[onderzoek] Experimenteren met food blijkt lockdownhit
- Food-en-retail
- 1 feb 2021 @ 11:41
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingFood
- 1 feb 2021 @ 11:41
- Peter van Woensel Kooy
In bijna dan 9 van de 10 huishoudens is men meer gaan experimenteren met gerechten sinds de lockdown. Waarom en wat zijn de nieuwe foodfavorieten? C.Journey onderzocht het.
De drie voornaamste redenen zijn volgens het onderzoek meer tijd om te bereiden (40%), geen mogelijkheid om uit eten te gaan (20%) en meer tijd om na te denken over wat te eten (15%).
De bronnen van inspiratie zijn niet verrassend. Dat zijn tv, internet, blogs, kookboeken, de Hallo en Allerhande, en van vrienden en familie via social media. Ook werd onderzocht wat er het meest veranderd wordt in gerechten thuis. 'Uit ons onderzoek onder 177 leden van het panel van Buzzer blijkt 82% pasta, aardappelen en rijst te vervangen. Witte rijst wordt het vaakst vervangen. Meestal (72%) door bloemkoolrijst. Omdat het gezonder is, maar meer nog vanwege de variatie op het bord', licht Robbert Cornelissen van C.Journey toe.
Hier is de ranglijst van de meest gegeten groentenvarianten volgens het onderzoek van C.Journey:
* Bloemkool rijst 72.22%
* Groente wraps (wraps deels gemaakt van groente, gaat niet om de vulling) 50.00%
* Broccoli rijst 46.53%
* Courgetti 46.53%
* Groente pizza bodems (bodems deels gemaakt van groente, gaat niet om de topping) 42.36%
* Pompoen lasagne bladen 21.53%
* Linzen pasta 19.44%
* Kikkererwten pasta 14.58%
* Linzen & Wortel rijst 12.50%
* Koolraap tagliatelle 12.50%
* Erwten & Courgette rijst 10.42%
* Linzen & Wortel pasta 6.25%
'De versproducten van de supermarktketen worden het meest gebruikt. Maar ook de groentevarianten van merken als Honig, Bonduelle, Knorr worden veel gegeten.'
Voor marketeers is het ook interessant om te weten wie niet experimenteert met rijst-, aardappel- en pastavervangers. Van de 18% die hier nooit naar omzien, geeft toch 88% aan het wel eens willen proberen.
Wat ze tegen houdt? Geen inspiratie voor gerechten (46.67%), de kosten voor de vervangende producten (23.33%), het aanbod van vervangende producten (16.67%) en/of geen tijd om te koken en te experimenteren (3.33%). Meer informatie over het onderzoek ziehier.
(PvWK, foto Ella Olsson / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- onderzoek
- gezonder
- variatie
- Robbert Cornelissen
- pasta
- social media
- panel
- aardappelen
- vrienden
- rijst
- C.Journey
- bloemkoolrijst
- familie
- bord
- Allerhande
- C.Journey
- Buzzer
- Hallo
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Betaalbare diamant centraal in nieuwe Zeeman-campagne
- Albert Heijn kiest Jeroen van Koningsbrugge als nieuwe...
- [marketeer 230] Isabelle Pinckaers - Head of Marketing Podimo
- Jägermeister laat activatie werken via geheime deur
- Horroriconen komen samen op Fanta Halloween verpakkingen
- Unilever lanceert Koreaans geinspireerd noodlemerk Namdong
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Heineken 0 punt 0 bereikt 10K... 11-09-2025
- Kruidvat versterkt... 08-09-2025
- Fritz-kola introduceert Mischmasch... 08-09-2025
- Albert Heijn zet tech in tegen... 08-09-2025
- Categoriewinnaars 'ABN Amro Retailer... 08-09-2025
- Horroriconen komen samen op Fanta... 05-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes