Picnic mikt op prijsverlaging via parallelimport

Picnic mikt op prijsverlaging via parallelimport
  • Food-en-retail
  • 30 jan 2023 @ 11:45
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMiddelen

Bij Picnic kan de consument bij sommige producten kiezen voor een goedkoper alternatief uit Duitsland. Zelfde product, ander etiket. Dat mag niet volgens de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.

De verplichte voedselinformatie en de vermeldingen op de etikettering moeten in het Nederlands op het etiket staan als een levensmiddel in Nederland wordt verkocht. Dat is zo vastgelegd in het Warenwetbesluit, melden CustomerFirst en RTL. Dit geldt voor de plek waar het product moet worden verkocht en op het product zelf.

Michiel Muller, CEO van Picnic vindt het onzin, zo zegt hij tegen RTL Nieuws: 'Dit is meer een politiek probleem dan een voedselveiligheidprobleem. De Nederlandse consument draait daarvoor op. Er is geen consument die het etiket van een fles cola gaat lezen.

Picnic lanceerde eerder het 'op reis voor de beste prijs' principe. Daar wordt bijvoorbeeld een potje Hak Appelmoes aangeboden voor een lagere prijs, maar wel met een Duits etiket. Voor de rest is het product precies hetzelfde. Volgens Picnic verzet het zich hiermee tegen de macht van de fabrikant, die in ieder land een eigen prijs bepaalt. De retailer hoopt een discussie uit te lokken over the point of purchase en waarom hetzelfde foodmerk op plaats A iets anders kost dan op plaats B, binnen de (vrije?) EU-markt.
(PvWK, bronnen: CF en RTL)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken