Amazons nieuwe AI winkelkar versimpelt boodschappen doen
- Food-en-retail
- 15 jul 2022 @ 08:52
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenOnline betalenInnovatie
- 15 jul 2022 @ 08:52
- Peter van Woensel Kooy
Amazon heeft een bijgewerkte versie van zijn slimme Dash Cart aangekondigd - een winkelwagentje waarmee gebruikers hun aankopen kunnen scannen en betalen terwijl ze winkelen om te voorkomen dat ze in de rij hoeven te wachten.
De originele Dash Cart werd gelanceerd in 2020 en Amazon heeft ze langzaam uitgerold naar zijn Fresh-supermarkten en Whole Foods Market-winkels. Het is echter duidelijk dat het nog steeds een beetje een experiment is, meldt tech- en retailsite The Verge.
Amazon zegt zelf dat de nieuwe Dash Cart pas 'in de komende maanden' beschikbaar zullen zijn in de Whole Foods-winkel in Westford, Massachusetts, voordat ze in andere staten en winkels verschijnen.
Slimme techniek
Het belangrijkste kenmerk van de nieuwe kar is een 'sensorarray' in de rand die AI-aangedreven camera's en barcodescanners gebruikt om te identificeren wat je erin stopt (of eruit haalt) en meteen een live-bon te maken. Zoals je kunt zien in onderstaande video uit 2020, is het systeem erg snel en herkent het items vrijwel zodra je ze zonder veel poespas in de winkelwagen plaatst. Met een touchscreen kun je zien hoeveel je hebt uitgegeven. Met een ingebouwde weegschaal kun je ook losse items wegen. De Dash Cart heeft een touchscreen in het stuur dat shoppers een live kassabon laat zien, en producten en aanbiedingen in de buurt voorstelt. Veel kansen dus ook voor retailmarketeers.
Prime day
Op 12 en 13 juli 2022, afgelopen week, vond wereldwijd Amazons Prime Days plaats, tevens online in Nederland. Het platform heeft nog geen stenen winkels hier. Vanwege Amazons grote digitale en economische slagkracht worden de ontwikkelingen en innovaties bij het merk ook hier door retailers, marketeers en dus ook door MarketingTribune nauwlettend gevolgd.
(PvWK | bron: The Verge, beeld: Amazon)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Aldi presenteert fanwear-collectie 2025: 'stijlvol, betaalbaar...
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Eén swipe mixt twee bonensoorten: Philips Baristina promoot...
- Krekels op het menu: Kriket komt naar Nederland
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov / Distrifood-rapport
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
- Veggies First: van bijgerecht naar... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers