blokkerondernemers lanceren eigen retailformule Allesz
- TommyTomato voert campagne voor groente in politiek debat
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] Jongeren willen wel... 06-11-2025
- Albert Heijn lanceert vernieuwde... 05-11-2025
- Brut172 opnieuw nummer een in Lekker04-11-2025
- Bol laat Sinterklaas en Kerstman... 03-11-2025
- Bacardi en Coca-Cola lanceren... 03-11-2025
- Rel in Parijs na verwelkoming Shein... 03-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




