Recordgroei in omzet voor Top 100 A-merken tijdens pandemie
- Food-en-retail
- 31 mrt 2021 @ 07:01
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMarketing
- 31 mrt 2021 @ 07:01
- Peter van Woensel Kooy
Gezamenlijk leveren de 100 meest succesvolle A-merken in het supermarktlandschap een jaaromzet van €9,9 miljard op. Grotendeels gedreven door de coronapandemie is dit een stijging van 10,7 procent ten opzichte van 2019. Hier de hoogste tien.
Met de jaaromzet van €9,9 miljard zijn de 100 grootste A-merken gezamenlijk goed voor 22,6% van de totale supermarktomzet. Dat blijkt uit de Merken Top 100 die onderzoeksbureau IRI Nederland jaarlijks opstelt in opdracht van Foodmagazine. De honderd grootste A-merken hebben het afgelopen jaar gezamenlijk een omzetstijging van maar liefst 10,7% procent laten zien. Dat is de hoogste stijging ooit gemeten en daarmee stijgen de 100 grootste A-merken ook nog een sterker dan de rest van de markt, die over de meetperiode met 8,2% groeide.
De top 100 A-merken heeft dus aan aandeel gewonnen binnen de totale supermarktomzet het afgelopen jaar ten opzichte van de huismerken. Ook als we de tabaksmerken uit de lijst halen, aangezien die groei vooral gedreven is door accijnsverhogingen, blijven de resterende merken met een groei van 10,2% nog steeds twee procent sterker stijgen dan de gehele markt. Dit is deels verklaarbaar doordat houdbare producten en diepvries, waarin A-merken meer vertegenwoordigd zijn, sterker is gegroeid dan verse producten waarin vooral de huismerken dominant zijn.
Hoewel ook succesvolle innovaties, merkkracht en de accijnsverhoging op tabak een rol hebben gespeeld in de sterke groei van de A-merken in 2020, is de grote stijging onderaan de streep uiteraard vooral door corona te verklaren. In coronajaar 2020 werd er vooral in het voorjaar flink gehamsterd op wc-papier, pasta, diepvriesproducten en conserven. Dit heeft een zeer positief effect gehad voor de dominante merken in die categorieën zoals bijvoorbeeld Page, Edet, Grand Italia, Aviko, Unox, Hak, Bonduelle en John West. Daarnaast profiteren merken in koffie zoals Douwe Egberts, Nescafé, L’Or en Starbucks van meer thuiswerken en merken als Dr. Oetker en Koopmans van de baktrend tijdens de lockdown. Het kruidenmerk Verstegen, maar bijvoorbeeld ook het Italiaanse kaasmerk Galbani en het Mexicaanse merk Santa Maria profiteerden juist weer sterk doordat er meer tijd werd besteed aan koken.
Dat er niet alleen forse double digit groeicijfers zijn verklaarbaar door Corona, bewijzen merken als Johma, Red Bull, Ola, Alpro, Arla, Milka, Ben&Jerry’s, Leffe en Desperados, die hun groei vooral te danken hebben aan hun sterke merkkracht, een positieve markttrend of succesvolle innovaties.
In de hele A-merken top 100 zijn er slechts 6 merken terug te vinden die dalen en binnen Supermarkten dus niet van het ‘corona-effect’ profiteren. Bijvoorbeeld voor de merken Mentos en Duyvis is er juist een negatief corona-effect zichtbaar: een frisse adem is minder belangrijk in deze tijd en Duyvis zal ongetwijfeld zijn gedaald omdat er juist geen fuif is.
De Top 10
De top 10 grootste A-merken binnen Totaal Supermarkten, inclusief Hard Discount en online, gebaseerd op de omzet van week 49 (2019) tot en met week 48 (2020)
De gehele top 100 is terug te vinden op Distrifood.nl en in het Foodmagazine van deze week.
(PvWK, beeld: Unsplash)
Over IRI
'IRI Nederland is een vooraanstaande aanbieder van marktinformatie, marktinzichten en consultancy diensten op het gebied van FMCG en Retail. IRI levert naast marktgegevens vooral ook advies, Shopper studies en Analytische studies, met het uiteindelijke doel om onze klanten te helpen groeien in een uitdagende markt. Meer informatie is te vinden op www.IRIworldwide.nl.'
(bron: IRI)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Nescafé
- retail
- IRI
- Page
- Hak
- omzet
- Unox
- Edet
- A-merk
- merken
- Aviko
- John West
- Douwe Egberts
- Grand Italia
- Bonduelle
- L’Or
- koffie
- thuiswerken
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Dijkhuizen aan marketingroer McDonald's - start nieuwe CMO in...
- CBL: Versterken voedselvoorziening moet prioriteit worden
- [column] The most terrible time of the year
- [column] Upfront: Het toppunt van #omdenken op 80m2
- Lidl verrast met sterrestaurant voor iedereen
- Heineken daagt voice note-cultuur uit
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Bahadoer eerste Nederlandse chef in... 22-12-2025
- Lidl verrast met sterrestaurant voor... 19-12-2025
- Horecava Trendrapport 2026 schetst... 18-12-2025
- [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in... 17-12-2025
- Heineken daagt voice note-cultuur uit17-12-2025
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




