Picnic mikt op prijsverlaging via parallelimport
- Food-en-retail
- 30 jan 2023 @ 11:45
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMiddelen
- 30 jan 2023 @ 11:45
- Peter van Woensel Kooy
Bij Picnic kan de consument bij sommige producten kiezen voor een goedkoper alternatief uit Duitsland. Zelfde product, ander etiket. Dat mag niet volgens de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.
De verplichte voedselinformatie en de vermeldingen op de etikettering moeten in het Nederlands op het etiket staan als een levensmiddel in Nederland wordt verkocht. Dat is zo vastgelegd in het Warenwetbesluit, melden CustomerFirst en RTL. Dit geldt voor de plek waar het product moet worden verkocht en op het product zelf.
Michiel Muller, CEO van Picnic vindt het onzin, zo zegt hij tegen RTL Nieuws: 'Dit is meer een politiek probleem dan een voedselveiligheidprobleem. De Nederlandse consument draait daarvoor op. Er is geen consument die het etiket van een fles cola gaat lezen.
Picnic lanceerde eerder het 'op reis voor de beste prijs' principe. Daar wordt bijvoorbeeld een potje Hak Appelmoes aangeboden voor een lagere prijs, maar wel met een Duits etiket. Voor de rest is het product precies hetzelfde. Volgens Picnic verzet het zich hiermee tegen de macht van de fabrikant, die in ieder land een eigen prijs bepaalt. De retailer hoopt een discussie uit te lokken over the point of purchase en waarom hetzelfde foodmerk op plaats A iets anders kost dan op plaats B, binnen de (vrije?) EU-markt.
(PvWK, bronnen: CF en RTL)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Dijkhuizen aan marketingroer McDonald's - start nieuwe CMO in...
- CBL: Versterken voedselvoorziening moet prioriteit worden
- [column] The most terrible time of the year
- [column] Upfront: Het toppunt van #omdenken op 80m2
- Lidl verrast met sterrestaurant voor iedereen
- Heineken daagt voice note-cultuur uit
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Bahadoer eerste Nederlandse chef in... 22-12-2025
- Lidl verrast met sterrestaurant voor... 19-12-2025
- Horecava Trendrapport 2026 schetst... 18-12-2025
- [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in... 17-12-2025
- Heineken daagt voice note-cultuur uit17-12-2025
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




