Heinz geeft nieuwe boot aan man die op ketchup overleefde
- Food-en-retail
- 2 mrt 2023 @ 08:38
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodKlantMarketing
- 2 mrt 2023 @ 08:38
- Peter van Woensel Kooy
Elvis François leefde op ketchup terwijl hij bijna een maand op zee verdwaald was. Nu biedt het merk H.J. Heinz hem een nieuw zeilschip 'voor zijn toewijding'. De social mediacampagne vooraf #FindtheKetchupBoatGuy ging snel viraal.
Het foodmerk Heinz, gevestigd in Pittsburgh, heeft contact kunnen opnemen met de geredde zeeman Elvis François, over de aankoop van een nieuw zeilschip voor hem nadat het een campagne op sociale media had gelanceerd met de titel #FindtheKetchupBoatGuy die snel viraal ging, ontdekte The Guardian.
François had zijn oude boot achtergelaten toen hij uiteindelijk werd gered. 'We hebben duizenden likes, shares en vriendelijke berichten ontvangen tijdens onze zoektocht naar Elvis François', aldus een verklaring op de Instagram-pagina van Heinz. 'Het was een ongelooflijke groepsinspanning over zes continenten die leidde tot de honderden artikelen en leads en ons uiteindelijke contact met Elvis.'
Heinz bevestigt aan de The Guardian dat het merk en François 'de logistieke details aan het uitwerken zijn om hem zijn nieuwe boot te bezorgen', maar gaat verder niet op de details in. Emo News, een media-outlet in Dominica waar François vandaan komt, had al in een Facebook-post gemeld dat Heinz-vertegenwoordigers de geredde zeiler twee dagen eerder hadden gesproken tijdens een Zoom-conferentie call. De #FindtheKetchupBoatGuy-campagne leidde volgens de Heinz-marketeers uiteindelijk tot een soort van 'overlevingsverhaal' dat begon in december 2022, toen stromingen in het Caribisch gebied de zeilboot van François wegzogen. Dit terwijl hij reparaties uitvoerde op zee voor het eiland Sint Maarten in de Nederlandse Antillen, waar hij woont.
Via zijn smartphone lukte lokalisering niet. Hij leefde op het dolende schip van een fles Heinz-ketchup, op knoflookpoeder, blokjes soep van het merk Maggi en regenwater dat hij opving met een doek. Hij scheef volgens The Guardian en Heinz ook het woord 'help' in het Engels op de romp van de boot. Uiteindelijk kon hij met een noodvlag de aandacht van een vliegtuig trekken. De boot is nadat hij was gered opgegeven, maar hij krijgt hij nu dus een nieuwe van Heinz. De #FindtheKetchupBoatGuy campagne bereikte circa 5 miljoen mensen en genereerde ruim 4.000 Likes.
(PvWK, bronnen: Heinz, Insta, The Guardian, Today.com en FB)
De opvarende en de Heinz-actie
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Sint Maarten
- #FindtheKetchupBoatGuy
- zeilschip
- social mediacampagne
- Heinz
- toewijding
- Elvis François
- ketchup
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Dijkhuizen aan marketingroer McDonald's - start nieuwe CMO in...
- CBL: Versterken voedselvoorziening moet prioriteit worden
- [column] The most terrible time of the year
- [column] Upfront: Het toppunt van #omdenken op 80m2
- Lidl verrast met sterrestaurant voor iedereen
- Heineken daagt voice note-cultuur uit
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Bahadoer eerste Nederlandse chef in... 22-12-2025
- Lidl verrast met sterrestaurant voor... 19-12-2025
- Horecava Trendrapport 2026 schetst... 18-12-2025
- [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in... 17-12-2025
- Heineken daagt voice note-cultuur uit17-12-2025
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




