'Albert Heijn zet standaard op plantaardige voeding'
- Food-en-retail
- 1 mrt 2022 @ 10:22
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodWinkelen
- 1 mrt 2022 @ 10:22
- Peter van Woensel Kooy
Albert Heijn ondersteunt de beweging naar een meer plantaardig voedingspatroon waarbij 60% van de eiwitten afkomstig is van plantaardige bronnen, meldt de retailketen vandaag.
Dat is beter voor de wereld en voor onszelf, constateert ook AH. 'Om dit doel te halen breidt Albert Heijn het vega en plantaardig assortiment fors uit. Om dit assortiment nog beter bereikbaar te maken verdubbelt Albert Heijn het aantal Prijsfavorieten binnen de bestverkochte eigenmerk vleesvervangers waarmee de prijs gelijk is aan of goedkoper dan vleesproducten (kiloprijs).'
Meer dan 1.000 vega en plantaardige producten in assortiment
Albert Heijn heeft naar eigen zeggen meer dan 1.000 plantaardige en vegetarische producten in het assortiment van ontbijt tot aan borrel, diner en drankjes. Dit assortiment wordt nu flink uitgebreid. 'Zo worden er nog ruim 150 innovatieve, smaakvolle producten toegevoegd. Albert Heijn introduceert als eerste supermarkt een veldbonenburger. Deze plantaardige veldbonenburger is exclusief voor Albert Heijn ontwikkeld en verkoopt de supermarkt als eerste in Europa. De burger is geproduceerd in Nederland en is gemaakt met bonen van Nederlandse bodem. Veldbonen zijn goede vervangers van sojabonen, hebben een eiwitgehalte van 25 tot 30% en het gewas zorgt voor hoge biodiversiteit. Verder komt Albert Heijn met nieuwe vegan zalmburgers, paddenstoelenshoarma en is er zelfs voor kaviaar een plantaardige variant gemaakt van zeewier. Ook vegan desserts zijn uitgebreid: van vegan chocoladetaart met frambozen en dadels, vegan pavlova met vlierbloesemsiroop tot aan vegan crème brûléé. Tot slot, komen er veganlunchsalades, vegan pizza's, plantaardig broodbeleg en heeft Albert Heijn de meeste plantaardige drinks.'
'Krijg de smaak te pakken'
Marit van Egmond, ceo van Albert Heijn: 'Voor een gezondere toekomst, voor mens én planeet, is het nodig om meer plantaardige eiwitten te eten. Daarom vind ik het zo belangrijk dat wij als Albert Heijn onze rol hierin nemen en onze klanten op weg helpen naar een plantaardiger eetpatroon. We zien namelijk dat de interesse in plantaardig groeit en de vraag toeneemt maar dat er ook behoefte is aan meer gemak en inspiratie. Dit doen wij door het bieden van de meeste keuze aan lekkere, gezonde en betaalbare plantaardige en vega producten. Tijdens onze campagne ‘Vega. Krijg de smaak te pakken’ bieden we veel plantaardige inspiratie in de Allerhande en het nieuwe Beter Eten magazine. Ook vind je in de Albert Heijn app en online verschillende vega(n) variaties op veel populaire recepten. Daarnaast bieden we in onze gratis FoodFirst app vega(n) challenges.'
Omdat vleesvervangers voor veel mensen de eerste stap zijn naar plantaardig stelt Albert Heijn ook de voedingswaardes van eigen merk vleesvervangers en alternatieven op zuivel goed in de gaten te houden. Het zout en verzadigd vet wordt zo laag mogelijk gehouden en tegelijkertijd wordt er voor voldoende eiwitten en, daar waar relevant, voor de aanwezigheid van de juiste vitamines en mineralen gezorgd. Het Nutri-Score logo staat ook op alle eigen merk vleesvervangers met 80% Nutri-Score A/B. "Uiteindelijk streven we naar lekkere en gezonde vega en plantaardige producten met zo min mogelijk gebruik van hulpstoffen," aldus Marit van Egmond.
Week Zonder Vlees & Zuivel
Albert Heijn is partner van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel, 'het bekendste Nederlandse initiatief om een meer plantaardig eetpatroon te promoten.' De landelijke campagne vindt elk jaar in maart plaats. Dit jaar loopt deze van 7 tot en met 13 maart 2022, meldt de retailer tenslotte.
(PvWK, foto: Daria Shevtsova / Pexels)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- 'Actionkiller' Die Grenze opent in Amsterdam
- [retailmedia] MediaMarkt ingezet als non-endemic showroomals...
- Lidl lanceert Let’s Grow: nieuw platform geeft vrouwelijke...
- Limited Heineken-fles bij start feestmaand
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go food wint gemak van...
- AAlcoholvrij speciaalbier groeit door - 'grensshoppen' zet...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds:... 08-12-2025
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra... 06-12-2025
- Limited Heineken-fles bij start... 04-12-2025
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go... 04-12-2025
- [onderzoek] Kerst 2025: wat... 03-12-2025
- Fritz-kola start... 01-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




