GfK-jaaroverzicht 2018: Instagram-bereik groeit hard
- Media
- 22 jan 2019 @ 12:07
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Bereik
- 22 jan 2019 @ 12:07
- Sjaak Hoogkamer
De grootste en bekendste websites en apps van 2017 voeren ook in 2018 de ranglijsten aan. Het bereik van Instagram groeit hard, het sociale mediaplatform van Facebook bereikt in december 50% van de Nederlanders (13+) ten opzichte van 36% in 2016.
Dat blijkt uit het GfK Digital Audience Measurement (DAM) Jaaroverzicht 2018, het online bereikonderzoek waarin sinds 2013 het digitale gedrag van de Nederlandse bevolking wordt onderzocht.
Instagram maakt de sterkste groei door en bereikt inmiddels in december 50% van de Nederlanders (13+). Het Instagram-maandbereik was in 2016 36%, terwijl dat in 2014 20% bedroeg. Er is een duidelijke daling in de intensiteit van gebruik van Facebook onder jongeren: het gemiddeld dagbereik op de smartphone daalt van 52% in december 2014 naar 42% in december 2018.
Instagram, Snapchat en YouTube bereiken dagelijks juist steeds meer jongeren (en andere leeftijdsgroepen). Muziek- en streamingdiensten Netflix en Spotify stijgen ook verder in gebruik, terwijl YouTube haar positie in de top 5 van online merken behoudt.
Opvallend is het all-time high bereik van de sites en apps van de Nederlandse radiostations, die in december 2018 een gezamenlijk bereik hebben van 48%, hoger dan Spotify (41%). Mogelijk wordt het sterke bereik van de radiomerken veroorzaakt door de populariteit van de Top2000, het afscheid van radio-icoon Edwin Evers, maar ook het jaarlijks terugkerende Lifeline (voorheen Serious Request), de Top4000 van Radio 10 en de Top500 van het Foute Uur van Qmusic.
Nieuws
Onder nieuwsmerken wordt NU.nl in december 2018 het meest bezocht (54%). AD stijgt naar gelijk niveau met NOS (50%) en Telegraaf volgt met 46% bereik kort erop.
Ook in 2018 is het belang van de smartphone gestegen. Onder personen van 13 jaar en ouder gebruikt per maand inmiddels 77% een smartphone. Dat blijkt uit het GfK Digital Audience Measurement Jaaroverzicht 2018, het online bereikonderzoek waarin sinds 2013 het digitale gedrag van de Nederlandse bevolking wordt onderzocht.
Het smartphonegebruik is onder jongeren (13-34 jaar) stabiel gebleven ten opzichte van een jaar eerder (87%), terwijl zij iets minder gebruik maken van een tablet. Onder 35-49 jarigen is het smartphonebereik in december tot gelijk niveau met de jongeren gestegen; zij gebruiken de tablet het meest van alle leeftijdsklassen (maandbereik: 70%). Onder vijftigplussers zien we het bereik op smartphone en tablet verder groeien, hoewel zij relatief gezien het minst gebruik maken van deze mobiele apparaten.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing