Picnic mikt op prijsverlaging via parallelimport
- Food-en-retail
- 30 jan 2023 @ 11:45
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMiddelen
- 30 jan 2023 @ 11:45
- Peter van Woensel Kooy
Bij Picnic kan de consument bij sommige producten kiezen voor een goedkoper alternatief uit Duitsland. Zelfde product, ander etiket. Dat mag niet volgens de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.
De verplichte voedselinformatie en de vermeldingen op de etikettering moeten in het Nederlands op het etiket staan als een levensmiddel in Nederland wordt verkocht. Dat is zo vastgelegd in het Warenwetbesluit, melden CustomerFirst en RTL. Dit geldt voor de plek waar het product moet worden verkocht en op het product zelf.
Michiel Muller, CEO van Picnic vindt het onzin, zo zegt hij tegen RTL Nieuws: 'Dit is meer een politiek probleem dan een voedselveiligheidprobleem. De Nederlandse consument draait daarvoor op. Er is geen consument die het etiket van een fles cola gaat lezen.
Picnic lanceerde eerder het 'op reis voor de beste prijs' principe. Daar wordt bijvoorbeeld een potje Hak Appelmoes aangeboden voor een lagere prijs, maar wel met een Duits etiket. Voor de rest is het product precies hetzelfde. Volgens Picnic verzet het zich hiermee tegen de macht van de fabrikant, die in ieder land een eigen prijs bepaalt. De retailer hoopt een discussie uit te lokken over the point of purchase en waarom hetzelfde foodmerk op plaats A iets anders kost dan op plaats B, binnen de (vrije?) EU-markt.
(PvWK, bronnen: CF en RTL)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Chicken Sensation terug dankzij fanactie
- 'Albert Heijn toont geen integer merkleiderschap met blauwe...
- Productie a-merk Haagsche Hopjes stopt
- [Horecava] Cijfers foodmarkt 2024-2025 en nieuwe FSIN...
- De Koffiejongens verdriedubbelt marktaandeel biologisch
- Holland & Barrett: aandacht voor breingezondheid
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Blauwe Maandag op het Spui20-01-2025
- Jumbo legt na crisisjaar solide... 17-01-2025
- [marketeer 213] Thijs Gussenhoven -... 17-01-2025
- 'Albert Heijn toont geen integer... 16-01-2025
- Station Takeover bij Shell voor... 16-01-2025
- Chadli Hachani van TopParken: 'Als... 15-01-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day