[onderzoek] Moederdagcadeau wordt last minute gekocht

[onderzoek] Moederdagcadeau wordt last minute gekocht
  • Food-en-retail
  • 13 mei 2019 @ 15:08
  • 9506 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenOnderzoek

Nederlandse dochters en zonen deden hun inkopen voor Moederdag dit jaar pas op het allerlaatste moment. Het aantal aankopen in parfumerieën in de week van Moederdag ligt stukken hoger dan een reguliere week.

Vanaf de donderdag is een stijging in aankopen waar te nemen van 56 procent en dit loopt op de laatste zaterdag op tot een piek van maar liefst 98 procent. Dit blijkt uit onderzoek van Stocard, de toonaangevende mobile wallet-app waarin consumenten hun klantenkaarten kunnen bewaren. Met 2,4 miljoen gebruikers in Nederland heeft Stocard inzicht in de belangrijkste retail-data – zo ook rondom Moederdag.

Liever parfum voor moeder dan partner
Stocard heeft ook onderzoek gedaan naar andere piekdagen in retail. Hieruit blijkt dat parfum hét favoriete cadeau is voor moeders. Op Valentijnsdag was slechts een stijging in aankopen van 48 procent te zien – de helft minder dan de stijging in aankopen voor Moederdag (98%).

Target de early shopper
Emile Muijsson, sales director Benelux bij Stocard: 'De cijfers tonen aan dat het merendeel van de consumenten pas op het laatste moment hun Moederdagcadeaus in huis haalt. Toch blijkt een deel eerder in de week al aankopen te doen. Eenzelfde soort trend zagen wij ook tijdens Valentijnsdag. Retailers doen er rondom dit soort feestdagen daarom verstandig aan tijdig met acties te komen. Ze kunnen consumenten hierop attenderen door ze bijvoorbeeld aan het begin van de week al een e-mail of push notificatie te sturen met aanbiedingen.'

Onderzoeksverantwoording
In het onderzoek berekende Stocard het aantal verkopen van donderdag tot en met zaterdag van de afgelopen vijf weken in de parfumeriebranche. Dit gemiddelde is vervolgens afgezet tegen het aantal verkopen van de donderdag tot en met zaterdag in de week van Moederdag. Het inzichtelijk maken van het aantal verkopen doet Stocard via geolocation, waarmee duidelijk wordt hoeveel consumenten in de winkel zijn geweest en een aankoop hebben gedaan.
(PvWK)

Over Stocard
'Stocard is de toonaangevende Mobile Wallet van Europa en Australië. Met meer dan 35 miljoen gebruikers wereldwijd heeft Stocard toegang tot de beslissingnemers in het huishouden. Van het meten van aankopen in de winkel, tot het werven van nieuwe loyale klanten en het aanbieden van gepersonaliseerde of generieke aanbiedingen in de app – Stocard maakt het mogelijk. Hiermee is Stocard dé partner voor retailers op het gebied van loyalty programma’s, klantgedrag en klantrelaties. Meer informatie is hier te vinden.'

(bron: Stocard)

beeld boven: Sai De Silva / Unsplash

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken