Amazons nieuwe AI winkelkar versimpelt boodschappen doen
- Food-en-retail
- 15 jul 2022 @ 08:52
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenOnline betalenInnovatie
- 15 jul 2022 @ 08:52
- Peter van Woensel Kooy
Amazon heeft een bijgewerkte versie van zijn slimme Dash Cart aangekondigd - een winkelwagentje waarmee gebruikers hun aankopen kunnen scannen en betalen terwijl ze winkelen om te voorkomen dat ze in de rij hoeven te wachten.
De originele Dash Cart werd gelanceerd in 2020 en Amazon heeft ze langzaam uitgerold naar zijn Fresh-supermarkten en Whole Foods Market-winkels. Het is echter duidelijk dat het nog steeds een beetje een experiment is, meldt tech- en retailsite The Verge.
Amazon zegt zelf dat de nieuwe Dash Cart pas 'in de komende maanden' beschikbaar zullen zijn in de Whole Foods-winkel in Westford, Massachusetts, voordat ze in andere staten en winkels verschijnen.
Slimme techniek
Het belangrijkste kenmerk van de nieuwe kar is een 'sensorarray' in de rand die AI-aangedreven camera's en barcodescanners gebruikt om te identificeren wat je erin stopt (of eruit haalt) en meteen een live-bon te maken. Zoals je kunt zien in onderstaande video uit 2020, is het systeem erg snel en herkent het items vrijwel zodra je ze zonder veel poespas in de winkelwagen plaatst. Met een touchscreen kun je zien hoeveel je hebt uitgegeven. Met een ingebouwde weegschaal kun je ook losse items wegen. De Dash Cart heeft een touchscreen in het stuur dat shoppers een live kassabon laat zien, en producten en aanbiedingen in de buurt voorstelt. Veel kansen dus ook voor retailmarketeers.
Prime day
Op 12 en 13 juli 2022, afgelopen week, vond wereldwijd Amazons Prime Days plaats, tevens online in Nederland. Het platform heeft nog geen stenen winkels hier. Vanwege Amazons grote digitale en economische slagkracht worden de ontwikkelingen en innovaties bij het merk ook hier door retailers, marketeers en dus ook door MarketingTribune nauwlettend gevolgd.
(PvWK | bron: The Verge, beeld: Amazon)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Categoriewinnaars 'ABN Amro Retailer of the Year 2025-2026...
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw koffiesysteem Neo met...
- Kruidvat versterkt beautypositionering
- Albert Heijn zet tech in tegen voedselverspilling
- Fritz-kola introduceert Mischmasch in Nederland
- Heineken 0 punt 0 bereikt 10K taplocaties in Europa
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- DPG Media en Albert Heijn lanceren... 18-09-2025
- Start pilot 'De Betere Kantine' 18-09-2025
- Breaking: Deen Jesper Højer is... 17-09-2025
- Bolletje lanceert ronde Bagel Cracker16-09-2025
- Intergamma lanceert... 16-09-2025
- Primeur in Haarlem: eerste... 15-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes