[onderzoek] Moederdagcadeau wordt last minute gekocht
- Food-en-retail
- 13 mei 2019 @ 15:08
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenDesignonderzoek
- 13 mei 2019 @ 15:08
- Peter van Woensel Kooy
Nederlandse dochters en zonen deden hun inkopen voor Moederdag dit jaar pas op het allerlaatste moment. Het aantal aankopen in parfumerieën in de week van Moederdag ligt stukken hoger dan een reguliere week.
Vanaf de donderdag is een stijging in aankopen waar te nemen van 56 procent en dit loopt op de laatste zaterdag op tot een piek van maar liefst 98 procent. Dit blijkt uit onderzoek van Stocard, de toonaangevende mobile wallet-app waarin consumenten hun klantenkaarten kunnen bewaren. Met 2,4 miljoen gebruikers in Nederland heeft Stocard inzicht in de belangrijkste retail-data – zo ook rondom Moederdag.
Liever parfum voor moeder dan partner
Stocard heeft ook onderzoek gedaan naar andere piekdagen in retail. Hieruit blijkt dat parfum hét favoriete cadeau is voor moeders. Op Valentijnsdag was slechts een stijging in aankopen van 48 procent te zien – de helft minder dan de stijging in aankopen voor Moederdag (98%).
Target de early shopper
Emile Muijsson, sales director Benelux bij Stocard: 'De cijfers tonen aan dat het merendeel van de consumenten pas op het laatste moment hun Moederdagcadeaus in huis haalt. Toch blijkt een deel eerder in de week al aankopen te doen. Eenzelfde soort trend zagen wij ook tijdens Valentijnsdag. Retailers doen er rondom dit soort feestdagen daarom verstandig aan tijdig met acties te komen. Ze kunnen consumenten hierop attenderen door ze bijvoorbeeld aan het begin van de week al een e-mail of push notificatie te sturen met aanbiedingen.'
Onderzoeksverantwoording
In het onderzoek berekende Stocard het aantal verkopen van donderdag tot en met zaterdag van de afgelopen vijf weken in de parfumeriebranche. Dit gemiddelde is vervolgens afgezet tegen het aantal verkopen van de donderdag tot en met zaterdag in de week van Moederdag. Het inzichtelijk maken van het aantal verkopen doet Stocard via geolocation, waarmee duidelijk wordt hoeveel consumenten in de winkel zijn geweest en een aankoop hebben gedaan.
(PvWK)
Over Stocard
'Stocard is de toonaangevende Mobile Wallet van Europa en Australië. Met meer dan 35 miljoen gebruikers wereldwijd heeft Stocard toegang tot de beslissingnemers in het huishouden. Van het meten van aankopen in de winkel, tot het werven van nieuwe loyale klanten en het aanbieden van gepersonaliseerde of generieke aanbiedingen in de app – Stocard maakt het mogelijk. Hiermee is Stocard dé partner voor retailers op het gebied van loyalty programma’s, klantgedrag en klantrelaties. Meer informatie is hier te vinden.'
(bron: Stocard)
beeld boven: Sai De Silva / Unsplash
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- aankoop
- marketing
- moederdag
- geolocation
- Stocard
- toonaangevend
- retail
- Stocard
- onderzoek
- aantal
- Mobile Wallet
- verkopen
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees van Dorp - founders Instama
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Balr failliet - focus verschuift... 14-07-2025
- Heinz lanceert Europese campagne... 14-07-2025
- Consument wacht op last-minute... 14-07-2025
- René Repko tijdelijk aan het roer... 11-07-2025
- Koninklijke Eru smelt erfgoed en... 11-07-2025
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees... 11-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers